Onödig avlivning av frisk katt LÄS!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=896825 src="http://hittekatter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
vad ska man säga?? Tjejen har ju ingen koll på katter, trodde hon att den skulle bara kasta sig i hennes famn och gosa eller? Måste ju ge katten en chans, det kan ju ta ett par veckor innan den blir tillgiven, herre gud..katten var ju bara RÄDD! Ny miljö, ny människa, som dessutom drar på sig GRILLVANTAR och drar fram katten… *suck*
Snälla maila expressen ang detta, det är ju bara OKUNSKAP och inget annat och absolut inte kattens fel. Hoppas det ej gjorde något att jag skrev om detta här, man blir bara så ledsen och upprörd. DENNA KATTEN SKA RÄDDAS!
Har själv mailat expressen nu…

Ja… Vad ska man säga… 

Om någon har gjort fel i denna sak är det katthemmet, att omplacera en katt som inte är präglad så den klara av att leva i en vanlig familj är oansvarigt.
Inte alla katter går att rädda, några mår faktisk bättre av att få somna in. Vildkatter kan vara så svåra att präglade på människor att dem aldrig kommer klara av att leva bland människor.
Åh… blir så trött! Det är ju synd om kattstackarn, varför inte hjälpa henne i stället för att bara ta bort henne????
Hon har ju noll förtroende för människor, och hur kul är det då att bli framsläpad med grillvantar av en stor hemsk människa?
Ja, det är inte klokt … mailar Expressen nu….
SMIRIK: håller med dig, katthemmet är ansvarigt och alla går inte att rädda…Har själv hjälpt till idellt förr i tiden och ibland finns det katter som är födda och uppväxta som vilda och aldrig känner förtroende för människor, dålig stil av katthemmet att sätta ut denna vildkatt i ett hem med orden att den är snäll och go, fast det fanns lapp på att den fortfarande var vildkatt och inte alls präglad på människor och reda för att bo hos några…
Att den avlivas nu och kanske inte ens får en chans beror ju på katthemmets fel och brister…Den stackars tjejen som ville hjälpa en hemlös kisse, kan man inte klandra tycker jag…Hon gjorde nog det hon kunde efter vad hon hade för information…
Att få en hem en vildkatt, rädd och arg är inte lätt och inte alla vet hur dom ska handskas med en sådan heller…Plus att det tar mer än några veckor att få en vildkatt att känna förtroende för en männsika om den är i riktigt dåligt skick…Sen vet vi ju inte hur länge denna "Bodil" varit i katthemmet heller…Hur länge har dom försökt prägla henne och få henne "tam"?

#5 Kunne inte ha skrivit det bättre själv.
Vi köpte katt från katthem för några år sedan, vi tittade efter en äldre katt som vi kunna ge några goda sista år och adopterade en gosig kille. Vi fick uppljust att han på trots av sin ålder var sund och frisk. Efter ett par dagar började han bete sig konstigt och vi åkte till veterinär som konstaterade njurfel som han hade haft på lång tid, faktisk var katten döende och vi fick låta honom somna in. Då vi var där och titta katt så vi många små vildkatter sitta i hopp krupna i ett hörn, katter som hade varit på katthemmet i +3 månader och som fortfarande var livrädda och som väldig tydligen mådde fruktansvärd, Inte fysisk men psykisk.
Det är underbart att människor jobbar ideellt för att rädda dem djur som far illa men när samma personer förlora perspektivet då blir det arbete motsatsen av vad som är tilltänkt.

Samtidigt får vi inte glömma alla de hem som gör så otroligt mycket bra för alla dessa katter. Alla hem är inte bra, men alla är inte dåliga heller.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Man ska väl inte lämna från sig en katt på falska premisser.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Självklart ska man inte det. var inte det jag menade heller. Jag ville bara belysa fakta att det finns bra och dåliga katthem
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tror alla katthem är ok, och att de ibland måste få misslyckas i bedömningen av vissa katter.Denna individ skulle fått komma till ett hushåll utan andra katter…och till en människa som var förberedd på ett långt(månader) och tålamodskrävande arbete för att få den rädda katten tillgiven.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tycker att det är helt förkastligt att ta emot en katt och tro att den ska bli hemmastadd på en gång! Sen att skrämma den ännu mer genom att dra på sig grillvantar är ju helt otroligt. Kattkunskap? Nej, verkligen inte! Jag känner till katthemmet ifråga och det är ett jättebra ställe så jag tror att det måste ha skettt ett fruktasvärt misstag någonstans efter vägen. Katten ifråga borde från första början inte ha placerats tillsammans i ett hem med en annan katt. Vildkatter brukar gå att få tama och fina men det tar väldigt lång tid. Kan hända att hon hade lugnat ner sig och börjat bli harmonisk på hemmet men när hon sedan flyttade för tidigt så blev stressen för stor.
/Camilla
#11 PRECIS!!!