Bebis eller lite äldre när man har litet barn?
Jag skrev ett inlägg tidigare idag då jag egentligen skulle ha fått hem min UNDERBARA Cornish rex hane på 1 år idag men ägarna ångrade sig och ville istället behålla honom. 
Jag mår fortfarande jättedåligt men börjar fundera lite mer på det här med kattköp. Ska jag kanske satsa på att köpa en kattunge???
Saken är den att jag och min sambo har en 2-årig dotter. Hon är iof väldigt snäll och försiktig mot djur men hon kan vara lite för "påig" ibland. Om man köper en kattunge så är jag rädd att den ska bli irriterad eller kanske börja leka allt för vilt med vår dotter. Vad tycker ni som kan om detta mer än jag?
Är det då inte bättre att skaffa en lite äldre cornish isåfall (runt 1-3 år)?

Jag skulle skaffa mig en lite äldre katt som är van vid barn.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Det verkar ju faktiskt mer vettigt ja. Precis som jag trodde. :-)
Ja jag håller med. En lite äldre katt hinner springa undan från alltför intensiva kramar. Den har helt enkelt lite mer förstånd och självbevarelsedrift 

Jag tycker att man lär barn hur man ungås med djur helt enkelt och en kattunge anpassar och vänjer sig vid att barn tex har yvigare rörelser.

Det finns både för- och nackdelar. En vuxen barnvan katt kan var klokare, samtidigt som en vuxen katt utan denna vana kan bli betydligt sämre.
En kattunge är mer anpassningsbar, men kan värja sig sämre för intensiva kramar.
När det gäller våldsam lek kan förstås en kattunge vara mer på för det, men en vuxen katt kan i värsta fall försvara sig mer våldsamt och irriterat än en kattunge som förmodligen mer lockas att busa - om än rätt vilt. Det viktiga är ju att lära barnet vad som är okej, och att barnet lär sig lyssna när katten talar om vad som är okej.

Hmmm…vad svårt det blev nu. Men jag tror nog ändå att jag är mer inne på att köpa en lite äldre katt som är van vid barn.
Min erfarenhet är att man oftast får freda katten för barnet(jag har både barn och barnbarn)Jag skulle ändå välja en kattunge för att få prägla den själv på barnet och resten av familjen.En kattunge behöver dessutom mycket sömn medan den växer och man behöver inte passa hela tiden
Nödvändigt att man ordnar en fredad lugn plats dit kattungen kan ta sig utan besvär och får sova så länge den behöver.Och så lär man barnet att ta försiktigt i katten förstås.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vi ska faktiskt åka och titta på 2 kattungar nu på söndag. Det är "Ullisfjallis" 2 kattungar "Kent Agent" och "Mister Bister". Dom är uppvuxna med barn dessutom och uppfödaren trodde inte alls det skulle bli ett problem med vår 2-åriga dotter.
Precis som ni säger så är det ju viktigt att katten har en viloplats dit den kan gå när den vill och få vara ifred.
Och självklart ska vi lära vår dotter att respektera kattens vilja, vara försiktig osv. Men vi är rätt säkra på att det kommer att bli bra. Det är mest i början tror jag som vår dotter kommer att vara så överlycklig och lite för "på". Men det är inte mer än att man "buffar" undan henne lite försiktigt då. :-)

Rexjen. Vilken härlig bild förresten! 

Rexjen. Nej men gud så roligt!!!
Jisses så vacker Gråis är!
Jag har bara sett Kent Agent & Mister Bister på bild men dom verkar så himla charmiga och goa! Ska bli så kul att få träffa dom! Men hur man ska välja rätt katt det är en annan femma. Det kanske slutar med att vi tar båda hihi. 
Tusen tack för bilden på Gråis, det var jättekul att se!

