Allerigiker och Cornish Rex?
Jag känner ett par som älskar katter och de skulle så gärna vilja ha en katt, problemet är att Mannen är allerigisk mot katter, och de är inte intresserade av en naken katt. Jag har för mitt att jag läst i Kattliv att cornis rex är en ras som kattallergiker tål, stämmer detta?
En del tål den, en del inte. Man får prova hos någon med Cornish Rex
Det bästa är om ni kan åka till någon uppfödare så ni får träffa rasen för att kunna nosa och gosa. Det är ingen garanti att man tål Cornish Rex, men endel kattallergiker gör det.
Tyvärr kan man inte prova om man tål en katt eftersom en allergi kan behöva några månader på sig för att utvecklas. Det är ibland orsaken till att man tål en ras som man inte träffat på förut. Det kan gå bra, men är en chansning..Obs! Även nakenkatter katt ge allergi.
Ett annat tips för allergiker är att tvätta katten en gång i veckan för att få bort de allergena mjällepitelenlen, något som faktiskt kan fungera med en cornish rex. Honkatter är mindre allergena än hankatterr och kastrerade hankatter mindre allergena än okastrerade.
Jag har även hört att mörka katter är mer allergena än ljusa. Hur det är egentligen har jag ingen aning om.

Min sambo är kattallergiker, och vi är nyblivna cornish-ägare! Vi fick chansen att hälsa på hos en familj med cornish. Besöket gick bra, och vi fick låna hem en katt under två veckor. Nu bor hon hos oss, och det funkar hur bra som helst! (Tilläggas bör att min sambo inte var extremt allergisk mot katt. Han får problem med luftvägarna vid kontakt med pälsdjur, men känner inte alls av cornish)
För en del verkar det funka, för en del inte…
Hoppas de hittar nån att hälsa på! Hälsa dem lycka till!
Inte heller nakenkatter tolereras av allergiker. Är man känslig mot epitelet så spelar t ex päls mindre roll…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag är kattallergiker och för mig har det gått bra, däremot har jag en kompis som blir jätteallergisk direkt hon kommer in till oss. Det är så individuellt att man måste prova själv innan man kan uttala sig.
#7 Precis så här det här hemma med! Min lillebror, som har samma typ av pälsdjursallergi som jag, tål absolut inte mina rexar. Han blir jättedålig så fort han kommer innanför dörren. Men jag däremot har inga problem.
Hur har det gått?
Jag och min son är båda allergiska mot pälsdjur, nu har vi haft våran rex en månad och min son har knappt känt av henne, medans jag har ganska besvärligt med allergin, dock så lindrar det lite att ta allergitabletter varje morgon.
min son har påbörjat en senibilitets behandling alltså att vaccinera bort sin kattallergi, det tar ca 3-4 år och innebär ca 50-70 sprutor.
så det är jätte olika, en del tål dom, en del inte.