Kattmatslösning ...? Förslag önskas!
Kanske lite off topic då det eg är vår europé och husisarna som är lilla bekymret, men kanske finns det andra med samma problem …?
Vår lilltjej vill inte äta kattungematen, hon vill hellre äta smalmaten som husisarna ska äta och vi vet inte riktigt hur vi ska lösa problemet. Hade hon föredragit den maten framför annat hade vi inte haft nåt problem, men grejen är att hon äter ALLT ANNAT än just kattungematen .. oftast. Vi fick stänga in henne och Phoebe med kattungemat i veckan för att hon skulle förstå att DEN maten ska de äta och inte lightmaten som tjockisarna (förlåt, huskatterna!) ska äta. ;) Tipset om låda med öppning stor nog för henne och Phoebe är ju ingen lösning för Phoebe hoppar gärna in och äter maten. :) Hmm, inte så himla smart inför utställningarna - vem tycker att en tjock rex är snygg - förutom när hon är dräktig??! 
Husisarna måste banta, vetten är lite bekymrad och hittills är det bara den ena som gått ner lite men inte den andra. Vi provade RC Beauty and fit för alla (enl RC skulle det vara bäst då) men de gick bara upp i vikt. Nu ligger de på 5,5 och 6 kg och jaaa, de ser runda ut oxå, så nu är det RC Silhouette som gäller. Och de vill ha just kattungematen då, ratar nästan lightmaten för att få några smulor av hennes …. *suck*
Vad gör man …?
Har ni något förslag tar jag tacksamt emot dem!! :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Du får nog ge dem mat på bestämda tider och ha dem i olika rum då. Sedan får du ta bort maten. Om du mellan måltiderna ser att den lille letar mat får du åter ta fram kattngematen. Sådär får du nog hålla på.
oj, jättesvårt ju.. hade liknande problem med mina när de skulle ha olika mat, kattungemat & vanlig, tillslut åt de bara varandras trots att man försökte passa dem hela tiden när maten var framme..
Hoppas någon annan har bra tips!
Måste slå ett slag för Orijen, det fodret ska va bra för alla katter oavsett ålder o vikt. :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Kan du inte ställa bantarmat på bänken där lillfröken inte kommer upp, och sen kan du väl ställa hennes mat på golvet i en kartong eller nåt, där bara hon kommer in… Förstår du hur jag menar?
Du får nog lov att servera maten i omgångar och inte ha något framme som mellanmål.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Sära på bebis och tjockisar på natten. Låt de sistnämnda bara ha tillgång till vatten på natten och bebis har fulla skålar av det som är bra för henne.Tips: Rått fläskkött går hon upp i vikt av. Det ger jag mina pop-snören ibland.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora