Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 5732 ggr
MyTwiggs
0

DNA-testa blodgrupp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara sprida ut till alla er som inte vet om att Tirri niini tar emot DNA för blodgruppering. Remisserna til Niini (I alla fall de ursprungliga) behandlar blodgruppering + fiv/felv-test via blodprov, men Tirri Niini tar emot DNA också.

Detta kan vara nyttigt att veta för den som behöver veta blodgruppen på sin katt snabbt och inte har tid/möjlighet eller vill åka in med katten till en veterinär för att dra blod.

DNA tas enkelt och lätt hemma och du behöver inte gå via en veterinär som tar ut extra betalt. Ta bara 3 bomullstopsar (som du inte tagit i udden på) och gnugga dem mot insidan på kattens kind (i munnen). Lägg topsarna på tork en stund på ett rent papper, tejpa sedan upp dem på den ifyllda REMISSEN och lägg allt i ett kuvert och skicka in. Du kommer på detta sätt att få veta både vilken blodgrupp din katt har och om den eventuellt är heterozygot (bär på b men är A).

Svaret kommer (tillsammans med faktura) inom några få dagar! Detta DNA-test kostar 350 kr, vilket är betydligt billigare än att gå via veterinär för att dra blod. Tyvärr går det naturligtvis inte att testa för FIV/FeLV med DNA.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Kan tillägga att DNAtesten görs enbart på fredagar och svar kommer inte lika fort som när man skickar blodprov, som ju testas varje dag.Lite framförhållning alltså,är allt som behövsSkrattandeJag tycker det är väldigt bekvämt och har gjort det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

boris1
0

BRA!!

Eine
0

#2 Vi får i grunden säga tack till Monica Blå Katten som tipsade oss.

MyTwiggs
0

# 1 Bara på fredagar? är du säker? Jag pratade själv med Tirri för att höra hur de gjorde och hon sa att de kör proverna när de kommer in. Svaret kan fås på mail samma dag om man ber om det, annars kommer det på posten några dagar senare.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Jag har också fått DNA prov testade annan dag än fregad men fredag är deras ordinarei kördag.

Antecknar i minnet att jag ska se till att tesat Colina nu inför kommande parning.

Det är ju skönt att vara ute i god tid.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Mig upplyste hon om att fredagar gäller för DNAtest,vi väntade minsann.Kanske de kör oftare om de har tid över,vad vet jag.

LinusCRX
0

Jag kan intyga från säker källa att DNA-blodgruppering körs fredagar. Flört

Eine
0

#7 Tack,jo det är ju det man sade migSkrattande