Vår sønn var 3 år når vi skaffet våre katter. Et søskenpar, Max og Terri. De kom til oss når de var ca 14 uker, og det var aldri noe problem. Max og Fredrik er verdens beste venner, det er virkelig gøy å se samspillet mellom katt og barn. Terri holder seg litt mer på avstand, men er abslutt med på det som skjer. Hun misser f.eks aldri godnatteventyret om kvelden, Max derimot ser som regel barnetv sammen med Fredrik og er ivrig på å leke.
Det er voksnes ansvar å lære barn hvordan man skal oppføre seg mot dyr, la dyrene få en sjangse til å komme unna osv. Og det virker det jo som du har fokus på, så jeg vil råde deg til å kjøpe kattunge(r) fordi det har fungert helt topp her i huset. Titt gjerne inn på bloggen vår så ser du mange bilder av de sammen. Her er en link når de leker: maxfredriklek
Vi har også fått en katt til i huset i løpet av de siste månedene. Og slik så det ut etter noen dager, hun elsker å sove på rommet til Fredrik. Godt og varmt nede i dynen…
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
#8 - vilken helt LJUVLIG bild!!!
*** Qui vivrqa verra ***

Pus- Vilka underbara bilder i din blogg och jättekul att se videon när din son och Max leker ha,ha,ha. Jättesöta! 
Jag tror nog att jag tenderar till att oroa mig lite FÖR mycket för skaer och ting när det gäller att skaffa en liten katt. Men efter att ha läst på lite mer och rådfrågat uppfödaren och sett vad ni alla har skrivit på detta forum så har det nu gått över till ett SJÄLVKLART val att välja en kattunge.
Och precis som du säger så är det upp till de vuxna att se till att barn inte går för långt i sitt beteende med katten. Man måste visa tydliga gränser och jag tycker att det är JÄTTEviktigt att katten har en EGEN plats dit den kan gå när som helst om denne vill vara ifred.

15# vero78 ett tips på en "vara i fred plats" är ett golv-till-tak-klätterträd. Hur bra som helst. Vi köpte ett redan dag ett när vi skulle hämta hem Vinga. Jag trodde aldrig att min sambo skulle gå med på det när vi köpte Vinga. Det var en del pengar som rök i och med resan, köpet av katten, kattmat och andra kattsaker. Men han var helt på att vi skulle ha ett och det är det jag ångrar minst att jag köpt! :)
Det är underbart från många vinklar sett. :) Klättermöjlighet är ett måste tycker jag, sedan så har de något att klösa på och sova i. Mina leker dessutom i sitt. :) Det finns måånga varianter på träd också. :) Vi valde ett rakt och enkelt träd, då vi inte hade så mycket plats. Men det är högt och klättervänligt och har en mysig "kopp" att sova i. ;)

Kayarina. Jo jag har hittat en klösmöbel som jag tyckte skulle passa då den var med hängmatta, sovplats, "kopp" och lite allt möjligt. Dock "endast" 162cm högt så det kanske är för lågt egentligen? Spelar det någon roll eller ska jag satsa på en som går ända upp till taket? Jag tycker det är så svårt det där…Dyra som 17 är de också men det får det vara värt isåfall. ;-)
Bifogar en bild på den jag har tänkt köpa.
Och tack för tipset också! :-)

Jeg hadde satset på et som hadde gått helt til taket. Ihvertfall så høyt at barna ikke kan nå katten. Når vi har hatt barneselskap og slikt her, og det er mange barn og høyt støynivå, finner jeg ofte kattene øverst i klatretreet, for der vet de at man ikke når opp til det. Og så er det så klart et flott sted for å ha full kontroll over alt roligt som skjer på gulvet. De trenger ikke være dyre, vårt kostet "bare" 1000.- Dere svensker kan jo bestille på ebay, og få det veldig billig!

