Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 816 ggr
Fritz
0

Min nya avelshona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag lämnat ifrån mig min katt till La_Joz och hämtat min nya avelshona. Hon är lite äldre så kattungarna kommer redan till hösten. Uppdageringarna kommer att finnas i mitt album…

Leffe
0
Lullan1
0

Vad söt hon är!

stumpen30
0

Gosh vilken fin "padda"….Skrattande

Rexann
0

En riktig liten snygging!!

EvaG
0

Smiley 3d Amoureux2.gif

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Lullan1
0

Vem är hon? Vart kommer hon ifrån? Vad heter hon? Hur gammal är hon? *nyfiken* Flört

Gittan
0

Vilken härlig hona du fått tag på!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

flis
0

Åh va fin hon är. Jag älskar sköldpaddor, har en själv.

Fritz
0

Jag har lyckats få tag på henne ifrån Lyckotassen's, hon heter Mortricia (kallas för majsan) och är 9 månader. Hon är efter S*Gandaki´s Kandinsky. Nu gäller det bara att hitta en hane som passar, oerhört svårt…

smirik
0

Är lite undrande, vad är bakgrunden till att du har köpt just denna hona till avel? Hon är jätte söt vist, men tycker hon rent exteriört är väldig medioker. Nu hoppas jag inte att du tar det illa upp, det är min åsikt och det kanske finns andra årsaker till du har valt henne t.ex hennes linjer etc. Därför jag frågor

Anna77
0

gullig!!

Fritz
0

Jag har valt henne pga av hennes linjer. Bakom pappan finns en intressant linje, försöker hitta en hane som är lite större och smäckrare. Men än så har jag inte hittat någon, några förslag?

Eine
0

Du har fått tag på en bra katt,uppfödaren tycker jag är jättebra att ha att göra med! Så roligt för dig.Det är bara att gratulera och jag önskar dig all lycka. Men hannar är inte alls svårt att få tag på, vad vill du ha?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fritz
0

Spelar inte så stor roll egentligen…

majsan
0

Nu förstår jag inte..Spelar det inte så stor roll villken hane du väljer eller har jag missat något..

stumpen30
0

#9 Grattis …hon e efter fina linjer…inte för att jag vet så mkt om uppfödning o linjer, men kan stolt säga att Clara som jag e stolt "ägd" av är mamma till S*Gandaki´s Kandinsky…(han e ju för övrigt en grand champion)…Cool så de måste ju bara vara fina linjer…för Clara e ju sååå underbar den lilla damen Oskyldig om man nu får "skryta" om sina katter då….Och Lyckotassen´s är en bra tjej bakom….har även via henne fått bli "ägd" av min snyggo Arthur som jag e såååå förlorad i…Skrattande

Fritz
0

# 15 visst spelar det roll vilken hane jag väljer, det ska ju vara en som kompleterar henne. En hane som är ganska högrest, stort huvud med stora öron, lång svans. Men färgen däremot så spelar inte färgen så stor roll.

# 16 Tac så mycket, är väldigt nöjd med henne.

smirik
0

#15 nu hoppas jag inte att någon väljar avels katt för att uppfödaren är trevlig, men för att katten är det och har det utseende, dem linjer etc. som man söker. Klart det är en jätte stor bonus om uppfödaren är trevlig och kan vara ett stöd. Har själv varit väldig lycklig lottad vad det angår

#12 + 17 men då förstår jag och jag hoppas inte du tar det illa upp att jag frågade, det är skillnad på att fråga och ifrågasätta. Önskar dig lycka till med att hitta en snygg hane åt henne :-)

Eine
0

När t ex jag skriver att uppfödaren är bra att ha att göra med, menar jag inte bara trevlig utan också pålitlig öppen och ärlig, med sunda avelsmål. Det blir bara så blarrigt att skriva allt det…..och mer..

Lullan1
0

Roligt att få veta lite mer om henne! Jag tycker hon har otroligt vackra, klara färger!

smirik
0

# 19 tycker inte det är blarrigt Eine, jag förstår vad du menar nu och ja det är absolut viktigt att en uppfödar har sunda avelsmål om man skall köpa en avelskatt från denna.

Nu blir det lite OT och detta är inte riktakt mot Frizt eller hennes nya katt men är bara en mer generell observation/tanke

Jag tycker bara att det allt för ofta blir avlad på katter som kanske inte är avelsmaterial, att vi är för dåliga till att hjälpe varandra med konstruktiv kritik av våra katter. Det är ju så vi kan lära oss och förbättre vår avelsmål.

Vist är alla rexar och andra katter ohört gulliga, söta och charmiga, det är ju därför vi blir så fast i denna kattvärld. Men för att en katt är gullig är inte det samma som att den är en tillgång till avelsbasen som avelskatt. Vår Perelli har också jätte fina klara färger och är väldig, väldig söt men jag skulle aldrig använda henne i avel eftersom hon inte är rastypsik nog eller har andra tillgångar som gör att hon skulle tillföra något till rasen (bilden är av perelli)

Dessutom så är rexen en av dem få raserna som inte avler på färg och då tycker jag inte man som ny uppfödar kan använda kommentarer om färgen till något. Jag skulle mycket hellre att vi blir bättre till att dela kunskap och åsikter om det som faktisk är relevant när det gäller just avel. För själv klart får man berömma andras katter bara för att dem är söta.

