Duschar/badar ni er katt??
Och i så fall…hur ofta och med vad??Schampo,balsam??
Har hört en del säga bara balsam osv…
Jag duschade Buffy som kattunge för han tyckte det var kul m vatten och jag skulle träna honom inför ev. utställning(ha,ha
)
Danne hade jag ej duschat el.badat då han ej varit aktuell för utställning.(Men tänker nu när han är gammal att jag borde ställt ut honom som kastrat!!Men visste inte då-när han var ung att man gjorde sådant!!Han skulle vunnit-absolut!!
-så egentligen spelar det ingen roll..eftersom jag vet!)
Men när jag duschade Buffy ville även Danne duscha-ja jag skrev om detta i ett annat svar…tyckte däremot att det var värt en egen tråd-duschning och bad.
För visst stinker tassarna ibland efter detta krafsande bland b*korvarna i lådan??
Eller är det mina katter som är dåliga på att slicka tassarna ordentligt
Berätta,berätta!!
Som den observanta sett har vi nu en ny grupp-skötsel,omvårdnad.
Här kan vi skriva om pälsvård(hmm inte mycket på Cornish till vardags..) tips på hur vi kan få våra Cornishar att må så bra som möjligt-jag allt som rör den friska Cornishens omvårdnad och skötsel!

Jag har vant mina att duscha varje vecka, mest pga mina allergier!! Daytona tycker inte det är speciellt kul men går ändå bra
. Timon går det betydligt bättre med, han kan till och med stå utanför duschen och vänta om man själv duschar!!
Jag brukar använda vanligt kattschampoo varvat med flytande galltvål!
På bilden har Timon just duschat och då måste det ju putsas lite extra själv….
Jag är kääär!!En röd Danne
Sååå söt!
Men…lite förvirrad!
Är det inte Potjemkin??Har du en till röd-Timon också??el. är det samme katt - skrev jag rätt då till första advent..såg på din pres.att din röda hette Potjemkin…

Ursäkta jag har tjorvat till det…..det är samma katt, hans "fin-namn är S*Djäknens Potjemkin men kallas hemma för Timon!

Våra katter duschas vid behov, dvs inför utställningar och när de "luddar" för mycket. Som varande allergiker tycker jag det är bra att hålla allergiframkallningsnivån så lågt som möjligt. Sedan önskar jag att mina katter tyckte det var lika okej som Timon att duscha… Här är det en kamp på liv och död varenda gång och jag tror att grannarna undrar vad vi gör här ibland. 
Jag har sett sådana där "duschmattor" på nätet med sugkoppar under och ett litet koppel i en kort lina som man kan sätta fast i botten på badkaret eller i duschen. Är det någon som har en sådan eller har provat en? Det sägs att katten ska bli mindre stressad av den, men jag måste tillstå att jag är lite skeptisk, hur kan de bli lugnare av att sitta fast?? Men om någon har lite info att dela med sig av mottages den tacksamt.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

ja jag har förstås ingen erfarenhet av crx (än) men vill ändå komma med ett innlägg
jag tog hand om en katt en hane som vi kallade alex i några månader. han var herrelös (trodde vi) men vi hittade hans ägare efter 2 mån . hur som helst han stank som f.. eftersom han vart ute i några veckor verkade det som, och naturligt vis måste han bada tyckte vi (morsan) han var inte så sällskaplig av sig gos o kram tyckte han om men inte att man hade honom i famnen då piskade han med svansen och ibland klöste han lite. nåja jag skulle tvunget bada honom (är inte så kul att ha en katt i sängen som luktar pyton) så jag satte helt resolut honom i badkaret som jag fyllt med vatten alltså det räckte honom över knäna. och han jamade så förskräckligt! det lät som spädbarns gråt, men ändå inte. mamma trodde att jag torterade honom
men konstigt nog klöste han mig inte än ända gång ,jag höll fast honom med ena handen och maserade in lite baby shampoo med andra och sjöljde av honom hela tiden försökte han klättra upp och han sog sååå lustig ut ja ni vet hur blöta kissar ser ut
men han fann sig i badet och jag badade honom vart 2 vec så länge han var hos oss
efter badet hade jag virat in honom i ett badlakan och tänkte föna honom torr men han blev livrädd bara han sog torken så jag satte på elementet och virade in honom i ett filt så fick han själv torka
oj va jag skanar honom sötnosen
#5 Jag badar våran rexhona till utställningar och när hon fäller mycket, blir inte mer än ngn gång per månad. Jag har provat att sätta fast med koppel och det funkar mycket bättre än att försöka hålla i dom. Dessutom, det är bättre att dom kämpar mot kopplet än mot dina händer = det är inte du som är taskig, det är kopplet!
hmm.. jag fick bada min Näskatt två ggr varje dag, men då var det för att han hade problem med tassarna så då var det inte hela katten som badade,,, men han stod still i 5-10 min i badkaret två gånger per dag tills han tröttnade eller jag lyfte bort honom. Har aldrig träffat snällare katt.
annars badar jag aldrig mina katter, de håller sig rena själva och jag ställer inte ut, har bara som sällskap.
Hunden badar 1-2 ggr i månaden i stora badkaret och simmar och tycker det är jättekul!!
Jag brukade duscha mina katter, men övergått till att bada dem i redan upptappat relativt varmt vatten. Det är de betydligt lugnare av. Just rinnande vatten i närheten av kroppen är ju något som kan kännas lite läskigt…
Att bada är numera ganska mysigt…fast det blir inte så ofta..varannan var tredje månad bara. Med silkesschampo.
Nu ska jag,Doris och Findus få ett nyårsbad, jag vet inte vad kissarna har haft för sig, men de luktar skunk!!! Rapport kommer senare! 
Findus gillar inte det där med vatten alls…
Nejdå, han provade på det mesta i badkaret, han jamade HÖGT, ålade sig, sträckte sig efter sin illmariga matte (som han ALDRIG mer kommer att lita på), provade att bita husse lite i armen, bara hålla lite grann med tänderna…. men inget hjälpte. Han blev både blöt och ren till slut!
Nu har båda kissarna fått godis och riktigt god mat så nu hoppas jag att de inte ogillar mig alltför mycket…
Jag kommer att få fjäska lite de närmaste dagarna kanske?

