"Pratar" om nätterna = ingen sömn
Jag undrar angående det här med "pratandet".
Vi är FULLKOMLIGT förälskade i vår lilla Dexter och sambon som var så tveksam från början är nu överförtjust i denna underbara katt!
MEN, vi har faktiskt ett litet problem. Inte så lite heller faktiskt. Dexter pratar väldigt mycket óm nätterna och jättetidigt på morgonen. Vi har knappt sovit en hel natt sedan vi fick honom iom hans pratade. Nu i natt så stängde vi vår dörr för att vara lite ifred men klockan 4 kraffsade han och jamade så pass mycket att jag var bara tvungen att släppa in honom till oss. Han sprang runt i vår säng där även lilla dottern låg mellan oss, kurrade och pratade så att både dottern och sambon blev klarvakna. Ingen av oss var på särskilt bra humör under dagen. 
Om dagarna pratar han inte lika mycket iom att vi finns där och han har vår uppmärksamhet. Men blir det bättre med pratadet efter han har kastrerats??? MÅSTE man skaffa en till katt? Vi har tankarna att skaffa en till katt men vi vet inte ännu…
Gafsan (som är halvsyster med pappa Gråis) jamade väldigt mkt på nätterna första veckorna men sen lugnade det ner sig, tror hon var orolig pga miljöombytet. Hon va också en ganska pratglad katt men efter det att vi behöll en av sönerna här hemma säger hon inte mkt. Det lättaste sättet för dom att kommunicera med oss är ju rösten för vi har ju inte riktigt samma kroppspråk :P Men ibland kan det bli lite mkt..men som sagt nu är hon oftast tyst som muren om det inte är något väldigt viktigt hon har på hjärtat 
www.kickemcattery.se
Nu vet ju jag inte hur gammal Dexter är. Men det låter som om han ropar efter tjejer
. Min numer kastrerade hane var likadan. Vissa nätter och perioder mer pratsam än andra. Sedan han blev kastrat och "driften" hade lagt sig, så pratar han i princip aldrig nattetid.
Kan ju även vara som #1 säger.
Är Dexter ensamkatt?
Kanske han behöver en kattkompis?
Katter är ju naturligt nattaktiva djur och han saknar er uppmärksamhet när ni sover under hans "dag". Det är min teori.
Hoppas att ni får bukt med problemet, för jag vet hur jobbigt det är. Min första cornish var likadan och han var ensam första månaderna.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Enten er han ute etter oppmerksomhet, eller så roper han på damer, tror jeg.
Vi hadde det litt slik med Amy når hun kom også. Hun våknet gjerne i 3 til 5 tida, og da skulle det lekes, koses og herjes i sengen. Etter å ha vært veldig streng i noen dager, og sagt nei, og dyttet henne bort konsekvent uten noe prat, ga hun seg. Hun slikket meg i ansiktet, la seg opp på ansiktet mitt, og hun spinner som en motor, så nok å bli vekt av bare det. Nå sover hun til rundt kl 8, samme som oss.
Jeg tror at cornisher passer best som flere. Hadde aldri noen problemer når vi fikk MAx&Terri. Så har dere mulighet så kjøp en til!
Det hender Max maser noen netter innimellom, da er det som oftest vår egen feil. Enten ved at han har blitt for lite stimulert, eller ved at vi ikke har vært hjemme. Han krafser på døren til soverommet, som alltid er åpen, og mjauer. Fant ut ved en tilfeldighet at han ikke liker hårspayen, så nå har jeg den ved sengen. Og hvis han ikke gir seg når jeg snakker til han, sprayer jeg ut i luften mot han, og borte er han. Da blir han sur og legger seg på badet.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

