Veterinären är viktig!
Vid sjukdomsfall på katt är det väldigt viktigt att den sjuka katten hamnar hos en veterinär som kan katter. Det har jag lärt mig av egen erfarenhet.
En natt när jag kom hem från jobbet låg Trickster's
Leontyn, Sissi, i sin korg och såg verkligen dålig ut. Hon reagerade knappt när jag klappade henne. Då var hon cirka ett halvt år gammal. Jag ringde genast till Bagarmossens Djursjukhus, som har jour dygnet runt.
Man sa åt mig att avvakta och återkomma under dagtid. När morgonen kom åkte jag med Sissi till Djurakuten istället (mycket närmare). En veterinär undersökte henne och sade att hon fått virus i halsen. Åtgärd var att se till att hon fick vätska så skulle hon nog bli bra efter ett tag.
Hemma igen sprutade jag in vätska i den mer eller mindre apatiska kattens mun och hon svalde för att sedan spy upp vattnet. Så höll vi på hela dagen och hon blev bara sämre och sämre. På kvällen tog jag åter kontakt med Bagarmossen och fick order att komma direkt.
Väl där undersöktes hon av en veterinär och han kom fram till att hon hade en infektion i halsen eftersom slemhinnorna var missfärgade. Han vätskade upp katten och gav mig några pencillintabletter att ge henne samt ett recept på fler. Vi blev hemskickade med löfte att veterinären skulle höra av sig nästa morgon.
Vad gjorde då Sissi hemma? Jo, självklart spydde hon upp både pecillintabletter och vattnet. Och inte ringde veterinären nästa dag! Men jag tog tempen på den nästan livlösa katten och hon hade över 40 grader. Så jag ringde Bagarmossen igen och fick prata med veterinären som undersökte henne kvällen innan. Han hade glömt att ringa!
Jag talade om att medicinen kom upp och att tempen var hög. Då sa han att nu får vår kattexpert, Anne-Marie Nilsson, ta över. (Borde inte hon tagit över redan från början?)
Tillbaka till Bagarmossen. Anne-Marie Nilsson tittade på Sissi en kort stund och kände sedan på magen och sa att hon hade maginfluensa! Jag talade då om att hennes arbetskollega sagt att det var en halsinfektion då slemhinnorna var missfärgade. Anne-Marie Nilsson tittade i Sissis mun och sa "Den här färgen har rexkatterna på slemhinnorna". Nu fick Sissi pencillin via spruta istället.
Sissi blev inlagd med dropp och hon blev frislk igen. Anne-Marie sade att Sissi var så uttorkad när hon blev inlagd att när de tog blodprov var blodet verkligen tröflytande. Men hon blev frisk.
Nästa fall drabbade Vågen's Bond, Pysen, vid sex veckors ålder. Alltid när jag vaknade kom han farande som en
blixt och skulle kela, men en morgon kom han inte. Jag gick upp och han låg på sin favoritplats ovanpå det varma elementet i vardagsrummet. Han tittade knappt på mig. Då och då darrade hans vänstra framben (precis som om han hade spasmer). Han var kokhet. Termometern fram. Tempen över 40 grader!
Jag ringde till Bagarmossen och fick order att komma omgående. Vi fick gå före alla andra patienter. Veterinären konstaterade att Pysen hade fått en infektion. Ordination: Pencillin. Jag frågade om vänstra frambenet och fick till svar att infektioner på kattungar ofta går ut i benen.
Tredje dagen började han bli piggare. När vi då kelades med honom upptäckte vi att Pysen hade två långa sårskorpor under pälsen på vänster framben. En på utsidan och en på insidan.
Medicinkuren fungerade men diagnosen var lite galen. Infektionen var ju i benet som han darrat med. Troligen hade han fastnat med benet i elementets fasthållningsanordning och slitit sig loss.
Det är viktigt att få rätt veterinär - en som kan katter.
Relaterade länkar
- Bagarmossens Djursjukhus
- Länk 2
- Länk 3
Av: LeffeD
Datum för publicering
- 2006-09-29
haha, för att inte tala om rätt diagnos…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ang. veterinärer så fick vår ena hona Thera livmoderinflammation och vi blev rekommenderade att operera bort livmordern på henne. Efter konsultation av vår mentor (Eine
) frågade vi om det inte gick att medicinera bort det och fick till svar att jo, det kunde nog gå. Så hem for vi med penicillintabletter som Thera hjärtligt avskydde, men äta dem det måste hon. Det tog sin tid, men det gick över till slut och hon blev frisk.
Nu till min fundering. Vi parade henne för dryga tre veckor sedan och ännu har hon inte uppvisat några tecken på att vara dräktig. Detta tycker jag är bekymmersamt eftersom hon parades med en hane som aldrig tidigare misslyckats med att para en hona. Dessutom var hon där i gott och väl fem dagar och under den tiden var det många kära stunder. Ändå verkar hon inte bli dräktig. Kan detta månntro bero på hennes tidigare livmoderinflammation? Kan det vara så att löpen inte påverkas men något led i befruktningen inuti har rubbats?
Finns det någon med liknande erfarenheter eller goda råd så skriv gärna en rad.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag har hört om några honkatter som inte blivit dräktiga efter att ha haft en livmodersinflamation men jag har hört om fler som har blivit dräktiga. Alla parningar tar tyvärr inte trots att man ser och hör parningar.Ge inte upp efter bara en misslyckad parningsomgång.
Stolt ägare till tre La permer
jag har varit med om så mycket vad gäller pyometra och dräktigheter , och törs inte säga varken bu eller bä. det är som med oss andra kattor, ibland blir vi dräktiga , ibland inte.
hmmm, och hur är det med dräktigheten nu ?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Efter kvällsbesök av min mentor igår fick jag den glada nyheten att Thera verkar vara dräktig ändå. Bara lilla oerfarna jag som inte kunde se det.
Hon har för närvarande en hel hög med kattityd och sätter sig i grym respekt här hemma bland de andra små monstren.
Om allt går som det ska har vi smått runt utställningen i Stockholm 11:e november. Nu är det bara att hålla tummarna!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Anne.S vad kul att det ska bli smått hemma hos er.Det ska bli spännade att följa dräktighet förlossning och kattungarnas uppväxt.
Stolt ägare till tre La permer