haha, ja snacka om att man får anstränga sig för att komma på plus igen efter att ha gjort ågot de inte vill. Får en liten känsla av att era cornishar är lite som våra illrar. Egna så det förslår ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hihi, jo det är sant! Men Findus har redan fallit för min charm, han har redan legat och sovit i mitt knä…. bara timmarna efter mattes svek! De glömmer bort eländet bara man fjäskar med lite godsaker!
Hmm hade missat kommentarerna här, vissa från dec.
Jag tycker det låter jättekonstigt att de blir lugnare av koppel…
Tror inte mina skulle bli det-men alla katter är väl olika!De måste väl ändå vara vana vid sele då..det är inte mina.
Men en antihalkmatta är ju såklart bäst då de halkar runt annars och kan bli skrämda..Jag har tyvärr inget badkar nu så för mig blir det duschkabinen..Kan iofs testa diskhon men…det funkar ju med dusch och jag gör det så sällan.
#8 Har glömt att fråga hur det är med Näsans tassar!Blev helt rörd när jag läste hur stilla han stod i upp till 10 minuter-och 2 gånger per dag!!Det slår vad mina skulle gå med på!!
Gud vilken snäll katt - men antagligen var det väl skönt för hans tassar-eller hur?? Så han kanske stod och njöt
?
Är dom bra nu?
#13 ha,ha…blev ni våta eller blev ni våta??
Felix var inte långsint heller!Det är för att han i grunden litar på matte!
Måste korrigera dig där cornish… han heter Findus
Men han är lika glad för det.
Jo, vi blev ganska blöta alla 3, jag fick snällt byta tröja efteråt men jag blev mest blöt efteråt när jag hade katterna i famnen och skulle torka dem med handduken… 
#17 åhh förlåt Findus
såklart!!Det är ju samma som Petssons katt!Gulligt..
Känner igen detta med torkningen…gäller även vid hundtorkning-även om hon är mer stillsam!

Jag badar mina katter ungefär varanna vecka. Lite oftare på sommaren om det är riktigt varmt ute, verkar uppskattat att blir avsvalkad. Sen vill dom ut med en gång igen i solen :)

jag tvättar mina katter, inför utställning, typ 3 veckor innan. Och om de luktar illa av någon anledning.
Jag ha ringet badkar, men jag har en liten pall, som dom får stå på inne i duschen. Det verkar dom tycka om, eller tycka är bättre. Varmt vattenär ok, men sen schampoot är lite kallt, för det är inta alltid jag tänker på att värma det först. antingen blanda ut med varmvatten eller något annat. Om jag använder en mjuk svamp funkar också bättre.
Skirner tvättas varje dag, men då bara svansen, för fetsvans. Och nu börjar hans päls komma tillbaka. Han sitter, oftast, så snällt på pallen, och han blir bara blöt på svansen.
Natta
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Mina tre cornishar får bada inför utställningar, kanske en vecka innan. Även om bara en av dom ska ställas ut så blir dom badade allihop, rättvist ska det vara! Dom gillar det varma vattnet i duschen, men gillar inte att vara kalla och blöta när det är klart.
#21 Vad fint han står där och duschar!
jag badar gabriel i diskhon…jätte bra går det ..han är ju inte överlycklig men det går bra..

Här gäller också rättvisa, ska en badas får alla bada. Hittills har jag duschat dem. Ingen som protesterar. Lilla snorkfröken Alma gillar när man "kliar" henne med duschmunstyket. Vi har ett slätt sånt inte med några piggar. Kan stå där hur länge som helst. Och sambon som hon "lindat runt sin tass" låter henne hålla på hur länge som helst.
Ikväll ska jag prova o bada dem på "riktigt". Kan bli en hit ! Ha ha ha det är det vi gör hemma hos oss en lö-kväll, badar katter