Akut...jo eller hur.
Tyra var parad med Moonlight Cats Al Capone och kattungar var väntade till måndagen. på tisdagen kom värkarna igång och en kom ut. efter en timmes kämpande kom en dödfödd ut. sedan gjorde hon uppehåll.
Jag ringde västerås djurklinik på onsdag morgon men de hade ej tid.Jag fick ett nummer till Djurdoktorn här i Västerås men de hade inte heller tid. Ringde Strömsholm och satt i kö nästan 40 min och de tyckte jag skulle komma in akut för ultraljud. Jag kom dit runt halv 2 och fick vänta. Akut, jo eller hur.
Vid halv 6 fick jag röntgen då ultraljudtjejen hade gått hem. På röntgen syntes 5 kattungar varav en låg helt på snedden. Tyra hade inte kunnat få ut dem.Bebisarna sparkade som bara den när jag kom men runt 7 hade de slutat helt. Veterinären sade att de troligen var döda då de legat 1,5 dygn.
Efter röntgen sade de till mig att jag fick sitta och vänta och jag såg den ena efter andra gå in före mig. Det spelade ingen roll att jag påpekade att jag har en katt som ska ha ungar och dessutom en bebis med, blev endå tillsagt att bara sitta och vänta. Blev så arg då de tog in mindre viktiga patienter och bortprioriterade Tyra HELA tiden.
Strax efter 8 insågs allvaret och de fick snitta henne. Fick höra att bebisarna var vid liv men bara knappt. De kämpade i timmar medvärme och så för att få dem att dia.2 stycken är fortfarande i så dåligt skick så jag stödmatar dem. Tyra hade sammanlagt 7 stycken bebisar och veterinären sade att hon var superfertil. Veterinären sade att hennes livmoder hade sett jättefin ut trots att det hade legat massa kattungar där.
Som tur var hade hon ju en bebis innan så mjölk fanns det gott om. Tyra såg lite förvirrad ut när hon vaknade när det fanns 6 st istället för 1. Vi kom hem vid halv 2 inatt och jag har stödmatat hela natten. Jag är totalt slut efter nästan 12 timmar hos veterinären!!
Veterinären skulle ta upp mitt fall på ett möte idag. Hon tyckte det hade prioriterats helt fel då jag fick vänta så länge på röntgen och det kunde gått fel.
Jag pratade med de som satt bredvid och de tyckte det var konstigt att jag blev bortprioriterad hela tiden, de tyckte att det var dumt att jag skulle sitta med min katt och kattunge bland andra sjuka djur pga infektionsrisken.
Jag hoppas verkligen att alla klarar sig men om en veterinär säger att det är akut så kommer ju inte jag tro på det. mer info kommer så fort jag har det.
Färgfördelningen är för tillfället.
2 svartvita
1 röd
1 blå
De som är svaga är
1 svart
1 creme eller rödvit.
På bilden är Griffon, den enda i kullen som föddes normalt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag hoppas verkligen att det går bra med alla kattungarna och Griffon är ju bedårande.
Skönt att höra att de tänker ta upp ditt fall så att andra i samma situation kan få betydliget snabbare insats. Det är bedrövligt!
-- Eternity is a very long time --
Skrämmande. Hoppas nu att alla klarar sig.

Hoppas att det går bra med kattungarna nu.Samt att kattmamman mår bra.
Stolt ägare till tre La permer
Helt sanslöst! Om något, är väl en dräktig hona med ungar i magen och nyfödd unge det mest akuta förutom störtblödning….Vilken dåligt bemötande
,det är det snällaste jag kan säga.Och vilken dålig reklam för Strömsholm!!Finns ingen ursäkt för sådant.
Lycka till med de små,
och jag hoppas några klarar sig,om inte alla
.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Men , det var ju helt otroligt.. hur kunde de låta er vänta så..
Grattis till de små och hoppas allt får gå smidigt nu.. Pussa mammakatt från oss. Hon är så duktig..

Eländigt att få vänta så länge med en blivande mamma och en nyförlöst… hoppas du får någon form av förklaring och inte minst en ursäkt.
Håller tummarna för att allt går bra från och med nu!
#6 plus få tillbaka pengarna tycker jag.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Först grattis till de små! Hoppas alla klarar sig.
Men fy vad trist historia du fick vara med om hos veterinären. Jag var ute för en liknande händelse i Mars då Kitty skulle föda, men vi fick komma in omedelbart utan väntan och röntga och undersöka. Tur det annars hade det nog inte gått så bra som det gjorde.
Fruktansvärt dåligt skött av vet!

FY FABIAN! Så kan man inte göra! Vilket uselt bemötande när du sitter där med en kattmamma i nöd! Tänk om de skulle göra så på en förlossningsklinik, det skulle ju bli ramaskri! Det är ju exakt samma sak med ett djur!
Hoppas nu alla bebisar klarar sig och att du slipper betala för detdär besöket!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Vansinne!
Lycka till!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Fy, jag får verkligen ont i magen när jag läser vad du fick vara med om!! Totalt vansinne och riskera så många liv!
Sedan grattis till bebisarna och jag ( & Decca
) håller tummar och tår att alla klarar sig.