Pus- Ja, då ska jag nog faktiskt ta och se mig om ett högre träd som når ända upp till taket. Låter väldigt vettigt. 
Jag försökte kolla ebay men jag tycker bara att det är krångligt att hålla på, är så dålig på sånt där. :-/

Det finns ett antal på blocket som säljer billigt också. Några företag tror jag. Kolla där. :) Det är väldigt fina priser på dem. Annars kan vissa butiker ha bra priser ibland. Eller folk som säljer begagnat pga platsbrist osv. Kan tänka mig att det finns en del nedöver. Här är det inte så mycket. :(

Vi har hittat ett klätterträd nu från golv till tak! Jämförde lite priser och Sea hund & katt var dom som var billigast. Klösträdet heter "Madrid" och kostar 1385kr. Bifogar en bild på trädet.
Jag kollade upp på blocket också. Det finns någon som säljer klösträd, till mkt bra priser som du sa, så jag mailade dit också för att få reda på lite mer. :-)

Jag skulle inte välja nån av de billigare modellerna, för dålig kvalitet helt enkelt.
Jag har ett Kattens No1, är inne på 3:e året och det ser fint ut än. Har 3 katter nu och 2 kullar har lekt i det. Deras träd är inte lindade med rep utan det är sisalmatta som är fastlimmad/sydd, dessutom kan man köpa reservdelar om nåt blir slitet. Diametern på "stammen" är större på Kattens NO1-träden så de är mer stabila.
kostar ca 1800 kr nu. (Betalade nog 1600 ungefär för 3 år sen och det är enligt min mening värt varenda spänn.)

citrina. Men den här modellen "Madrid" kostar 1995kr på swecat.se t. ex. Jag ville ha denna modell men kollade runt och jämförde priser och sea hund och katt var dom som hade det lägsta priset på denna ställning med 1385kr. Är den dålig då? 

Ett tips är att kolla på tyska ebay, där finns billiga och fina klösträd! Kan hjälpa dig att fixa ett om du vill ha hjälp. Brukar bjuda där lite nu och då och hjälpa dem som känner sig osäkra att utföra affärer där själv. Har fixat hem många klösträd därifrån.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Kissan78. Åh gulliga du.
Tusen, tusen tack men jag tror det ordnar sig. Hi åker nog till ett zoovaruhus nära oss och inhandlar. Dom har jättebra priser på Katt No 1 träd som många verkar rekommendera och som är i bra kvalité. Men verkligen JÄTTETACK till dig iallafall! :-)
gå in på www.zooplus.com
de fraktar till sverige fraktfritt om man handlar över 70-80 EURO..
har många fina klätterträd till bra priser och det tar 3-5 dagar att få beställningen på posten!

Ja alltså det beror ju på vad man vill ha. Ett träd som håller i många år och man kan hitta reservdelar till eller om man är beredd att köpa nytt då och då. Det finns en anledning till att de kostar som de gör, man får vad man betalar för helt enkelt. Sen kan ju bara du bestämma vad som är bästa valet för just er.
Vi har vårt i vardagsrummet så jag vill att det ska se fräscht ut och inga rep som hasat på sniskan och sånt. Alla träd är inte klädda på undersidan av hyllorna heller. Jag köper hellre ett träd med en "stam" av god kvalitet än större som kanske har 2 stammar men är av sämre kvalitet.
Vet nån som berättade att de hade ett sånt med tunnare "stam" och när en av katterna kastade sig upp i det så gick det av. Finns säkert många som är nöjda med sina men jag tycker att kattens no1 är av utomordentligt bra kvalitet så det förordar jag.
Finns ett tyskt märke också som gör fina träd men de är nog ännu dyrare. De brukar vara på utställningen i Malmö varje år.

AlexH. Superbra sida! Tusen tack för tipset!
citrina. Jag håller med dig. Jag köper hellre ett träd som kostar lite mer men är av bra kvalité och som håller. Märket som du pratat om, Katt No1 har jag fastnat lite för nu faktiskt ;-) och jag hittade hyfsat bra priser på dessa på denna sida: http://zoomarknad.se

Ja dom verkade ju ha riktigt bra priser!
Som sagt man kan ju bara tala sig varm för det man tror på och min erfarenhet är att dessa är av mkt god kvalitet. Dessutom är de ju tillverkade i Danmark så man stödjer den lokala marknaden och inte företag som betalar svältlöner till sina anställda.

