Bra program insider
Hej, har precis sett klart på Insider och känner mej förbannad. Hur kommer det sig att uppfödare går helt emot medicinska fakta och föder upp katter som inte mår bra.Persern verkar ju ha stora problem med andning.Varför kunde de inte fått behålla den lilla nos de hade förrut? Bondkatter verkar ju vara mkt friskare än en del av våra raskatter. Beror det kanske på att de väljer partner själva? I naturen dör kattungar som inte är tillräckligt starka, men när människan lägger sig i så räddar vi alla vi kan. Det är kanske fel. Aveln blir kanske bättre om vi inte bara ser till utseende. En katt som blivit hjälpt av oss för att överleva ska man kanske inte avla på. Det här är en del funderingar jag har. Vissa bilder av rexar tycker jag är extrema. Enormt stora öron, superlånga ben, små huvuden i förhållande till kroppen. Varför ska allting överdrivas? Det talas ofta om huskattavel som ngt dåligt, varför är det så tabubelagt att tala om dålig rasavel. Alla uppfödare är inte bra.
Håller med dig om Cornish Rex som en del uppfödare gör extremare och extremare och det finns hos dessa inget längre som påminner om Kallibunker och den engelska Cornish Rex katten. Vad är egentligen standard. Är standarden som katten såg ut från början när man började med drasen på utställning eller är det den extrema typ som vissa domare beundrar..
Såg det inte. Det är så lika bra det för jag vill bara gråta när jag ser dessa sönderavlade och lidande Perserna.

Jag tycker att Insider skulle ta att göra ett program för att stärka kattens status i stället för att klanka ner på dem som i första hand värnar om att föda fram friska och starka, och varför inte rastypiska, katter som majoriteten av uppfödare faktiskt gör!
Självklart får aveln inte gå åt det hållet att defekter avlas fram men att ändra på en ras standard är inte det samma som att försämre kattens livskvalitet.

Min reaktion på programet är :
Visade den svarta huskatten som gick in genom det öppna fönstret på slutet..SUCK..Skulle huskatter som går ut och in vara friskare än raskatter..Och med villken statestik kan man uppvisa det..Dessa katter parar sig med pappa, mamma, syskon och har fri inavelstillgång..Det finns endast ett mycket fåtal som ens besiktar huskattungar..Folk har så låg syn på denna katt så de nackar ,dränker, skjuter eller rent av trampar ihjäl dem som små så vem kan visa en statistik att de är friskare..De flesta är ju inte ens vaccinerade mot kattpest..Hur många dör i denna sjukdom ellet salmonella eller Felv/Fiv..
Men tyvärr..Bara för att det inte finns någon statistik att visa så tror folk att problemet ej finns..Tragiskt..
Jag anser att den förskönande bild som Insider gav om huskatter kommer nog tyvärr öka anskaffandet av dessa och sedan lämnas till sitt öde..Tack Insider för att ni lyckades sänka huskattens värde ännu mer..
Och persern med alla fel är ju en stor tragik,,för katten..Att sedan som uppfödare inte tycka att det är något problem då hon har en liknande hemma SOM inte går i avel är hmm..Katten lider väl ändå fast den inte går i avel..
Jag tycker att Insider osar katt då en person har avböjt att vara med slå upp hemsidan och trycker ut peronen med kort i tv-rutan ,,vad är det för sätt..Jag ser helldre att vi får se alla pedofiler med namn och kort så vi kan skydda våra barn ,men nejj. Det är kränkande för personen..
Hur kunde det de gjorde mot uppfödaren anses mindre kränkande..Inte för att jag stödjer hennes resonemang men någon måtta på häxjakten får det vara..
Och domarens kommentar "De lever ju", där satte jag nästan kaffet i strupen..Jag kan tycka att det var plumpt sagt…Jag förstår vad hon menar men tänk vad många som kommer att tolka det ordagrant..
Jag tyckte Hanna var helt ok,,De lyckades inte utmåla dig och rasen som konstig…Och att det är roligt att hålla på med avel är ju bra för tänk om du sagt att det var tråkigt istället..
Sedan har vi katter med vikta öron..Det visste jag inte att deras skelett är så förstört fast å andra sidan har jag inte studerat den rasen..
Dock kan jag tycka att den motivering för avel av Scottish Fold som fördes var korkad..Varför inte röntga katterna och följa upp det problem som finns istället för att lägga ansvaret på SVERAK som tydligt redan har sagt att det är en ej godkännd ras..Vill hon ha riktlinjer av SVERAK för Folden så lär hon få vänta..Men av eget intresse och för rasen så kan det ju inte vara fel att själv starta upp ett hälsoprogram och kanske förena det med övriga uppfödare av rasen..Här tycker jag inte att det är godtyckligt att avla med motivering ,,de är så söta för i mina ögon så är det ju samma avelstänkande som de huskattsuppfödarna alla skäller ut .
Jag undrar också då vad har IDP för riktlinjer när det gäller avel på katter för där är ju de flesta raser som ej är godkännda av fife tillåtna?
Sist vill jag tillägga att hur extrem och lustig ett djur än ser ut så går det ju knappast hand i hand med hur de mår fysikskt..
För om jag inte har fel så är persern idag en mer välmåeende katt än för ett tag sedan..Det finns ju andra defekter som är nog så farliga som tex PKD..men där har det ju blivit framsteg på perserns hälsa..Och de belyste siamesens öron, fast vad jag vet så har inte öronen med siamesens övriga hälsostatus att göra…