Hoppas alla de små knytten klarar sig och stort grattis!
Ang historien hos veterinären så hade jag rivit upp himmel och jord om jag blivit behandlad så och anmält dem till veterinära ansvarsnämnden då de riskerat både mamman och ungarnas liv genom sin försumlighet.
Fy vad beklämd man blir av att läsa din berättelse 
Hoppas att går bra med småttingarna.
Stackars dig! Jag skulle vara sååå orolig! :(
Hoppas bebisarna och Tyra mår bra iaf och att alla klarar sig! Pussa Tyra 1000000 pussar från mig!!!! :)
Kram

Men HERRE GUUUD!!! Jag blir så arg och ledsen!!! Ursäkta mig, men FY FAAAN vilket dåligt bemötande! Oförlåtligt! 
Hoppas allt blir bra, att Tyra och bebisarna kryar på sig och lycka till med allt!
jag har personligen tappat all respekt för vetrenärer så på ett sätt är jag inte alls förvånad..
när jag åker in med mina djur och det är kritiskt så har jag inget emot att ställa till en stor scen om ingen lyssnar…där jag har (tyvärr) fått åka in akut med min gnagare två gånger så verkar de ha lärt sig och jag kommer in direkt . Men jag har kallat vetrenärer idioter och inkompetenta och haft grund för att göra det, så jag är nog rätt välkänd där, men än så länge (ta i trä) så har de lyssnat och jag har ju haft rätt, så de kan inte säga nått….
Mitt råd låt högt var bestämd och va inte rädd för att kalla dem inkompetenta inför andra som sitter och väntar (när du känner i magen att det är akut)…

Jag har väl också mina negativa erfarenheter, däremot bara en gång av "triage" - jag har sedan dess tagits på stort allvar. Inte för att jag är särskilt bråkig, men jag var väldigt tydlig den gång det hänt. Och eftersom jag dessutom hade rätt fick jag därefter frågan om hur urakut jag bedömde läget. När det inte varit urakut har jag sagt just att vi kan vänta.
Av någon märklig anledning tycker jag mig förut ha hört detta om Strömsholm och det känns inte helt okej att ett stort sjukhus utmärker sig så i mitt minne. Tacksamt är jag tillbaka i Göteborg, för säga vad man vill om Blå - det fungerar i alla fall när jag säger (lugnt och sansat) att det är riktigt riktigt jävla skitbråttom!
Nu håller vi tummarna för att de små kissebebisarna piggar på sig och inte får några permanenta men av Strömsholms nonchalanta agerande. Framför allt EFTER röntgen är det helt hysteriskt att ni fick vänta mer… Då VISSTE de ju att det var fel, att förlossningen egentligen startat och att ungarna skulle bli svagare för varje minut som gick. De gamblade med de ofödda pga dem som redan levde och det är helt hysteriskt galet tänkt. I ert läge skulle i princip bara en katt som min drunknande Tamlin vara förtur - faktiskt.
tillägg til mitt eget inlägg #17
ibland måste man höras och man får absolut inte vara rädd för att höras när man vet att liv står på spel, tyvärr har jag erfarenhet att folk oftar lyssnar för mycket på andra och inte på sin magkänsla, ofta är (tyvärr) kvinnor rädda för att vara jobbiga. När det gäller mina djur sä år jag inte rädd för att vara jobbig (har alltid bra argument och underlag för det jag säger hos vetten), men man får absolut inte vara rädd för att höja rösten och man har rätten att göra det när det gåller ens små….de kan inte tala själva så man får göra det åt dem. Ha inte för mycket repekt för vetten, den trådskaparen var hos förtjänar ingen alls..
TS Hoppas allt kommer att bli bra med katt familjen håller tummarna
Usch vilken förfärligt tråkig historia :-( Hoppas mamma katt och kissebarn mår bra.
Jag är glad att jag har en bra veterinär. Har aldrig varit några problem och ställer upp jämt och svarar på korkade frågor…

Hoppas allt går bra och att Tyra och bebisarna kryar på sig. Hemsk historia som vi får hoppas får ett lyckligt slut.

Grattis till de små, men så tragiskt bemött ni blev. Fy. Hoppas allt blir bra nu.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Åh vad både ledsen och arg man blir… det är ju definitivt ingen bra reklam för Strömsholm… tänker på ett mardrömsscenario som även skulle kunna drabba oss här uppe, för hur det än är så tar inte alla djursjukhus emot djur dygnet runt här och vars rekommenderar de oss… jo till Strömsholm (för mig enkel resa ca 50 mil)
Vad jag men ar är att om vi skulle jhaft först den resan och sen det bemötandet… då jäklar hade jag verkligen rivit upp himmel och jord!!
Hoppas de klarar sig alla småttingar, stor kram till dig Mona!! (önskar jag vore närmare och kunnat hjälpa dig…)
Klappa om Tyra från mig och säg att hon är duktig :)

