Nytt hem sökes
Va? Vad har hänt? Har du kontaktat uppfödaren för att se om hon kanske kan hjälpa till med en ev omplacering?
Varför enbart till sällskap, går hon inte att avla på? Har du hittat något fel på henne??Hon ser ju så söt ut på bilden.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

*vill ha*
Men inte förrän Veto har flyttat hem till sin husse igen & det blir nog först till sommaren.

Det är så att hennes mamma har något som heter Vitiligo som är en genetisk pigmentförändring och jag har blivit avrådd att avla på henne, så det är därför. Bara jag vet att jag får henne såld så kan hon vara kvar är till sommaren smurfan_13
Hur gammal är hon?
vad sööt! Jag har ju tre katter redan, men såg att du bara bor typ 7 mil från mig!!

#5 Hon är 13 veckor bara. Det är jättetråkigt för mig men det känns som att jag inte har något val. I priset ingår även sterelisering när hon är könsmogen.
Uppfödaren är överhuvudtaget inte intresserad utav att hjälpa mig. Men såna nitar behöver man väl gå på för att lära sig.
Nämen så tråkigt! Då har du ju precis fått hem henne!
Vilken tråkig sits du hamnat i som inte ens får stöd från hennes uppfödare….
Har det framkommit nu att mamman har Vitiligo?

eftersom jag är ganska ny i cornish rex sammanhang så fick jag veta detta utav en som jag bad om råd med val av hanne. När jag var o kollade på henne så märkte jag att mamman hade en vit nos men reflekterade inte över det (trodde att det skulle vara så). Så när jag ville att uppfödaren skulle köpa tillbaka henne så ville hon inte det. Så nu har jag inget val, jag ska ha en avelshon och jag kan inte använda henne.
Synd att du inte fick veta mammans "defekt" direkt av den uppfödaren, eller framgick det kanske inte att du ville ha henne till avel när du köpte henne?
Håller tummarna för din söta lilla skrutta, att hon kommer till ett bra kärleksfullt hem! Hon är supersöt! Lycka till!

Ja, det tycker jag oxå. Jag sa till henne (har mail på det oxå) att jag letade efter en honkatt att avla på men det påstår hon inte nu. Nu säger hon att jag har köpt katten som sällskap.
Tack så mycket!

Usch det lät inte kul……min son har också vitiligo, men jag hoppas verkligen inte att någon kommer att sätta avelsförbud på honom!!!

Hoppas kan man ju alltid göra!
Vad står det i kontraktet då?"Säljes till sällskap"?
oojj ojj då vad tråkigt…
lycka till

#14 Ja, tyvärr

Hmm… Hur lång tid tar det att köra mellan Göteborg och Kalmar? Jag och min sambo blev helt kära!!
Hon är helt underbart vacker!! Men va konstigt beteende av uppfödaren…
Fritz: När du svarade "Ja, tyvärr" på Eines fråga i nr 14, menade du då att det i det kontrakt du skrev med uppfödaren står "Säljes till sällskap", eller menar du bara att det kontrakt du skriver med nästa köpare är bara för sällskap? För om det inte står någon om sällskap i det kontrakt ni skrev, så borde köpet gå tillbaka…
Tror inte det spelar någon roll vad som står i kontraktet om sällskap om inte skälet står. Har du uppfödarnamn ännu eller har du fött upp en kull tidigare. Om du inte är uppfödare utan enbart kattungeköpare gäller konsumentköplagen.
Hon kanske skulle passa som kompis till Mistie?
Det är inte så himla långt mellan Kalmar och Göteborg heller!

Jag tror att hon skulle passa väldigt bra ihop med Mistie!! Vår lilla älskling behöver verkligen en kompis! Jag ska förhandla med min sambo nu. Han har sett henne på kort här innan, och föll pladask med en gång!
Hoppas du kan övertala honom, hon är ursöt! Och tänk vad glad Mistie skulle bli!

Jag tror inte det behövs nån övertalning och jag ska vara ärlig… 
Grattis! När ska ni hämta henne? 

