Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1604 ggr
smurfan-13
0

kissar på fel ställe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattjäveln riskerar just nu att få en stor fet spark i baken ut på blocket! Återigen har han kissat på gästsängen. Jag utgår iaf från att det är han igen, men vi vet ju inte säkert. När det skett vet vi inte. Det kan ha hänt inatt, då vi glömt stänga dörren till rummet (vilket vi började göra pga kisseriandet för nån vecka sen), men det kan lika gärna ha hänt under dagen. Fast när under dagen vet de fan. Har ju typ suttit här hela dagen. *suck*

Nån som har nåt jättebra tips på att få honom att sluta kissa i sängen (& hundarnas sängar)?! Blir tokig på skiten. Det är ganska så stora mängder kiss och inte så koncentrerat. Först misstänkte vi ju hund, då det inte luktar så fränt kattkiss, men vi kom på honom när mamma var här.

Han kissade på fel ställen innan han kastrerades sommaren 2008. Sen dess har han skött sig för det mesta. Problemet som det ser ut idag började nog när utekatterna i området började känna av våren. Våra katter är innekatter, men får komma ut i inhägnad dit inga andra katter kommer åt. Sen så är även jag (matte) borta 3-4 dagar i veckan sen 5 veckor tillbaks. Möjligt att han saknar mig och tycker det är trist att vara "ensam" så mkt.

Blir nog till att inhandla feliway ett tag iaf, så får vi se om det hjälper… Och som sagt, tips mottages tacksamt!

(och jag lovar han hamnar inte på blocket, men man kan ju hota honom ;) )

Eine
0

För det första måste jag få säga att jag blir väldigt illa berörd av ditt språk.Och det gör mig negativt inställd ,vilket jag inte vill vara när människor söker hjälp.Därför väntar jag till i morgon med att komma med råd.Din katt mår inte bra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smurfan-13
0

#1 sorry, det var inte meningen. Kopierade bara från min blogg och de som läser den normalt vet ju hur jag skriver, vad som egentligen bara är "på skoj" & ironi.Kände dock att jag behövde tips från "kattfolk" snarare än hundfolk som läser min blogg normalt.

Kanske skall tillägga att katten inte är ensam när jag inte är hemma heller. Utan att min sambo har hand om djuren. Däremot är djuren vana vid att jag är hemma större delen av dagen och sambon jobbar mer än jag gör. Så att ingen tror att djuren (hundar & katter) lämnas i dagar!!

MyTwiggs
0

# 1 Läste du inte sista raden?Där var det ganska uppenbart att kissen inte ska slumpas bort.

TS, Vilket jobbigt problem! Rynkar på näsan Har du testat sprayen "Piss off"?

Du har inte nyligen bytt kattsand?

Hur många katter kontra lådor har du?

Kanske att det kan vara en klok idé att göra en medicinsk kontroll, då felkissande ibland kan bero på smärtor eller andra problem.

Jag tror också som du att det skulle kunna vara frågan om ett protestbetéende för att du åker bort… Obestämd

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

ScatCat
0

Det är en kastrerad hane, och det verkar vara stora mängder kiss. Det kan ju tyda på att felkissandet inte är revirmarkering utan en aversion mot kattlådan. Som sedan blivit en vana.

Det kan behövas fler lådor eller låda utan huv om ni har med huv. Och  byggplast i gästsängen om ni inte redan har det. Försök göra sängen till en sovplats för katterna.

smurfan-13
0

Vi har piss off som vi alltid använder när han kissat på fel ställe. Vi tvättar även filtar mm som kissas ner m det.

Vi har två katter, han 3 år, och en honkatt på 11 år. Båda kastrerade. Två lådor m huv och samma sand som vi haft i alla år. Vi har alltid haft huv sen han kom till oss, så jag förstår inte varför han inte skulle vilja ha det nu (men testar att ta bort den på ena lådan)

Det är stora mängder kiss helt klart! Men det sker inte ofta. Hade det skett dagligen, eller åtminstone varje vecka så hade jag haft lättare att få grepp om det. Men det kommer helt slumpartat (har verkligen försökt hitta en gemensamn nämnare, men totalt misslyckats).

Han sover och leker i sängen, vilket även hundarna gör. De andra ställena han kissat på är ju just hunddynorna och de sover han inte lika mkt på (även om det händer ibland)

Veterinären har ja funderat på och kanske skulle man ta honom dit, men vad skall man be dem kolla?

Blir till att ta av ena huven, skaffa byggplast och feliway till att börja med. Lådorna står i dag i klädkammaren (lugnaste stället), tror ni att man skall ställa dem i olika rum?

Eine
0

#3 Du kan börja med en vet.koll,bara för säkerhets skull.Sedan flera lådor med olika sand/pellets eller vad  katten nu föredrar.Stäng dörren till de rum han kissar fel i.Är det sovrummen så håll de dörrarna stängda.Är han mobbad av dina andra djur? Ibland är det inte så synligt för oss människor,men är man passivt iakttagande kan man få se var felet ligger.Blir katten t.ex. störd när han tänker gå på pottan?

#3 Jag läser hela inläggen,men denna gången läste jag 4 ggr utan att få bort den trista känslan.Alla reagerar på sitt vis,jag på mitt.

smurfan-13
0

Jag ser ingen anledning att byta sand faktiskt. Vi har använt samma hela tiden han bott med oss (sen 4 mån ålder) och det har alltid funkat. En gång testade jag en annan i ena lådan och det gick ingen av katterna på, så det slängdes och efter det har vi kört samma hela tiden.

Jag har försökt titta på om det skulle vara något oroligt mellan djuren, men jag hittar inget. Katterna har alltid haft en relation där de inte umgås allt för mkt, men det är inga konflikter mellan dem. Hundarna fungerar han perfekt med. De sover ihop, leker och kivas ibland.

Han blir inte störd när han går på toa, då lådorna står i klädkammaren och det bara är katterna som kommer in dit. Honkatten låter honom vara.

Eine
0

#7 Iband hjälper det att ha lådor på lite olika ställen.Jag har lådor i alla rum,men inga hundar nu i och för sig .Det finns alltid en ostörd vrå om någon vill dra sig undan med sitt.

smurfan-13
0

#8 det blir nog till att försöka erbjuda en till toa i något annat rum. problemet vi får då är dock att hundarna gärna städar lådan, men det får vi försöka lösa på något vis.

Eine
0

#9 o ja,TystJag vet vad hundar kan få för sigRynkar på näsan

SaraMaaria
0

Låter som det problem vi hade med våran hankatt. Han satte sig och kissade en stor pöl även efter att han kastrerats. För honom hade det blivit en vana att kissa där trots att han både lekte och sov i sängen. Det var fluffiga täcken som han gillade att kissa i så vi tog bort dessa när vi inte sov i sängen, å så sydde jag ett överkast med plastad frotté på baksidan (så jag slapp tvätta madrassen ifall). Vi serverade all hans mat på en bricka på sängen som vi flyttade runt lite för att han skulle fatta att hela sängen är en matplats. Det var lite bök och tog ett halvår men nu är sängen en kissfri plats och maten serveras i köket sen ett år tillbaka.

Lycka till!

Rexjen
0

Testa med en låda till och ta bort huven. Vår hane ville helt plötsligt inte pinka i en låda med huv och det hade gått bra i tre år innan han ville pinka utan tak;-)

Eine
0

#12 helt enig,ju fler alternativ desto bättre.Med huv och utanGlad