Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 715 ggr
flis
0

Fertil honkatt !!

Fertil honkatt 3 år, som fått 2 kullar utannonseras på blocket med tips om att hon kan paras redan nästa löp. För mej verkar det vara det vara pengar som talar inte viljan att katten får det bra. Man talar ofta om huskattsavel men det här tycker jag lika illa om. Om man inte kan behålla katten när den är 3 år bör den kastreras innan den säljs. Vem vet var katten hamnar när ägaren uppmuntrar till fortsatt avel. Vandringspokal kanske.

MyTwiggs
0

Ucsh ja, det är tragiskt!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Något lite olycklig formulering i våra ögon,men hon kanske inte menar något illa.Jag ser att hon tar 8000 för katten,så den är ju inte gratis.Bara att hoppas att hon sovrar bland intressenterna också.

Om det är samma person som annonserar ut en spynx/rex för 4000 så undrar jag förstås om kattan inte redan ingår i Huskattaveln..Vore väldigt trist tycker jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
0

#2 Tyvärr är det samma person som annonserar ut båda katterna.Hoppas att uppfödaren till rexdamen är underättad.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

Honkatten är dessutom B-blodad Hoppas att hon är medveten om det.

flis
0

Att hon tar 8000 kr tycker jag mer visar att hon vill få ut max för katten och det får hon inte om den är kastrerad. Om hon får den såld för avel hoppas jag ingen som anser sig vara seriös lånar ut en hankatt.

Eine
0

#3 Jag har mig veterligen inte sålt någon katt till någon med spynx,men katter omplaceras ibland utan att folk berättar.Färgen är ju inte så vanlig heller.

flis
0

Sånt här har bidragit till att jag ändrat uppfattning om tidig kastrering. Och att alla bör vara väldigt noga med vem de säljer sina kissar till. Tycker att det finns för många omplaceringsrexar på nätet. Anledningarna är allt från allergi till tidsbrist. Allt för många verkar inte vara medvetna om att katter har ett relativt långt liv. Har man inga barn innan man skaffar katt men har planer på att familjebildning längre fram ska man nog tänka både en och två gånger. Det är ingen rättighet att ha katt men om man skaffar en så har man skyldighet att ge den ett bra liv även om det ibland blir jobbigt. Livet är plus och ibland minus.

Eine
0

Nu har jag mailat damen i alla fall.OM det till äventyrs är min uppfödning som hamnat snett,vill jag ju veta det.

#5 vad menar du med det härObestämdBlir katten sämre för att den är såld vidare?Det är inte första gången sådant händer i vår lilla kattvärld.

**Om hon får den såld för avel hoppas jag ingen som anser sig vara seriös lånar ut en hankatt.**

[Silkwaves]
0

och jag är såå glad att jag fattat beslutet att kastrera mina kattungar utom då jag säljer avelskatter till andra uppfödare. För jag tror att den som sålde denna katten var helt säker på att köparen var jättebra och inte alls skulle använda katten i huskattavel eller sälja den okastrerad på blocket… För vem säljer en kattunge till någon som man kan tro ha såna planer? Jag kan inte tro att någon uppfödare gör det ( Bara så att ingen missförstår - Jag har ingen aning om vem som är uppfödare till katten ifråga - det enda jag vet är att den inte är från mig) .

Eine
0

#9 Jag hoppas ju att det inte är min uppfödning.Om det är det är den såld till en bra uppfödare, men ingen med det namnet som står i annonsen.Jag hoppas att hon svarar mig.

flis
0

#8 En katt som annonseras ut på detta vis tycker inte jag är seriöst. Knappt hinna landa i nytt hem innan vidare avel. Om ingen ställer upp med hankatt finns det inga pengar att tjäna. Så tänker jag. Jag hoppas att katten får ett hem där den kan må bra utan att behöva få fler ungar. Den borde väl ha gjort sitt nu. Det är väl omtumlande nog att flytta.

MonicaLagerquist
0

.Om du vill kan jag via PM tala om vem det är.

LinusCRX
0

Vad ska man säga…. suck. Rejält ledsen blir jag både för mamma katt men även huskatten, som helst ska få springa ut och in, som den vill. Vad är de med folk???? Gråter

Eine
0

#12 Tack jag vet nu,det är min uppfödning,jag fick ett trevligt svar på mitt mail och hon är mycket noga med vart katten hamnar.Finns där ingen som är intresserad av uppfödning,så kastreras katten och omplaceras som kastrat.Jag vill också tillägga att jag inte sålt katten till hennne,utan katten är omplacerad från en uppfödare som trappat ner pga personliga bekymmer som man inte alltid kan råda över.

Jag bad om att få bli underrättad om vart katten hamnar,även om hon inte alls är skyldig mig det.

#8 Jag är inte så snar att döma folk innan jag vet lite mer.Hur många parar inte en vuxen fertil hona som just flyttat in? Alla vi som importerar vuxna djur väntar då inte så länge …Varför skulle en uppfödare som köper katt av någoni Sverige heller göra det?Det beror väl mer på kattens kondition och hälsa,än att man ska vänta en särskild tid?Jag tror på denna kvinna som har kattan nu,och litar på att hon gör rätt.