Åh! Tänk om det kunde vara så enkelt…
Ulrik (min sambo) ska ju genomgå en allergibehandling som kostar några tusen, och vi hade tänkt skaffa en till efter det. Men såna här tillfällen dyker ju inte upp så ofta…
Men jag är ju ledig hela helgen, så det hade ju varit fint med en utflykt! 
Ska ta en ordentlig diskussion med min älskling nu, så får vi se hur det går. Och vem vet, Fritz kanske redan har hittat ett nytt hem åt henne…
Visst, det är så tråkigt att man måste tänka på ekonomin hela tiden… Men jag hoppas iallafall att lilla sötnosen kommer till ett bra hem och att allt ordnar sig till det bästa för henne!
Söt katt, men dålig stil på uppfödaren som inte tar ansvar för sin uppfödning.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
"Endast för sällskap". Är inte alla katter som säljs till sällskap?!. Uppfödaren måste vara en som tagit en eller två kullar och sedan kostaterar att detta med uppfödning ger inga inkomster och lägger av. Tacka vet jag rutinerade uppfödare, som min. De kan verkligheten och håller på med uppfödning för att de älskar katterna och har uppfödningen som en hobby. Min uppfödare skriver på kontrakten (om katten endast är till för att vara sällskapskatt) ej för avel och utställning pga det och det. Han prickar alltid i rutan sällskapskatt, aldrig rutorna avel och uppfödning. Han kan inte garantera att kattungarna håller för avel och utställning när de blivit äldre. Så man ska som kattungeköpare anlita rutinerade uppfödare som varit med ett tag.

Misstag gör vi alla i början. Jag har inte registrerat mig som uppfödare än men jag har spekulanter som kommer på lördag o kollar. Det är lättast att ringa mig på min mobil under dagen så kan vi diskutera mer om det är någon som är intresserad utav henne.
Fritz, visst kommer du att få katten omplacerad. Hon är ju både söt och vacker. Det behöver du inte oroa dig för
Jag är bara så fundersam..Uppfödaren avlar ju uppenbarligen på en katt med vitiglio…hur kan det komma sig då?Och hur ärftligt är det? Jag vet att katter kan få pigmentförändringar av medicinering/avmaskningsmedel med piperazin…Många frågetecken här.

Ohört tråkigt för dig Fritz, hoppas du hittar bra hem till henne snabbt. Tycker du gör helt rätt!
Personligen skulle jag aldrig avla på en katt med vitiligo.
Om vitiligo, från boken "kattens sjukdomar" av Ann-Marie Nilsson
Detta är en ärftlig eller immunmedierad förlust av pigment i huden, vanligen i ansikte, på öron och på tassar, Ibland kan hela kroppen drabbas av en fortskridande utbredning av vita fläckar. Katten får vita välavgränsade fläckar, som man komma när somhelst i livet. Siameser drabbs oftare, men det kan förekomma på alla raser. Man tror att det är en immunologisk process som förstör melanocyterna. Man ser sällan sågon inflammation och katten lider inte av det, om den inte utsätts för starkt solsken.
#30 Jag ställer mig samma fråga som du Eine, hur kan det vara att uppfödaren avlar på "mamma katt" när hon uttalat har Vitiligo?

Det var bland det mest korkade jag hört. Vad är det för uppfödare. Hon är fantastiskt söt. Kan du inte tänka dig att behålla henne som sällskap till den presumtiva avelshonan. De är alltid "gott" att vara två missar. Tror inte det blir svårt att hitta ett "gott" hem åt henne. Det finns massor med godhjärtade mkattälskande människor som varke är intresserade av avel el. att ställa ut.
Vitiligo är ju varken farligt, smärsamt el smittsamt. Många av oss människor har den också. Blir som vita fläckar i huden, inget eksem el kliande. Pigmenten borta lite enkelt beskrivet. Ingen medicinering el. så. En f.d arbeskamrat till ig har och den perosnen är en framstående kirurg, så inte sätter det sig på "förståndet" heller.
Lycka till med den underbara lilla tjejen.

Jag läste på ett annat forum att detta skulle ha mest med maskade katter att göra men inte alltid då maskningen är en typ av albinoism…

#33 Jag har redan två kastrater så jag kan inte behålla henne utav den anledningen. Det krävdes ganska mycket övertalning hos min samboatt skaffa en katt till och en ytterliggare är inte tal om….

Åh, vad trist, men man kan ju inte ha hur många katter som helst. Det ska ju finnas tid för dessa raringar också. Hon ser underbar ut oavsett om hon har vitiligo el. ej. Men det är väl klokt att inte avla på henne, som uppenbarligen hennes uppfödare gör.
Hade hämtat henne direkt om jag kunnat och fått för sambon, men vi har redan två kastrater och en fertil avelshane på foder. Man blir lite ledesen och förbannad också på oseriösa uppfödare.
Hoppas det löser sig för katten.