citrina. Stämmer bra det. Är rätt säker på att det blir en katt no1 här hemma också. :-)
Det jag mest var lite "rädd" för var väl det att klätterträdet var för "enkelt". Det finns inte så mycket "bus-grejer", som tex en tunnel, ett hus att krypa in i, snören med leksaker och annat sådant på självaste klösträdet. Samtidigt så tycker jag som sagt att den är perfekt i hemmet när den är mer avskalad och liggsatserna ser väldigt bekväma ut (tänker köpa en "skål" och fästa högt upp också). Har dock funderat på att skaffa en mindre variant av en klösmöbel från blocket eller dylikt med hus till och lite skojiga saker så katten kan leka av sig lite. Är det en bra idé eller bara slös på pengar??
Och så funderar jag på att eftersom jag eventuellt ska få hem en liten kattunge (född i februari) så kanske det är mer vettigt att köpa något mindre för krabaten, eller?

Her er det det store enkle de liker, raser opp og ned, leker gjemsel på avsatsene og slikt. Det lave vi har er det ingen som bryr seg om. Men tipper det er forskjellig fra katt til katt. Jeg hadde ventet litt med å kjøpe et ekstra, og så se hva akkurat din katt liker.
Har ikke vært noe problem med høyden. De er jo 12-14 uker når man får de, så det går bra. Amy har liker seg på toppen hun 

Den kommer att vara stor nog att klättra i trädet. Vi har haft 2 kullar och det har varit full fart på dem i trädet.
Om du vill ha nåt mer för den att leka med så finns det tex tunnlar i tyg och spiralfjäder att köpa för en billig peng på tex ÖB. de prasslar lite och så kan man trycka ihop dem så de nästan inte tar nån plats alls om man vill stoppa undan dem.
Tänk bara på att inte hänga upp saker i tex tunna resårband eller snören. De snor sig lätt kring en liten tå eller kring halsen, vet av erfarenhet (gick dock bra eftersom jag var hemma och upptäckte det direkt).
Tror faktiskt inte att du behöver nåt mer klösträd. Det kan du ju köpa efterhand om du ser ett behov. Roligast är att jaga är små pappersbollar och påsförslutare och vippor och annat. Laserpekare är också himla kul, lika mkt för människorna som för katterna…. Men kanske inte så bra om man har små barn som kan lysa sig i ögonen med den. Pingisbollar brukar också uppskattas.

#33 Vi skrev samtidig. Slik er det her i huset også. Fredrik elsker å kjøpe leksaker til Max, men det han liker aller aller best er papir som er krøllet sammen og som man kaster apport med. Og laser er jo alltid suksess.
Terri er derimot veldig glad i karinamusen. Stinker grufult, men hva gjør man vel ikke for kattene 

Tack åter igen för era tips! :-)
Och ja ETT klätterträd får nog räcka isåfall. Det finns så otroligt mycket leksaker och skoj till katter så jag lär nog köpa på mig så det både räcker och blir över. För att inte tala om alla leksaker dottern har i sitt rum, dom lär hon inte få ha ifred alla gånger. ;-)
Och ja det där med snören och dylikt får man vara försiktig med.

citrina. Åh gud så söta! 
#9 Även Lecakulor borde ha stor varning på påsen,när det gäller katt.Det kan betyda döden om de käkar sådana.Kattungar är värre än småbarn när det gäller att stoppa i sig saker…

Eine. Ja, Lecakulor existerar inte ens i vårt hem. Man är van med att ha ett hyfsat säkert hem nu när man har ett litet barn som vill stoppa i sig allt. ;-)

39# Jo, jag hörde till och med talas om ett dödsfall ganska nyligen. Amelias syster. Jag blev så himla ledsen när jag fick ett mail från Christina. :( Bra att få upp ögonen, men synd att det ska hända olyckor. :/ Man kan inte förutse allt.
#41 det är just den katten jag tänker på..

42# Jag förstod det. Kom inte på vad kissen hette bara. Tur att jag inte har några lekakulor. OM jag någon gång behöver använda mig av dem så ska de vara väl undangömda och skyddade. Har varnat min mor för det också. Lika bra att kattvakter vet också!