Mjäll hos Cornish Rex?
När jag borstade Findus igår kväll upptäckte jag att han verkade ha lite mjäll i nacken, eller området där omkring! Han har ju tät och fin päls, så det var svårt att se, men när jag borstade kom det upp en massa vitt mjäll i hans svarta blanka päls 
Varför har det blivit så? Har det med fodret att göra? Behöver han badas?
Ingen som kan veta? 

Ingen aning!! Kan det inte vara så att hans hud reagerar på vädret, precis som vår gör när det är kallt ute?
Jag vet inte… Funderar nog på fodret ändå. Han har ju satt i sig ansenliga mängder kattungemat senaste veckan… Undrar om det kan ha betydelse?

Ja du… Kanske det… Jag har faktiskt ingen aning! Hoppas nån annan här vet!
Eine kanske?

Ska vi ropa på henne?! 
Eine!! EINE!! Sitter du och tittar på tv när vi har en fråga till dig!?
Eller gosar du kanske med katterna? Fullt förståeligt i så fall!
Hon pysslar nog om sina pälsklingar tror jag!

Det tror jag med! Och det gör hon rätt i! Det är säkert inte så bråttom med ett svar heller…
Ja jag höör, var lite upptagen. Kul att ni ropade..Jag har haft mjälliga katter ibland. Ett annat foder(t exJW) och ett litet bad kan hjälpa.Ev kan kisse fått mjällkvalster också. Lite svårt att veta. I vilket fall så ska det ju åtgärdas, det kanske kliar dessutom?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack Eine för att du hörde våra rop!
Nej, han kliar inte alls på det och han verkar inte besvärad. Det märks när jag borstar honom, då det kommer upp en massa vita mjäll i hans blanksvarta päls.
Borsta extra mycket där han mjällar och se om du kan få bort det?jag är ju annars en Aloe Vera fantast, så det kan du också prova, är inte alls farligt. Det finns specialshampon för katter med hudbekymmer, titta i din butik . Både Aloe vera och Tee Tree Oil är naturliga och bra produkter.

Någon som provat Galltvål?!? Brukar bada hunden med det ibland för det är ju återfettande!
Jag ska nog åka upp till djurbutiken och se om jag kan hitta ett aloe schampo till honom. Att borsta honom ofta blir inget problem, han kommer skuttande så fort jag tar fram borsten!
Galltvål har jag aldrig provat, eller hört talas om. Är det något man köper i djurbutikerna det också?

Jag har köpt Galltvål både på Konsum och Ica, det är naturens egna rengöringsmedel. Man kan ha det både som fläckborttagning, mot eksem, kroppsrengöring mm. Du kan gå in och läsa mer på www.galltval.com.
Intressant Rexann, tack för länken. Jag ska gå och läsa om den med en gång!

Vad skulle vi göra utan vår Eine! Hon till och med hörde våra rop på hjälp!
Och Rexan, hon är bra hon med!!
Tjejer och killar! Vi behöver varandra, eller hur?

Tillsammans är vi starka!!