Min sambo sa igår att alla tecken pekar på att vi borde ta henne!
1: Vi blev båda förälskade i lilla Gabby när Fritz la upp de första bilderna för nån vecka sedan, och nu är hon till salu!
2: Om vi skulle ta henne så sa vi att vi i så fall skulle hämta henne på lördag (jag är på utbildning hela söndagen), och min sambos innebandymatch blev passande nog inställd på lördag!
3: Jag pratade med Fritz igår, och nu visade det sig att hon ska uppåt västkusten på söndag!!
Är inte det tecken nog, så vet jag inte vad som kan va det!!
Ska nog ta och ringa Fritz igen vid lunch… 

Jisses, vad är det för en oseriös uppfödare. Vad heter den lilla sötnosen i stamtavlan?

Jag tror att hon heter Velvetyhill´s Galadhriel. Om jag inte har helt fel… Men visst är hon underbart söt! Tycker verkligen det är konstigt att man avlar på en katt som man vet har vitiligo, och sen säger att man inte ska avla på dess avkommor… Skumt…

Tack snälla La_Joz, särskilt eftersom det är en uppfödare som bor nära mig så kan jag nu varna eventuella spekulanter. De verkar ha en riktig kattfabrik där ute…..

Nyfiken som man är så kollade jag upp mamman och nog har hon pigmentbortfall..
Kan detta uppkomma iockmed att en hona är dräktig och att det sker sådana förändringar i kroppen eller är det så att vitiligo alltid visar sig oavsett .

Katten är sett på utställing för hon blev dräktig och då hade hon också pigmentbortfall, så det är ingen tvekan till att hon har vitiligo.
Hur går det?

Jag kan nog avslöja att det går bra!
Jag är snart stolt ägare till en liten, söt chokladmaskad-bicolor! 
Grattis än en gång! Det ska bli så kul att få följa er här på forumet!

Nu lovar jag att bli med aktiv med kameran! Jag längtar såå till på söndag!
Ja, vi vill se massor av bilder! 

Som ni hör så ska Gabby flytta till La_Joz på söndag! Känns jättebra att hon ska flytta till en så trevlig människa…
Fritz, jag tycker det känns jättebra att få ha Gabby kvar här hos oss! 

Tack Fritz!
Det ska verkligen bli kul att få hit henne! Jag längtar som bara den!! Det var nog ödet, med tanke på att du ska upp hitåt på söndag! Och du behöver verkligen inte oroa dig för henne! Hon kommer få det så bra som en katt kan ha det! Jag har pratat med Mistie om att hon ska få en kompis, och jag tror att hon längtar lika mycket hon med!

Självklart är hon kvar här hos er alla! Det känns nästan lite som en "gemensam" katt! Men skillnaden är att jag får allt gos och bus, och ni får nöja er med foton! Och vem vet… Jag kanske vågar mig på en utställning eller två! 
Härligt, hon blir som en egen liten forumkatt!

En egen liten maskot!

Ja, precis så Fritz!
Det känns väl skönt för din del! Då behöver du inte släppa henne helt!
Det låter ju bra alltihop
Vad bra!

Vilen solskenshistoria det blev till slut, hon ser ut att vara en underbar liten misse. Blir nästan lite tårögd. Vad härligt att veta att den lilla damen kommer till ett, vad jag tror underbart hem, efterlängtad. Måste vara en sten, näe ett berg, som lyfts från dina axlar.

Underbart med en Happy Ending 

Grattis och lycka till, La_Joz!! En alldeles bedårande dam!!

Tack! Visst är hon helt underbar! Det måste vara tungt för Fritz att skiljas från henne, men jag är ju bara glad!! 
Åhh vad kul La_Joz!! Grattis och Lycka till med din den lilla sötnosen. 

Ja, det är jätte jobbigt men det känns ändå bra att hon kommer till La_Joz. Förhoppningsvis så får vi se henne på utställningarna med den lilla… (om pigmentfelet kommer fram)

Jag har precis skickat iväg ett mail till Kustkatten angående medlemskap! Så nu ska här läras om utställningar! Tänker dra med min mor på studiebesök till Borås nästa helg, då Boråskatten har sin utställning. Sen i sommar är jag förhoppningsvis mogen för att ta med lilla Gabby på utställning!!