Eftersom Dexter fortfarande är en liten kille så tror jag inte att han ropar på tjejer ännu, det dröjer några månader till isf. Men eftersom det var ganska nyligen ni fick hem honom så gissar jag på att just den här intensiva perioden beror mest på miljöombytet. Det är nytt för honom fortfarande och han vill ha konstant sällskap av er som han känner igen och berätta vad som händer, ALLT som händer. 
Sedan är det som många redan har sagt, cornishar brukar som regel trivas bäst med likasinnat sällskap. Han har ju flyttat från ett hem med mor och syskon och plötsligt är han ensam, det blir en stor omställning. Troligen skulle han lugna ner sig med en kattkompis även om han nog fortfarande skulle tala om för er vad han hade för sig, men kanske skulle han låta er vila när ni sover iaf.
Hoppas ni finner ett sätt att komma tillrätta med det hela!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Tapini väcker mig fortfarande senast kl 04.30 och ska kela
trots att jag alltid puttar bort henne.
När hon nu har kattungar så är hon instängd i badrummet tillsammans med dem men hon "vaknar" fortfarande vid 5-tiden och hojtar som en galning.
Tyvärr inget uppmuntrande inlägg. sorry
Jag tror också som det tidigare har skrivits att han vill ha ert sällskap eftersom han befinner sig i en ny miljö utan mamma och syskon. Min erfarenhet är att de blir tystare med tiden när de känner sig hemma och också har en kattkompis.
Sedan finns det katter som är mer pratiga än andra överlag. Mina tre är alla olika med hur mycket de pratar. En som berättar om allt han tänker och gör t o m att det är dags för stordåd på toalådan och efteråt vill han ha uppmuntrande ord att han har minnsann varit duktig som levererat ;o). Samt att han ofta är gosesjuk runt 4-5 tiden på morgonen :-). En annan som pratar mycket när man kommer hem och berättar om dagen eller att han är överlycklig när det serveras mat. Den tredje är lite mer tyst men säger till när han tycker det är dags för mat, godis, balkongvistelse eller allra helst ska ut på promenad… ;o)

Min Spirre pratade mkt före han var ca ett halvår. jag hoppades att det skulle gå över när han blev kastrerad och det gjorde det men det viktigaste som du kan prova är
1. Ge mjukmat eller annat gott innan ni går och sover så att han har kvar av torrfodret att äta om han blir sugen innan ni vaknar.
2. Sätt i öronproppar, får han inget resultat så brukar det gå över.
som det är nu hemma hos oss så sover Spirre längre än jag så det är svårt att ta sig upp. Å nu när det är så varmt så sover han raklång längst med min kropp, det är sååå mysigt med en sovkatt!!
Min tidigare Rexkatt gjorde likadant i ung ålder men som sagt , får man inte ngn uppmärksamhet å man är mätt i magen då skaffar man sova som hobby istället för att jama, då hade jag oxå 2 katter men han jamade ändå.
Tror inte att din katt saknar ngn kompis just varje morhon, nä.
#8 Vilken mysbild
!

Tusen tack för alla era svar! Han är ju som sagt var knappt 6 månader och han har inte ens bott hos oss i 2 veckor ännu så såklart är det nog miljöombytet och allt. Dock har vi planer på att köpa hans bror också, jag tror verkligen att han saknar kattsällskap och vi ska ändå skaffa en till katt så småningom.
Nu i natt så igonerade vi honom när han hoppade upp i vår säng, det resulterade i att han hoppade ned och la sig i sin egen säng och vi fick god sömn. 

#10 Så flott. Det virker lovende. Viktig å få skjønnhetssøvenen vettu
Han blir sikkert veldig glad når broder'n kommer også!
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
Jag har glömt ett gammalt tips som jag själv använder mig av vid behov.Ge rått kött eller rå kyckling med eller utan ben,som kvällsmål.Det blir lite paltkoma när de smälter maten….Och full tillgång till torrisar och vatten förstås.Kan du stänga in honom i köket så gör det,och slå till*Jag -hör-inte-ditt- jam*.Han är inte dummare än att han lär sig att du bestämmer!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#11. Jo man behöver verkligen sin skönhetssömn, annars tryter humöret för min del. 
Tror han kommer att bli överlycklig av att få leva tillsammans med brodern. 
#12 Han har alltid tillgång till torrisar och jag ger honom blötmat då och då, dock aldrig om kvällarna. Ska absolut testa ge lite innan sängdax! Tack för tipset! 

Pratandet har minskat drastiskt bara sådär. 
Andra natten utan att han störde oss och vi fick sova gott. Verkar som att han förstår…

#14 OjOj, han tog visst åt sig av att matte tyckte att han var ett problem… ;-)
prova ändå att ge lite mjukmat innan ni sover. Det blir en mysig gemensam grejj, sånt gillat jag iallafall. Gos å mys rutiner.
Igår kväll när vi lagt oss så smälte min sambo totalt!! Spirre kom upp å la en gummisnodd på hans ben! Spirre ville leka apportleken men det var ju sovdax. Johan var så glad över att ha blivit utvald att han lovade Spirre att de skulle leka apport med gummisnoddar i kväll.Ååå vicken gullig å intelligent katt jag har!