Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 1140 ggr
Salmissra
2010-08-05 00:53
1

Katter och sorg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I våras gick ju vår sphynxtjej bort väldigt hastigt och utan förvarning. Förutom att jag var helt utom mig av sorg och olycka så märkte man på Juno att något inte stämde. Hon gick runt och letade och skrek i flera dagar.

I precis samma veva hade vi slängt ut vårt gamla klösträd och köpt ett nytt och det stog i en kartong på våran uteplats. Luna (sphynxen) låg alltid i ett rör på det gamla klösträdet och när jag och Juno var ute så började hon helt plötsligt vädra i luften, gick fram till kartongen,  slickade på tyget där Luna brukade ligga och sen kurade hon ihop sig och la sig som en boll.

Det var det mest hjärtskärande jag sett och man verkligen förstod att hon insåg att hennes bästa vän var borta. Under våren hade hon samlat på sig sin päls igen men efter Luna försvann föll den av igen…

Tiden har gått och Juno har inte vart sig själv helt och hållet även om hon rent fysiskt har mått bra. Inte lekt, inte ätit med samma aptit och sovit mycket.

Nu verkar allt ha vänt. Nu ikväll gjorde hon sitt första riktigt ordentliga busrace och ingen kunde bli gladare än jag. Hon ville till och med leka med vippan och med sina hårband.. Pälsen är på tillbaka-växt och hon äter som en häst!

Vad jag egentligen ville med det här inlägget är att man inte får glömma av att katter också känner sorg och att det verkligen kan ta lång tid innan de blir sitt vanliga jag..

Nu är det bara 8veckor kvar tills Junos nya lekkamrat flyttar in och jag tror hon längtar lika mycket som vi ;)

I alla fall,

Luna, Junos bästa vän och våran älskade nakenfis,

evigt saknad.

Salmissra
2010-08-05 00:54
0

Bästa vännerna..

Salmissra
2010-08-05 00:56
0

Nos mot nos :)

Mona22
2010-08-05 01:01
0

Beklagar din förlustRynkar på näsan.

Känner igen sorgen på katterna när vi var tvungna att ta bort våran huskatt. Känner precis igen beskrivningen.

Tur att de mår bättre nu dina kissar.

Salmissra
2010-08-05 01:11
0

Kisse FlörtGlad

Vi provade med en "stand in" för Luna några veckor efter hon gick bort men den katten totalratades utav Juno som om den inte fanns. Nu känns det verkligen som både vi och hon är redo för en ny kompis.

Mona22
2010-08-05 01:22
0

#4 läste för fort isåfall. fick det till att det var 2 kvarFlört

Jag tror hon blir glad av att få en ny kompis.

MyTwiggs
2010-08-05 08:47
0

Jag följde hela förloppet när Luna blev dålig helt plötsligt och jag vet att det blev en stor sorg och chock för er alla. Det kanske krävdes ett riktigt miljöombyte för att juno skulle komma över Luna och jag kan inte annat än stämma in i din lättnad över att Juno äntligen mår bra igen. Snart kommer lilla kompisen och jag hoppas och tror att han och Juno ska ha det fint tillsammans så som juno och Luna hade det.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
2010-08-05 10:51
0

Självklart kan även katter känns sorg.

Stolt ägare till tre La permer

Daniella
2010-08-05 12:09
0

Beklagar sorgen

Salmissra
2010-08-05 12:51
0

Ja, Juno behöver ju en kick ;) Åh så jag längtar…

Gittan
2010-08-05 12:55
0

Alla förståsigpåare får säga vad de vill, men djur har känslor precis som vi.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Eine
2010-08-05 13:17
0

#10 Absolut.Och de har ett mycket bra minne också.det kan jag berätta många sanna historier om.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
2010-08-05 18:09
0

Jag blev helt rörd av det du skrev och jag vet att djur också sörjer.

Lycka till med nya kissen. Hoppas att Juno älskar denne! <3