Tar hem ny katt. Vad bör man tänka på?
Vi har hittat en underbar spynx-hona på 2 år som vi ska få ta hem på prov och om allt funkar så stannar hon hos oss! Jag hoppas JÄTTEmycket på denna nakenfis då jag blev blixtförälskad i henne! Har ej träffat katten ännu men utifrån det som har beskrivits om henne så verkar hon mer än perfekt! 
Nu undrar jag hur jag på bästa sätt ska få henne att kunna trivas och att kunna få utforska sitt nya hem i sin egen takt i lugn och ro utan en massa stress och press från vår 2-åiga dotter eller från vår 6 månaders cornish Dexter (han kommer att vara kastrerad innan sphynx-honan anländer)? Vad är vitkigt att tänka på? Måste jag låsa in Dexter eller ska han få vara sig själv här hemma? Dottern ska vi försöka natta så att hon inte kutar efter nya katten.
Denna sphynx-hona har tidigare blivit mobbad av 3 andra katter av en annan kattras. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att fungera bra mellan dom! Alla tips och råd mottages och jag blir jätte tacksam för era svar! 

Åh vad roligt för er. Hoppas att det går bra. Jag har inga tips för tillfället, men önskar dig lycka till. (är smygavis då jag också tycker att sphyxar verkar roliga).

#1. Tack, tack. Det ska bli jättekul! :-)
Grattis till sphynxen!
Jag tror personligen inte att det kommer att bli några problem alls. Dexter är såpass ung så hon kommer inte att se honom som ett hot och är han dessutom kastrat så kommer han inte att lukta "hane" heller.
Se till att du har dem under uppsikt och att klorna är klippta när de möts och att de ser varandra från håll till att börja med så att ingen av dem blir överraskad och skrämd av den andra katten.
Du märker om de ryker ihop "på riktigt" och då får du naturligtvis skilja dem åt. Släng ett badlakan över den ena och lyft bort den till ett annat rum.
Det kommer att bli fräs och bläng men det brukar lösas sig efter, i bästa fall ett par timmar, och i värsta fall ett par dagar.
Ett bra sätt att introducera dem kan vara att lägga upp lite god mat i var sin skål. De brukar sänka garden lite när det vankas godis, speciellt om det räcker till båda.
Alla katter är olika men min erfarenhet av sphynx är att de morrar lite som en hund när de inte vill bli störda, eller har fångat något roligt under lek. Du behöver inte vara orolig över det. De bara låter :-).
Här hemma bor det tre cornish och en sphynx och det funkar fint. Sphynxen är lite klumpigare än cornisharna och hoppar inte gärna upp på hyllor och absolut inte på dörrarna som våra cornishar gör. Men det kankse har mer med personligheten att göra än med rasen.
Lycka till!
-- Eternity is a very long time --
Vanligtvis går det bra att sammanföra katter speciellt när den ene är kattunge eller ungkatt. Lite fräs får man räkna med och det kan ta betydligt längre än ett par dagar innan de kommer sams ( kan gå fortare med… ).
T.ex när Sten (nykastrerad 1 årig hankatt) flyttade hem till Enzo (1 årig kastrat sen 13 veckors ålder) då var jag beredd på att det skulle ta någon vecka innan de blev sams. Det tog tre timmar - sedan lekte de som tokiga och somnade utmattade i dubbelsängen.
Däremot när Kenny (liten 12 veckors kattunge) flyttade hem till Dolly (kastrerad 1 1/2 årig hona) så tog det lång tid innan de blev sams. Sanningen är väl snarare att de aldrig riktigt blev det och efter flytt till ny lägenhet funkade det inte alls - då hade de ändå bott tillsammans i över ett år. Dolly och Kenny har numera separerat och är väldigt nöjda med att slippa varandras sällskap.
Vad ville jag säga med det här då? Jo att man aldrig riktigt vet hur det ska gå trots att förutsättningarna är bra. Det är (tror jag) väldigt mycket "kattkemi" det handlar om. Alla katter gillar inte varandra och det vet man ju inte innan man testat.
Du har fått bra råd ovan och det är viktigt att du är med och iaktar vad som händer och handlar utifrån det. Man bör absolut undvika att katterna ryker ihop och börjar slåss - då är min tro att det är svårt att vända det hela. Lite fräs och en och annan tass i luften är ingen fara. Morr i boll och avgrundsvrål är kattslagsmål på riktigt och det ska undvikas.
Varmt lycka till - jag tror att det kommer att gå jättebra jag.

