Samma stamnamn???
Läste i nyaste tidningen "våra katter" och ser att ett katteri har registrerats med samma stamnamn som jag… enda skillnaden är att vi stavar olika.
Rexelicious och Rexlicious.
Vet inte hur jag ska reagera på detta? Så länge det är skrivet så ser man ju skillnad…men frågan är hur det andra katteriet uttalar sitt namn? Lika som mig?
Känns som att det kan bli virrigt och har jag ens något att säga till om? :S
Är det någon mer som har råkat ut för samma grej? Och om Rexelicious läser detta så vill jag jätte gärna veta hur du uttalar ditt stamnamn…
MvH / Anki, S*Rexlicious katteri

Det tycker jag var för lika. Finns flera såna. Känns inte kul ju
tror ingen kommer härma mig om de inte är super flygintresserade
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag reagerade också på det.Tänk om de har samma ras också?Dumt att tillåta så lika namn.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Va skönt att inte bara jag tyckte det kändes fel!
Men finns det något jag kan göra? Eller är det för sent att protestera? :S

Ring/maila till SVERAK och hör med dem.
Stolt ägare till tre La permer
Du kan iaf påtala det olämpliga i 2 så pass lika stamnamn…Lycka till!
I hundvärlden vet jag att man kan lägga in protest om man tycker det är för lika eller om det är ett namn som eg är skyddat på nåt vis…

Håller med övriga. Jag skulle säga ifrån. Du har betalt rätt mycket för stamnamnet och vill inte blandas ihop med någon annan. Tänk om denne börjar missköta sig och det börjar gå rykten. Folk lär då koppla ihop din uppfödning med detta oavsett om ni har samma ras eller ej. Skulle ni ha samma ras framöver så kan till och med personer som hört bra om din uppfödning hamna hos denne och tvärtom. Tror inte den som fått namnet godkänt vill ha någon med så lika namn heller, men den personen känner säkert inte ens till din uppfödning.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Det skal ikke være mulig med så like navn. Sikkert skjedd en glipp. Jeg hadde klaget høylytt hvis jeg var deg 
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
Har inte Sverak bättre koll på sina stamnamn vid ansökningar?
Ska ringa till sverak idag och höra vad dom säger om detta!
Ju mer jag tänker på det så känns det inte bra och det måste ha blivit något fel…. Håller helt med allas inlägg! Och eftersom stamnamnet innehåller "rex" så är risken ganska stor att vi har samma ras! 
Usch! Jag skulle bli förbannad! Det är ju samma stamnamn! Det är ju som att någon skulle regga By Twigg´s… Näe, det ska inte kunna gå. Det får du höra av dig och påtala! SVERAK ska gallra.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Här verkar det som det har blivit en miss hos Sverak. För mig är det samma namn…
Hoppas det löser sig!
Det är Fife som godkänner namnen om jag inte missminner mig.Då har ju de klampat i ett par klaver i mina ögon
Undrar just om detta går att lösa….
www.mytwiggs.com
Sverak hade stängt idag så får ringa på måndag i stället!
Har pratat med flera om detta och alla reagerar lika och tycker det är heeeelt fel! Borde inte kunna hända! :S
Så vi får se vad SVERAK säger!
Och precis som #13 skriver så har tydligen flera läst och trott att det är jag som har registrerats…. så redan nu är jag förväxlad med någon annan!!!! 
TS - Jag har stött på samma sak som du. Nu skiljer sig raserna något åt men jag har upptäckt att det finns någon som föder upp Devon Rex i England som har stamnamnet Xenomorph.
Mitt stamnamn är S*Xenomorphs så det skiljer alltså bara EN bokstav……
Jag har haft mitt registrerat sedan 1991 - vet inte när när det andra blev reggat. Problemet för mig är naturligtvis inte alls i dignitet med ditt eftersom vi inte verkar på samma marknad men det är ju trots allt rexkatter vi båda föder upp.
Det går att hitta några katter med det andra katteriets stamnamn om man går in i pawpeds databas för devonkatter och söker på xenomorph.
Jag tycker inte det är jättekul, men vet inte om jag skall göra nått åt det….
-- Eternity is a very long time --
Hej,
jag såg just att det var en devonuppfödare som fått reggat detta stamnamn. Det ligger som nytt ute på NRR.
#19 OK, tack!
Reagerade också på det men såg den lilla skillnaden i stavningen. Kan ju inte va möjligt att det ska få vara så lika!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Har pratat med SVERAK idag och dom blev också jätte förvånad att det kunde ha registrerats ett så lika namn. Så dom bad så mycket om ursäkt för detta och ska nu kontakta det "nya" katteriet som måste byta namn.
Så nu vet ni! 
Tack alla! / Anki, S*rexlicious

Så skönt för dig.
Stolt ägare till tre La permer
#22 Det är bara rätt.

Så bra! På sin plass at de rydder opp.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
Låter bra!
www.mytwiggs.com
Toppen Anki
, det är bra att de måste tänka till de med någon gång 

Vad skönt för er båda att ni får olika namn framöver.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Fast att det internationellt blir krockar med stamnamn är inte så konstigt eftersom man ofta tillhör olika förbund och de olika förbunden samkör inte sina stamnamnsregister. När jag bytte till TICA fick jag byta stamnamn eftersom mitt redan var taget.
Har man samma stamnamn och verkar i olika förbund går det liksom inte att göra något åt saken…
#29 Visst är det synd att man inte kan samköra en kontroll. Hur det än är så är ett stamnamn ens varumärke.Plus att det kostar att ta ett nytt.
Ja, det är trist. Det vore en relativt lätt sak att fixa, men jag tvivlar på att viljan till den graden av samarbete finns faktiskt.
Jag vet att IDP Norden, numera WCF Norden, alltid meddelade Sverak nya stamnamn, men dessa brydde sig inte Sverak om. De kollade inte så det blev dubbelt. Hur det är i dag vet jag inte
#31 Ja det jag saknar är viljan till samarbete över huvud taget.Jag tycker det är minst sagt trist.
#32 Jo, jag vet, och jag betvivlar starkt att man ens överväger att bry sig om det nu heller.Inte konstigt att folk byter förbund!
SVERAK kör fortfarande på den linjen. De är å andra sidan inte de enda. Vad jag vet kollar varken CFA, TICA eller GCCF av stamnamnsansökningar med andra förbund heller.
Man kanske skulle starta upp en privat stamnamnsbank som samlar in alla reggade stamnamn i de olika förbunden.
Jag arbetar som samordnare för WCF norden och deras stamnamns ansökningar. Jag kollar ALLA dvs TICA, CFA FIFE GCCF, WCF, Gamla IDP m.m finner jag att något av namnen är för likt eller lika något annat namn i de andra förbunden så får de ansöka om nya.. detta gör jag innan jag skickar det vidare till WCF centralt så chansen att få ett stamnamn man vill ha blir större och att risken att man får samma som någon annan blir mindre.
#35 Du är en pärla Alex
!Tänk om alla gjorde så!Det skulle underlätta.
Tänk om alla förbund gjorde på det sättet.