Hjälp!! Min katt har mask?
Hej alla, som det står i rubriken har min ena katt fått mask.När jag kom hem från jobbet fanns det blodiga spyor i rummet. När han sen gick på lådan hade han diarre med blod. Gick direkt till vet. Blodprover togs, allt normalt förutom lite förhöjning av vita blodkroppar. Han vätskades upp och fick pencillinspruta. Kom hem, efter en halvtimme började han springa runt och kräkas massor av blod.I en del av pölarna fanns det jättelånga platta maskar som var döda.Det såg nästan ut som tarmar. Ett nytt besök hos vet och jag blev inte klokare.Dom vet inte vad det är för mask och det är inte normalt att blöda så mkt. Har fått ett maskmedel att sätta i nacken på huden plus pencillin.Han har bara ätit pyttelite dietmat och nu har han spytt upp allt. Har nån av er varit med om ngt liknande?
Ojoj, det låter illa! Stackars katt. vad har han ätit? Har han varit ute? Det finns ju maskmedel som tar allt, t ex Droncit/Drontal. Köps receptfritt på Apoteket.Varför föreslog inte veterinären det?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hej Eine, han har inte varit ute.Nu har jag fått ett maskmedel som heter Profender spot-on.Det är receptbelagt. Hoppas det hjälper och att han börjar äta igen.Gud, va man blir orolig. Han är ju bara 1½år.Det är inte kul att behöva tvångsmata.
Usch, vad det låter jobbigt..förstår att veterinären tog till ett mer effektivt medel-om katten kräks kommer ju tabletterna upp igen!
Jag jobbar på apotek men är långtiddsjukskriven så jag känner inte igen Profender spot-on-(står ej i min gamla fass.vet) men det är ju väldigt bra med dessa medel som tas upp genom huden istället-just när djuret nu kräks tex.Det är säkert bredare också eftersom de ej vet vad det var för mask.
Stackars dig säger jag!!Men jag hoppas att han kryar på sig snabbt nu när han får både penicillin och avmaskning..Men det är klart att nu blir han väl dålig i magen av penicillinet tyvärr..men,men det kan ju ej hjälpas.
Måste tyvärr rätta dig Eine ;
Droncit vet. tar inte allt - den tar bara bandmask-den är ju vanlig bland utekatter när de äter infekterade mellanvärddjur som möss,fåglar,loppor och kvalster.mm.- men är ovanlig bland innekatter.
Undrar ändå om de senare-kvalster tex skulle kunna finnas inom räckhåll för våra innekatter? -vi kanske kan föra med det in med skor osv.???
Något att fråga veterinären-ska höra med min kompis som är det..!
Den vanligaste masken hos katt är ju annars spolmasken(-den som kattungar och digivande katter har)
Då brukar man helst bara ge ett medel mot spolmask- som Banminth, det är onödigt att köra för brett i sådana fall på små kattungar tex.
Drontal vet.är receptbelagt(om det inte nyligen ändrats…), det tar även 2 rundmaskar-spol och hakmask(den senare ej så vanlig i sverige) samt 3 av 4 sorters bandmaskar
Axilur-(receptfritt)det är också bredspektra - tar alla rundmaskar och 2 av 4 bandmaskar..så de skiljer sig lite.
Jag har inte avmaskat mina sedan kattunge tiden..det ärju lite delade meningar om det..Spolmasken har ju även innekatter vilande stadier av larver
,som de fötts med,som kan aktiveras(tex vid dåligt immunförsvar,sjukdom..)
Eftersom jag är sjukskriven hade jag glömt lite så jag fick kolla i vet.fass, men tycker det är så intressant, så jag kom riktigt igång här..
Men detta med mask är då inte intressant egentligen utan bara äckligt ju - men läkemedelsbiten…
Ville bara säga till dom som ej redan vet att mask mellan hund och katt smittar inte (-många tror det, men de är artbundna)
Även om det heter samma sak som spol,bandmask osv. så kan de ej smitta varandra.Det är skönt!!Om man nu har både hund och katt…som jag.
(Däremot kan vi människor smittas av kattens spolmask - men det är mycket ovanligt i Sverige - och vi får då inte mask utan (ännu värre)inkapslingar i olika organ i kroppen..huää- man mår illa av att tänka på det..och vill inte göra det..men som sagt mycket ovanligt.)
Men.. jag tror nog nu att jag ska avmaska mina två små troll i morrn med banmith
när man nu börjar tänka på detta så..
Jag hade otur för ett tag sedan och min hund fick mask-första gången jag var med om det, och det är min tredje hund!
Ur-äckligt är det - och det är ju extra otrevligt när din stackars katt även kräktes mask..
Jag undrar så hur hon smittats…
Spolmasken kan innekatter smittas av via våra skor- precis som kattpest-snuva som vi vaccinerar dom mot!
Skulle vara intressant om du kan skriva sedan hur det går och om du pratar med vet. igen- vad det var för mask!
Håller du på med utställning så att katten träffar mycket andra katter??
Avmaskades hon som hon skulle som kattunge-ungkatt?
Det låter ju faktiskt mer som bandmask på beskrivningen-men de ska ju gå sönder i bitar innan de kommer ut står det -inte långa maskar-men det var kanske för att hon kräktes de var hela!!När de gått genom hela mag-tarmkanalen så delas de i bitar..
Men-det borde väl vara spolamsk..
Trevligt detta-blää.
Många frågor…så här mitt i natten.
Tycker så synd om dig!!-vet hur jobbigt det var med hunden-och hon var inte dålig ens-bara jag som var äcklad i några dar..
Undrar också-du måste väl maska av alla dina 5 (var det det..kollade din sida förut) katter nu, för de smittar ju varandra!
Skulle du vänta med det eller??Det verkar lite konstigt tycker jag..annars går ju smittan runt.
Stackars lilla kisse-hoppas han mår bättre snart!!
Håller tummarna!
Sympatikramar
Annika
Ja du har säkert rätt. det är så länge sedan jag behövde avmaska av anledningen att jag såg äckliga maskar röra sig i bajset. Jag fick nog en receptbelagd tablett av en veterinärvän, så det var väl Drontal då?Jag skrev Droncit/Drontal för jag inte minns säkert.
Man kan även avmaska med injektioner, i de fall katten kräks eller är svår att ge medicin via munnen
Det är ju tur att det finns hjälp mot dessa osympatiska *saker* i våra älskade vänner.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Hur har det gått?

Han blev bra efter avmaskningen. Enligt vetrinären behövde jag bara avmaska den minsta som är ett halvår men till henne skulle jag använda Axilur. Annars ska man tydligen bara avmaska när man vet att katten har mask. Att min katt blödde så mkt tror dom beror på kronisk mag-och-tarmkatarr. Innan jag skaffade raskatter hade jag 3 huskatter och dom var i princip aldrig sjuka förrän dom blev gamla.Har redan nu betalat mer till vet än vad jag gjorde de andras 16 levnadsår. Men nu hoppas jag att de ska hålla sig friska.
Vad skönt att det har ordnat sig!