Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1563 ggr
ebbasiglite
0

Sjukdom?

Min cornish rex kille på snart 8 månadar har sedan ett par dagar mått lite sämre i magen. Detta har visats genom fisar som inte är av denna värld.

Igår så såg jag och min sambo att en bajs låg utanför badrumsdörren. Av själva synen på den så såg det inte ut som att maten var smält över huvudtaget.. Det såg ut som en spya fast i korv format.

Idag har han även kissat på fel ställe, något som endast skett två gånger innan kastrering.

Nu undrar jag självklart vad som kan vara fel på min kille. Ska vi rusa iväg till vetränären eller kanske testa med kokt torsk ett par dagar för att stabilisera magen?

Gunki
0

Är du säker på att det är bajs? Här får vi rätt som det är spyor i korvformat, när Saga ätit för mycket torrfoder på en gång och avslutat med att dricka vatten. Lukta!! Spykorvarna luktar kattmat.

MyTwiggs
0

Jag tror också att det kan vara en spya du har hittat. Men om katten spyr och fiser otrevliga fisar så kanske du ger ett foder som har en lite dålig kvalité? Vad ger du för foder?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

ebbasiglite
0

Han äter Friskies. Den här gången köpte jag med oxkött.

Jag tror också att det var en spya efter svaren jag fått på en annan tråd. Han mår ju så himla bra i övrigt.

MonicaLagerquist
0

Ja äter han sån "skitmat" förstår jag att han fiser och spyr.

Stolt ägare till tre La permer

AnnicaB
0

Friskis är dessvärre riktigt dålig mat.

*** Qui vivrqa verra ***

Eine
0

Hett tips från erfaren uppfödareSkrattande:Byt foder till åtminstone Bilanx om du enbart har tillgång till vanliga matbutiker.Eller hellre BARF,eller bra foder hos zoobutik.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

flis
0

Mina katter äter s.k kvalitetsfoder, James Wellbeloved och Orijen men dom spyr ändå korvar mellan varven. Ditt svar lät väldigt surt i mina öron och jag tror inte trådskaparen blir speciellt hjälpt av det. Om katten äter snabbt så är det troligt att det kommer upp igen utan att det behöver bero på fodret. Sen tycker jag att det är bra att ge tips på mat som du anser är bättre men i trevligare ton. Skrattande

Xenomorphs
0

Alla mina äter Royal, alla mår fin-fint, men en spyr då och då utan att något är fel. Ibland direkt efter maten och ibland "spykorvar".
Jag tror inte du skall vara så oroad över spykovarna även om jag skulle rekommendera att du går över till ett s.k. kvalitetsfoder. Det finns många typer och du kommer säkert att hitta något som passar just din katt. Som du säkert har läst så passar inte alla sorters kvalitetsfoder för alla individer så ibland får man prova sig fram lite. Sök lite i forumet, jag tror att det finns en tråd om foder någonstans.

Att katten pinkar utanför lådan är ju inte så roligt. Nu vet ju inte jag om det är allt kiss som kommer i stora pölar eller om det "bara" är lite skvättar, men du kan ju alltid prata med en veterinär på telefon och beskriva lite mer ingående. Det som kan hända, jag säger inte att det är så i det här fallet, är att fodret kan orsaka urinsten. Detta drabbar i första hand hankatter då de har längre och trängre urinrör än honkatter. Då kan de ha problem att tömma hela blåsa vid ett tillfälle och då kan kissande på fel ställe uppstå. Ibland får de ont när de kissar och vill inte kissa allt på en gång.

Slå en signal till veterinären och prata lite med honom/henne. Hör också vilket foder de rekommenderar till just din katt.

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

ebbasiglite
0

Han har "skvätt" två gånger innan kastrering. Sen hände "kisseriet" hos grannen som även har två katter; att det just skulle vara min katt som gjort det är ingen som 100% vet, vi la väl båda två ihop ett och ett…

Han har inte gjort sånt hemma efter kastreringen.

