Svarthaka?
Hej!
Har hittat hit till detta trevliga forum. Är nybliven cornish-ägare till en liten tjej. Hon kom till mig i lördags.
Hon har som små "kulor" under huden på ögonbrynet, pannan och mellan öronen, och som små svarta prickar på hakan. Vet någon vad detta kan vara och om jag ska göra något åt det? Hon verkar inte ha ont av det alls.
Man ser inte det på bilden, men ni ser hur hon ser ut :-)
Hejsan och välkommen hit! Vilken kanonsöt liten tjej du har!!! Vilka öron (jag älskar öron) och morrhår!!! Var kommer hon ifrån??
Om det är vad jag tror så är det typ hormonplitor (eller pormaskar), en del har det medan andra inte har det. Min cornish har inte haft det men däremot har hon fått fetsvans nu när hon började löpa. Det är svarta pormaskar på svansen, de fäller en del päls då oxå. (Se bild)
Om jag minns rätt hade hennes mamma samma problem på hakan som ung men jag tror inte hon har det kvar. Du kommer säkert få fler svar från de erfarna uppfödarna/ägarna. :)
Ha det gott!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Tack!
Ja, det är nog någon slags pormaskar på hakan. Men det på huvudet är som ploppar.. hmm vet inte riktigt vad det är.
Visst är hon fin :-) Hon kommer från Goldens. Snygga öron och väldigt fin och högbent. *glad*

Hej ! Vilken kanontjej. Hon har fått pormaskar, ofta hanar som får det. Har läst mig till nånstans att det är vanligt speciellt hos rexar då de inte har samma pälskonstitution som andra katter. Min kastrerade hane hade svansen full, som är det vanligaste av vad jag förstått. Det finns special schampo att tvätta med, man kan även använda apotekets "cleansing skin tonic" ansiktsvatten. Clean 01, står det på flaskan.Borsta med mjuk tandborste, då får man bort en del..ibland…häll apotekslösningen på bomullspad och torka noga på de ställen där pormaskarna finns. Den är oparfymerad så det blir ingen obehaglig lukt för din lilla misse. Det går även att "klämma" en del lite försiktigt. Torka både före och efter med lösningen.
Lite tålamod krävs, de försvinner inte över "en natt".
Lycka till med den fina tjejen.
Välkommen hit! Jättesöt tjej du har!

Välkommen!! Verkligen en söt liten tjej du har!
Min ena cornish har fetsvans, och jag fick då lite olika tips om hur jag skulle få bort det. Fylgias gav mig tipset att använda Neutrogena Visibly Clear, en ansiktsskrubb som ska ta bort svarta pormaskar. Här är en tidigare tråd om fetsvans. Jag skrubbar Misties svans varje kväll, och jag gjort det i snart två veckor. Pälsen är redan på väg tillbaka!
Appropå "kulorna" hon har i ansiktet, så hade jag en honkatt för några år sedan som fick små kulor på hakan. Jag gick till veterinären som klämde lite på dem. Splash! Ut kom en massa var!! Det var tydligen bara finnar. Men då hade hon ju dem på hakan, inte i pannan… Men kläm inte om du inte vet vad det är!!!
Lycka till nu!!

Vår ena katt hade en bula/kula under huden i pannan tidigare. Vi gick till veterinären och de tog ett prov på knölen eftersom vi var oroliga. Den visade sig innehålla ämnen som frigörs vid en allergisk reaktion. Vi fick en salva som vi smorde med i ca. en vecka och sedan var bulan borta. Kanske kan vara något liknande? Hoppas du får bukt med det!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.