#3 & #4. Tack så JÄTTEmycket för era tips! 
Vi har valt att ta hem sphynx-honan nästa vecka då vi reser bort över helgen. Nästa vecka är både jag och sambon hemma hela veckan + efterföljande vecka , så det är bra så att vi kan vara med katterna under den första tiden och se att inget händer.
Det jag mest är rädd för är att ifall det skulle komma en plötslig attack från Dexter (vilket jag iof har svårt att tro men man måste tänka på det värsta också) och med tanke på att sphynxar verkar så sköra iom att dom inte har någon päls. Det kan bli skråmor direkt på huden och det är jag mest rädd för.
Men precis som ni säger så måste man vara med hela tiden i början och vara koncentrerad så att inget händer.
Jag ska följa alla era tips ni har givit mig! Jättebra tips och nu kan jag förbereda mig lite. Tusen tack igen! 
- Ta det lugnt med introduktionen. Se till att det är lugnt hemma och ha inte många besök.
- Får katten att lukta "hem"(mitt hem) innan introduktionen.
- Klappa båda katterna, utan att tvätta händerna emellan.
- Stryk kattens huvud med en handduk och stryk av lukten ute i hemmet.
- Skjut upp mötet 3-7 dagar.
- Låt dem undersöka den andras rum utan möte. Lukten är här viktigare för katten än synen.
- Använd t ex hage el bur och låt den nya katten komma in i rummet, sittande i buren. Sätt buren över golvnivå - på ett bord t ex. För att att undvika för mycket ögonkontakt.
- Om de blir aggressiva, distrahera dem med ljud. Sen belöning, kattgodis t ex.
- Mata dem samtidigt, en i och en utanför hagen. Med buren på golvet.
- Därefter kan de försöka äta ute båda tillsammans. De ska vara riktigt hungriga då!
- Håll till i ett rum med gömställen.
Kolla katternas kroppsspråk och ta det lugnt. En katt som först glor och sedan går därifrån brukar inte vara något större problem. Och som andra sagt redan, var med och se vad som händer. Har själv satt upp ett kompostgaller i dörrhålet mellan två rum, så att de får titta på varandra. Men först fick de bara känna lukt. Ibland går det som sagt jättefort och ibland inte alls. Lycka till!
Lycka till!
PS Lite rivsår får man väl räkna med i början. Kan inget om just nakenkatter men kan tänka mig, att katter med tunn päls blir precis lika sårade som dem utan, om de får sig en smäll. Ytliga sår brukar ändå synas och kännas ganska bra och kan behandlas ganska lätt. Men se upp för rejäla bitsår bara.
Det här kommer säkert att gå bra :-)

#6. Tack så mycket för dina tips! Uppskattas verkligen! 

Vinga blev jättesur när jag tog hem Amelia. Det tog tre eller fyra dagar innan hon lugnade ned sig. Hon fräste, väste som en orm och slog Amelia. Dock inget allvarligt. Men det LÄT som så. ;) Det var som om hon aldrig hade kunnat tänka sig bli vän med henne.
Nu är de som ler och långhalm. Trots att Vinga som är äldst, bossar över andra katter hon ser ute (jagar dem och fräser/väser och slår dem). Så låter hon ALLTID Amelia göra som hon vill. Hon ger hellre upp sin mysiga sovstund, för att ge sin plats åt Amelia. Än att tjafsa. Om Amelia slänger sig på henne och hon inte vill leka så kan hon låta besvärad. Men hon morrar absolut inte. Hon försöker hellre gå därifrån. Dessutom så är Vinga överbeskyddande när de är ute och andra katter är i närheten. Då jagar hon iväg Amelia, för att sedan sätta av efter "inkräktaren". Haha.
Så låt katterna leva om en del. Även om det just låter. För egen del så lät det värre än var det var. Kan tillägga att de fick träffas i sommarstugan för första gången. Det hjälpte ju inte, men det var mer "neutralt".

#10 hon är jättesöt, tycker spynxar är så vackra

10# Ställ in dig på att de skriker och har sig. Så blir du glad om de inte låter eller slåss. ;)

Jag har introducerat äldre katter till varandra flera gånger, och aldrig egentligen haft helt enkla introduktioner. Möjligen bortsett från sphynxen och stödkatten - de var störtkära inom några timmar.
Mitt tips är egentligen inte ett tips, utan bara ett förhållningssätt. Mycket is i magen. Inte rädda den som hamnar i underläge, för de måste igenom rangsamordningen. Det är tufft att inte trösta den som är ledsen, men det gör bara att den tuffare blir avundsjuk och än mer avogt inställd. Jag är bara beredd att avbryta om det är riktigt liv-och-död-allvar. Nu senast fick jag separera katterna när jag inte var hemma, för att det trots allt fanns en del allvar i gruffet. Men så länge jag var hemma fick de faktiskt försöka ta konflikterna. Min sphynx är lite happy-go-lucky i temperamentet och tog inte så illa upp för att den nya var låst och sur. Hon ville gärna vara hos mig, och han fullständigt sket i att hon morrade och fräste när han också kom. Min taktik var att ge henne som mest kel när han var i soffan med oss. Till slut verkade hon uppfatta hans närvaro som något som betydde att matte kelade och pussade, vilket är det hon mest av alls vill. Nu hittar jag dem för det mesta sovande i en hög i sängen. Och det trots att de möttes så sent som för 2 månader sedan, den nya katten är mycket ranghög och kontrollerande och de var 6 och 4 år första gången de träffades. Jag är väldigt nöjd med den utvecklingen faktiskt, jag trodde det skulle vara besvärligare.

Det belv inget med denna spynx-hona iallafall. 
Nuvarande ägare hade ändrat sig, bra för nakenfisen dock, slipper hon flytta igen. Men åhhhh vad det värker i hjärtat!!! 

Nej men gud vad tråkigt för dig :(
# 14 Uh! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
TS, jag PM:ar dig!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

14# Fy så trist! Andra gången för dig. Uh.

Ja, det är nästan så att man börjar undra varför man har sådan FRUKTANSVÄRD otur. Men ja, man får acceptera att sådant händer. 
Dock ska vi kika på 2 sphynx-honor nästa vecka.
Nu har jag fullt upp ett tag framöver så jag har heller ingen ork eller lust att leta ny katt som en galning. Orkar inte bli såhär ledsen igen heller. Saker och ting får ta den tid det tar.

Måste bara få säga att jag tycker alla ni som håller till här är så himla snälla och hjälpsamma! Jag uppskattar verkligen det. Tack!