Dante är en mycket fin, livlig och frisk katt. Jag ska definitivt ta era svar till tanke och självklart kolla på annat foder som kan passa. Att göra en efterforskning skadar ju inte.

Eine
0

#9 Är katten utekatt?

citrina
0

# 10 Vad har det med nånting att göra?

Eine
0

#11 Läs inlägg 9,det gjorde jag och drog slutsatsen att han går ute.Hur kan man annars kissa hos grannen?

AnnicaB
0

#11 Jo, utekatter kan få i sig både det ena och andra som kan krascha liten kattmage.

*** Qui vivrqa verra ***

ebbasiglite
0

Han är inte utekatt; grannen är ägare till blandannat hans kullsyster och dem kommer bra överrens så när vi är borta får dem vara tillsammans istället för att grannen kommer över för matning och Dante behöver vara helt ensam.

Så därför var han hos grannen.

Eine
0

aha,jag förstår.

Lindavictoria
0

#14 Bra lösning, de har säkert mycket roligt med varandra Glad.

ebbasiglite
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dem har jätteroligt tillsammans. Leker och härjar. =)

Nu har det flyttat in en Maine Coon kille hem till oss och dem är bästa kompisar. (min rex och den lille) Så nu har han en alldeles egen liten kompis och slipper vara ensam längre.

Jag ville bara uppdatera och tala om att jag bytt foder till Royal Canin kitten 36. Så båda katterna äter samma foder nu; känns bra.

Det har inte varit några kisserier eller bajs/spykorvar sen händelsen och inte heller några fisar. Så jag tror att korven var en tillfällig spykorv och fisarna beror nog på att han sluit någon "människomat" när vi sett åt andra håller; det har jag kommit under fund med att han är bra på. Haha. =)

Båda katterna mår jättebra och tack jätte mycket för era kommentarer. Nu är jag mer insatt i foderlära och katterna äter lyx. =)

Eine
0

#17 Katter ska ha lyx,även om vi själva käkar havregrynsgröt utan mjölk och sylt…Flört

ebbasiglite
0

Jag hade ju absolut ingen aning om att det kunde vara så stor skillnad på torrfoder; jag visste ju att det var skillnad men så markant skilland det faktiskt kan vara kom som en chock.

Självklart ska dem ha lyx! Mina katter är allt och förtjänar det bästa.

EmyJ
0

Det är en oerhörd skillnad på torrfoder och katter och hundar ska inte äta spannmål (i den mån det går att undvika) tex Olivers är ett foder utan eller iaf med väldigt lite spannmål. Leta gärna efter ett foder där det står tydligt vart proteinet kommer ifrån inte bara "köttmjöl". Kan dom inte specificera vad dom har i maten vill du nog inte ge det till kissen :) Ett annat tips är att undvika majsgluten som proteinkälla.

Katter och hundar är köttätare och om man enbart ska utfodra med torrfoder bör det vara ett bra sådant!

www.kickemcattery.se

stisses
0

#7: håller med, det finns ett antal självutnämnda åsiktspoliser på den här sidan, det blev jag varse efter mitt allra första inlägg… Man hade åsikter om det mesta jag skrev, och jag tyckte visst "fel" om allt möjligt… Tyvärr gav det mig ett dåligt första intryck och jag undviker ofta att skriva något på grund av det. Alla här är inte uppfödare eller lika kunniga om rasen/katter, men älskar sina katter lika mycket för det! Vänligare ton skadar verkligen inte! Oskyldig Man kan säga samma sak på många sätt utan ansträngning och därmed dela med sig av sina eminenta kunskaper till oss "ignorants" (japp, lite svengelska går också ner).

"Leffe" är dock alltid trevlig och kommer med glada tillrop, det uppskattas!

Nåväl, mina katter äter s.k. kvalitetsfoder men (någon av dem) kräks mellan varven upp korvar med mat. De åt tidigare Royal Canin, men blev inte mätta på det (de skrek efter mera mat) och fick ibland diarré. Nu äter de annan mat som mättar bättre och diarréerna har helt försvunnit.