Leffe
0

#21. Jag tror ingen tagit illa vid sig.
Jag förstår ditt resonemang, men håller inte med dig helt. Det gäller att hitta en partner som kompletterar bristerna hos den andra. Så har honan inget så har du rätt för det finns ingen hane som är 100% och då blir det ingen komplettering. Men å andra sidan så kan det finnas toppen bakåt i linjerna som gör att avkommorna också blir toppen, men det vet man ju inte i förväg.
Har honan vissa bra saker och hanen de övriga så kompletterar de varandra och chansen är större att det kan bli bra avkommor, men mycket av aveln är rena rama roulettespelet (om man får uttrycka sig så). Jag hade en hane som hade sina fördelar och sina nackdelar. Skaffade en hona till honom. Hon hade det han saknade och vice versa. De fick några kullar ihop. De avkommor som ställdes ut tog alltid sina cert, flera tog BIV, flera blev NOM, en del blev BIS och en blev t.o.m BOB.
Facit blir man ska aldrig döma ut en katt.

Lullan1
0

… och så är ju temperamentet superviktigt, iallafall för mig! Det spelar ingen roll hur snygg eller hur många titlar en katt har tagit om det inte går att hantera den….

La_Joz
0

Grattis Fritz! Hon är mycket vacker! Och jag har ju dig att tacka för en underbar lite fröken som ligger i mitt knä just nu! (Mistie är väl inte fullt lika glad, men det kommer…)

Måste också säga att jag tycker att det är en intressant diskussion som kommit upp här! Jag kan inte speciellt mycket om uppfödning, så jag lyssnar och lär av alla!! Kul att det finns olika åsikter!

Leffe
0

Olika åsikter ska det finnas och respekteras.

La_Joz
0

Verkligen! Det är det som är så bra med såna här forum. Alla kan "träffas" och diskutera saker som intresserar en, oavsett vart man bor i världen!

AnneAlva
0

Jag håller med Leffe i det han skriver. Det finns så många olika anledningar till att man avlar på en särskild katt. Jag tror dessutom att det kan vara lite vanskligt att begränsa sig till enbart exteriören när man bedömer om en katt är bra avelsmaterial eller ej. Det är många aspekter som ska tillgodoses och även om man gör allt "rätt" kan resultatet man önskade ändå utebli. Jag tror på långsiktig planering i avelsarbetet, resultatet behöver inte komma imorgon eller ens om ett år, bara man ser målet och inte försöker ta för stora steg åt gången brukar man komma fram till slut. Babysteps. Glad

Rysk roulette var det ja… Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Fritz
0

Håller helt med. Frågan är om den perfekta katten finns egentligen? Om den nu skulle finnas vad är det då för mening med att avla…

Mycket frågor finns det men som sagt är det kul att ha ett forum där man kan skriva vad man känner och få ett bra svar tillbaka. Nu har jag hittat en hane som jag ska para min lilla hona med, det blev S*Brave New Curl Cigaro (svart). Så det ska bli spännande att se vad resultatet blir.

La_Joz
0

Lycka till, Fritz! Blir säkert många söta små kissar!

smirik
0

Självklart finns inte den perfekta katten om det var så kunne vi alla lägga ner med uppfödning på en gång och det ville ju vara tråkigt Flört

Och det är klart att man får börja ett ställen och jobba framåt mot den perfekta katten, men tycker också att man får ha öga för vad man avlar med. Inte alla katter är avelsmaterial men det har inte alltid relevans och det är DET jag tycker är fel.

Dessutom finns det jo olika avelsmål och det är också bra så länge dem är sunda för rasen. För mitt i allt det här med att nå egna avelsmål är det också viktigt att tänka på rasen och avelsbasen.

Är mycket medveten om att uppfödning är som att spela rysk roulett men det är skillnad på att spela med ett maskingevär och en vattenpistol

EvaG
0

Jag är ingen uppfödare och kommer aldrig att bli det. Men mitt huvud säjer att ni har rätt allihopa. Målet är att få fram den perfekta Cornish Rexen med hänseende till utseende och temperament. Däremot är kanske sätten att försöka få fram denna katt olika. Vem som först når målet får framtiden utvisa - om nu någon kommer dit.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Ja, vi har inte samma mål alltid heller…Den amerikanska modellen har ibland väldigt dålig päls, och det är en av de egenskaper jag inte önskar på mina katter.Jag vill ha ett mellanting, mellan klassisk och amerikansk….Det är helt olika typer och jag tycker inte alls att denmest extrema alltid är snyggast. Med tanke på hur domarna dömer nu, har även de hittat vinnarkatter med både -och.Underbart tycker jag.