#23 Det är väl det de klarar sig på tänker jag - har man inget val kommer man ju ändå. Och att ha ett upptagningsområde på 50 mil är ju inte så illa pinkat.
Usch vilken hemsk historia. Jag har inte upplevt något liknande men är inte förvånad för jag har just på stora djursjukhus inte Strömsholm då råkat ut för attityden att "katter är det ju inte så noga med - det finns ju så många…"
Jag har också lärt mig att jourtiderna oftast är värst för veterinärernas jourscheman är inte riktigt kloka och det händer att de jobbar i många timmar i sträck utan paus. Jag var nära, mycket nära att anmäla Bagarmossen för förbehandling, men dumsnäll som jag är så betalade jag för mig och tog min katt och gick.. till min egen veterinär dagen efter som ger henne rätt behandling.
Nåja… helt mesig var jag nog inte för jag fick veterinären att bli så upprörd så hon sprang ut ur rummet och slängde igen dörren efter sig när jag påpekat att jag redan visste att livmodern var förstorad och att det är självklart att hon inte kan se skillnad på en gravid eller varfylld livmoder på röntgen i dag 28!! Jag hade inte Ok:at röntgen - jag trodde det var ultraljud som min katt - utan mig - rullades i väg till…
Veterinären hade inte fattat att min katt var dräktig - fast jag talat om det tydligt när jag skrevs in. Dessutom ville hon akutkastrera!! Trots att hon inte visste A) om det var livmoderinflammation (vilket jag var 99% säker på) B) om det fanns levande ungar eller ej i livmodern1 Det finns ju så många katter sa hon… hon tog sitt ansvar helt i från mig och hade aldrig hört talas om att livmoderinflammation kan behandlas. Man kastrera alltid så hon och dessutom hade hon mage till att säga att jag inte brydde mig om min katts bästa!! Bella mår fortfarande utmärkt och två friska kullar har hon fått efter det.
Så 3600 kr kostade kalaset mig (nåja försäkringsbolaget… jag betalade "bara" självrisken….)
Förlåt denna utvikning… det är såna tankar som poppar upp när jag läser ditt inlägg … Jag blir SÅ arg!
Varmt lycka till med de små och hoppas allt går bra.
Hur går det med de små?

#26 stödmatar de som ligger efter. får se hur det går med dem. De andra diar som vanligt och Tyra sköter dem bra.

Mona22. Hoppas, hoppas innerligt att alla blir helt återställda! Håller tummarna för dina små!

Mycket dåligt bemötande skulle absolut anmäla det. Grattis och lycka till med bebisarna, håller tummarna.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

Jag skulle säga att det inte är bemötandet som oroar mig mest, utan vården… Eller bristen på den. Hur de prioriterar och därmed riskerat livet på en kattungekull. Och det har de vett att ta betalt för?
Jag skulle ha anmält dem, mest för att få dem att reagera i framtiden så att de börjar göra rätt: http://www.vetansvar.se/introsida/startsida/hurdugorenanmalan.4.778a5d1001f29869a7fff2241.html
Fy satan rent ut sagt! Jag blir fly förbannad på sådant där. Hade det varit en tik lovar jag att de hade snittat på en gång.
Om man har känt sparkar relativt nyligt går det ju inte bara att säga att kattungarna antagligen är döda och låta ägaren vänta.
Oavsett hur det går skulle jag anmäla till Veterinära ansvarsnämnden och för varje kattunge som dör skulle jag kräva ekonomisk ersättning. Inget snack om saken. Pengar dämpar inte sorgen men något annat än ett "förlåt, vi gjorde fel" tycker jag att man ska få. När de så uppenbart har gjort bort sig.

#31 Särskilt som de tagit betalt för att låta dem skadas (jag hoppas fortfarande på att det inte ska bli dö)

31# och att det ine händer igen.
30# med bemötandet menar jag hela handlingen, att ingen tog in dem för att det var akut.

31# och att det ine händer igen.
30# med bemötandet menar jag hela handlingen, att ingen tog in dem för att det var akut.

En liten uppdatering.
Kissarna går upp i vikt. de som ligger efter, lite saktare men jag fortsätter med stödmatningen. En av bebisarna var verkligen intresserad av omgivningen. Han har vid 3 dagars ålder öppnat ena ögat 
Förhoppningsvis klara sig alla, jag ger inte upp så lätt.
Jag ringde strömsholm och klagade igen på dem. Bemötandet var under all kritik och de tog de åt sig. De bad om ursäkt.
jag sitter och funderar för fullt på namn till dem då jag bestämt att alla ska klara sig.

Fast det är faktiskt inte till Strömsholm du ska klaga, för att det ska ge effekt ska du anmäla till veterinära ansvarsnämnden. Även om det känns jättehemskt att göra det mot människor som man trots allt gillar. En ursäkt räcker liksom inte när de riskerar liv i onödan
Jag håller också tummarna för att alla dina små ska överleva det här. De försöker. Och visst ska de ha namn.