blå, chokladsmoke eller solbränd?
Hej!
Undrar om jag kan få lite hjälp med att bestämma färgen på min katt.
När hon var liten och jag var hos uppfödaren så fick jag höra att hon var chokladsmoke, men då jag påpekade att hon såg grå ut så fick jag höra att det inte fanns gråa katter utan isf bara blåa. I hennes stamtavla stod då choklad smoke.
Innan hon blev min så ställdes hon ut en gång och dommaren på den tävlingen sade då att hon var fel aktigt reggad som chokladsmoke när hon då enligt honom var blå, så det ändrades sedan så nu står det att hon är blå i hennes stamtavla.
Men nu när hon är 1 år så tycker jag att hon ser ut att vara blå och choklad, det är precis som hon har choklad fläkar i pälsen som bara syns i bra belysning (dock helst i dagsljus, i vissa vinklar, så det är inte helt enkelt att få en bild på det), så nu börjar jag undra om hon inte eg är chokladsmoke iaf?
Eller kan det vara så att hon är solbränd? jag har tidigare haft en svart cornish och vi brukade skoja om att hon fick en så fin solbränna på sommaren (då var hon mer choklad än svart), men kan gråa katter bli 'solbrända' och blir deras päls då choklad? När jag var liten hade jag en korsning mellan en russian blue och en bondkatt och den hade en päls som en russian blue, men inte blev den brun på sommaren…
Eller var det bara så att hon var korrekt reggad som choklad smoke från början?
Lägg in lite bilder på katten.
Stolt ägare till tre La permer
Alla katter utan maskning behåller sin färg från födsel till sin sista dag.En blå blir inte choklad.Titta på nosspegeln.Är den som stålull är katten blå.Är noslädret svagt brunrosa(leverfärgad nästan) är katten choklad eller som uppfödaren skrivit chokladsmoke.I solen, och av sin egen saliv kan det bli en missfärgning av pälsen Den försvinner när hon fällt , eller du borstar ur den gamla pälsen.Lägg gärna in en bild
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hon är blå. Glasklart i pälsen men om man känner sig osäker så bekräftar hennes nosspegels färg att hon är blå. Hade hon varit choklad hade hon haft brun nos.
Blå! Inget att tveka på. Men som Eine skrivit - saliven och solljus gör ibland att pälsen får ett "brunskimmer" men din katt är blå :)
*** Qui vivrqa verra ***
En söt blå kisse.Men hur kunde uppfödaren se fel på choklad och blå?Vad heter katten i stamtavlan?
Blå som stålull på nosen! Inget tvivel om att hon är en blå vacker kisse. Vad heter hon i stamtavlan?Kan vara kul att se bakåt vad som fått uppfödaren att tro något annat?Kan det vara någon bakom som också är felregistrerad?
Alltså efter den utställningen så ändrade uppfödaren reggistreringen så det står nu blå i hennes stamtavla. Hennes Pappan är 'ns' i färgen dvs silver och när lillan var liten så hade hon bara fjun till päls, jag tror att det var typ en vecka innan utställningen som hon fick päls och blev rexad (som på beställning). Jag tror inte någon trodde att hon skulle få så mkt päls som hon faktiskt nu har. Uppfödaren hade gått på trampdynorna som fortfarande är helt choklad bruna.
Men enligt mig så är hon världens sötaste och gulligaste kisse oavsett färg. Ska sedan lägga in ett mer smickrande skönhetskort på henne så ni får se vad vacker hon (när jag har laddat batterierna till min kamera).
Ni får ursäkta mig men jag har inte så stor erfarenhet av detta forumet och känner mig inte helt tillfreds att namge min katt eller uppfödaren här , kanske senare när jag har fått mer erfarenhet av detta forum, hoppas ni inte tar illa upp.
Tack för hjälpen!
Jag har en solid blå fertil hona hemma och precis som du säger så kan pälsen ibland skimra i brunt. Vår tjej gör det framförallt mellan vinter och vår. Troligtvis för att hon slickar sog mer under den tiden på året.
Trampdynorna på vår blå hona är nästan lite brunlila så om din tjej har den färgen på trampdynorna så är hon inte ensam :-)
Det är en väldigt söt tjej du har. 
-- Eternity is a very long time --
#8 jag lovar dig att trampdynorna inte är chokladfärgade.Inte som på en chokladfärgad katt i alla fall,för de går mer åt det rosa hållet
Har du sett dem en gång så vet du!
Är alla trampdynorna rosa?Kan du inte fota tassarna underifrån så att vi får se?
jepp ska göra det, men just nu är hon inte riktigt på humör
, vill inte alls vara med på foto…

Och här kommer en tass bild på min lilla.
Hon var inte alls glad att matte höll på med hennes tassar. Klippte klorna i fredags och hon tycker inte alls att det är dags för matte att klippa klorna igen…Hon snackar mycket och om hon inte håller med om det så hörs det långa vägar, hon tar i från svansspetsen…
Detta var den bästa bilden jag kunde ta, de andra blev helt suddiga
#16 Definitivt blå :)
*** Qui vivrqa verra ***
Blå!

#16-19 oki