ja det här med veterinär är ju jätte viktigt som leffe skriver. har vart hos vetten 2 ggr med min kanin jag bor i tumba men eftersom kliniken i tumba oftast har stängt på lov dagarna åkte jag ända till roslagstulls, klinik och med tåg till råga på allt. jag åkte dit eftersom dem har en kanin kunnig vette där . vilka djursjukhus inom sth har veterinärer som är kunniga inom katter (förutom bagarmossen)
Veterinär Janis Lundgren på Upplands Väsby vet.klinik är bra på katter. Det har jag egen erfarenhet av

ok men om det skulle vara nåt akut , bor lite söder om sth

Måste hålla med om att det är oerhört viktigt med en kunnig veterinär. Och det gäller tyvärr att inte tro allt en veterinär säger. Jag är hyper nervös med veterinärer. Kollar alltid med flera, så gissa om mina veterinär räkningar blir dyra. Men efter att ha förlorat en hund på grund av fel behandling så blir man lite petigare tror jag.
Jag rekomenderar alla att innan man tar hem ett nytt djurslag kolla upp en veterinär som kan just det djurslaget. Be gärna om tips från de med likadant djur som en själv.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ÅsaF Huuu! Tilliten till veterinären blir ju inte på topp om man har såna erfarenheter i bagaget. Lyckan desto större när man hittar en som är seriöst intresserad och gör ett bra och noggrant jobb.
Anne.S Lycka till med eventuella småknoddar!
Leffe; Janis är uppväxt på samma gata som jag i Stocksund…lite kul, har varit hos honom tidigare med min förra hund han är jättebra och har ju mycket bra rykte!!Han kände dock ej igen mig..som är ca 10 år yngre…var ju en liten unge då han flyttade hemifrån typ.Hans mamma och min mamma bor dock fortfarande på samma gata..
Nu tänkte jag annars testa Constatin Strömbeck på Roslagstulls Djurklinik-har hört att han är en riktig kattexpert …ligger ju närmre mig.
Kan ju annars åka till Upplands väsby..det är Danne jag vill kolla hälsostatus på.
Någon som vill uttala sig,och har erfarenheter om honom???
Jag åker till Animalen i Södertälje, till Ann-Mari Nilsson som är kattexpert. Det blir ju tyvärr lite resande eftersom vi bor i Nacka. Men det är det värt!!!

hur är söder sjukhuset i kungens kurva? nån som vart där?
Vet inte!

Jag har varit i kungens kurva några ggr. Har träffat några olika veterinärer där. Är själv narkossjuksköterska och ganska kräsen och "kinkig" Har kastrerat min ena hane där, gick förtfräffligt, sen min hona, då var jag inte direkt nöjd. "Lillpojken" varit där, prover och intyg testikelstatus osv.Vill inte nämna några namn så här, men den som varit bra samt även mkt trevlig är Eleonor Fredler. Har valt att ha henne som "min" till mina katter.
Säger ni att Animalen är bra, lite roligt, jag sökte jobb där som narkossköterska, de vill ju gärna ha nån från humanbiologin. Men tyvärr kunde de inte erbjuda den lön som betalas inom human. Så jag fortsätter att söva människor 

Jag har kastrerat Karin på Södra i Kungens Kurva och opererat magen på henne på Bagarmossen, jag tyckte de var väldigt trevliga på södra men måste ändå säga att Bagarmossen var snäppet bättre. Dels för att de sydde med catcut (tror jag det heter) som inte behöver tas bort vid återbesök samt att de har all tänkbar utrustning om något skulle gå snett. Så M kommer att kastreras där.