Tassexem. Svamp? allergi?
Hej. Hundra år sen jag var här sist. Kul att se så många kända namn igen!
Jag blev ju allergisk mot mina fina missar och sedan ett år tillbaka är våra grannar på landet foderfamilj ;) En väldigt bra lösning då vi kan träffa kissarna så ofta vi vill.
Nu till frågan!: Nellie, Den ena av kissarna har fått något slags exem på framtassarna. strax ovanför stora trampdynan och mellan tårna samt på ena tassens översida är det kala, torra och fnasiga fläckar.
Vi upptäkte det förra lördagen. Jag ringde veterinären som sa att jag skulle sätta på en tratt och ta henne till veterinären efter helgen. Jag tvättade tassarna ordentligt , smörjde med en svag kortisonsalva och satte på henne tratten så att hon inte skulle slicka mer.
På onsdagen hade hon en tid hos veterinären och fodermatte tog henne dit. Veterinären visste inte vad det var utan veterinären skrev recept på en ny cortisonsalva som skulle smörjas på morgon och kväll. Om det inte hjälpte kanske allergiprover tas.
Nu har Nellie varit inne hela veckan och fått sin behandling, men det har inte hjälpt. Det rödfnasiga är mindre, eftersom hon inte slickar, däremot är det ännu större och djupare sprickor som nu även sitter på själva trampdynorna. Det ser ut som om små bitar av trampdynorna lossnar och hon har ont när man känner på tassarna. :(
Vi har nu funderat på vad det kan vara:
-Det sitter alltså bara på framtassarna, och bara hon är drabbad inte systerkatten.
-Nellie är utekatt här på landet och har jagat en hel del fåglar, som hon också äter, skulle det kunna ha med framtassarnas exem att göra?
-Nellie äter Orijen torrfoder och har gjort det i tre år, att hon plötsligt skulle bli allergisk mot det känns ganska osannolikt.
-Min senaste teori är att det kanske är någon slags svampinfektion som smittats över från ena tassen till den andra när hon tvättat sig eftersom hon ofta tar båda tassarna efter varandra i sin tvättprocedur. Det kulle kanske kunna vara så att när hon är ute så mycket så blir trampdynorna lite "nötta" och en svampinfektion skulle kunna få fäste och sedan spridas.
Är det någon som känner igen symptomen och har en susning om vad det skulle kunna vara?

Funderar över om det kan vara eosonofilt granulom. Här kan du läsa mer om det. Visserligen några år gammal info men hittar ingen nyare för tillfället.

Har nu läst på länken, tycker inte att det stämmer riktigt…eller bilden och beskrivningen över hur det sättersig på tassarna stämmer inte. Men tack ändå, jag ska absolut nämna det vid nästa veterinärbesök.
Men vad tror du om svamp?
Jag är också lite inne på samma spår som # 1 Eosinofila granulom kan te sig på många olika sätt och kan sätta sig på olika ställen men jag skulle nog fråga veterinär.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av svamp så jag kan inte säga något om det. Som No 3 säger så kan granulomen sätta sig på lite olika ställen och se olika ut. Jag har en katt som har det i munnen. Bästa sättet att få reda på vad det är är ju att låta en veterinär kolla på det.