Cornish-profil??
Var inne på Siames och läste, såg där en intressant tråd om profiler-så jag snor den(det måste ju vara ok att fråga samma sak
)
Jag skulle tycka det vore mycket intressant om ni kan lägga upp foton på vad ni tycker är en bra/perfekt Cornish profil!
Vet att tex. detta med hakan är av betydelse-jag har själv förkärlek till markerad haka,som ger rak profil..som faktiskt min älsklings Buffy har(som jag annars klagar på ifråga om typ..)Men jag vet inte om den är just rätt för rasen..??
Har ingen perfekt profilbild-ska försöka ta en i morrn-nu får denna duga..
**Så vad tycker ni är en bra profil ??
**
Bildbomba gärna!

#6 Han är superläcker!! 

Ohh-jisses vilka fina profiler som kommit in -jättekul att titta på och jämföra!
Min profilbild på Buffy är lite sned-ser också nu att han visst gör något med nosen-han vittrar säkert över vattnet..syns på öronen.Det är en hel del lukter på havet..Och för en liten innekisse är ju båtresorna sååå spännande.
Får se om jag kan få fram en bättre profilbild.
Min lille skrutt är ju inte så speciellt typad-men god som guld ändå förstås!..
Ser att han även har mycket kort nos/panna mot era fina katter..och liksom runt huvud..har mest tänkt på att han har små öron förut..Min gamle Danne såg ju helt annorlunda ut-ska se om jag hittar en profilbild.
Kul att kolla och jämföra som sagt!
Jättekul att se alla era fina katter!
Hopppas riktigt många bilder kommer in!

Eftersom jag startat tråden så hoppas jag ni tycker det är ok med kommentarer också-jag vill gärna ha det..
Nu har jag kollat igen "tusen gånger"….ser vilken "böj" Buffy har över nosryggen…..förutom att den är kort-jämfört med era.
Är det det som ni kallar dip
-har hört det förut och *hrm* jag kan ju inte de där utställningsuttrycken..
Jag är jätteglad om någon vill kommentera vad det är hos Buffys huvud som inte är som det ska-jag vet att han inte är "typad"!
Jag vill nämligen lära mig och blir inte ett dugg sårad!
Älskar den katten för den han är ändå,även om jag har andra typer som mina drömcornishar..
(brukar kalla honom huskatt ibland..många kompisar tycker också att han ser helt normal ut
-men med stora fina ögon och lite rexning i pälsen)

Hej, detta är faktiskt lärorikt! Jag blev helt förtjust i mummsikoffs Avatar. kommer ihåg någon av de första dagarna när jag var kattägare och plötsligt förstod varför cornish tilltalar mig så mycket. Profilen påminner lite om gepard eller lejon.
Här en bild av min lilla "hemmaleopard" Ascanio. Om jag har förstått rätt (vad ni har skrivit här), är hans profil inte helt tokig. Skulle önska lite mera haka(och inte så mjuk underlinje som i denna bild) och näsan skulle kunna vara ännu rakare?
Och lilla Elica i min Avatar (i bilden 5-6 månader) är söt men har svag haka och en söt liten potatisnos - eller? Frågar för dessa är de enda cornishar jag hittills har kommit i närkontakt - och vill veta om rasen.
Hur är det sedan med noslängden/huvudlängden?
Att få en bra bild med profil tycks inte vara lätt. Proprtioner variearar alltefter om man tar det lite frammifrån eller bakifrån:-)

Här är en jag är nöjd med på min Stacie (en helkoropp dock och något sned profil, men man kan se att hennes profil duger i alla fall!).
Denna bild har ni sett rätt ofta nu tror jag, men jag älskar den.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

# 0
Ang Buffys profil. Jag tycker om hakan då den verkar vara stark och jag tycker verkligen om övergången mellan panna och nosrygg, men tyvärr så är nosryggen för inåtböjd, konkav. Och sedan skulle jag personligen vilja ha ett längre huvud.
Men jag tror att varjeuppfödare har sin egen idealprofil och det är svårt att säga exakt vilken som är "rätt". Alla tolkar ju standarden så som dom vill.

Sååå snygga profiler, särskilt mumsikoff-Charlie! 
Mauritz har en anings dipp och ett något kort huvud, Karin har lite för vek haka men de är förstås de snyggaste man kan tänka sig ändå…

så kul att sitta och kika på nosar hela dagen
Jag är helt sjukt besatt av profiler, så detta är ju tråden för mig hahah

Snygg! den + liiiite längre huvud, starkare haka så är det en utav mina två perfekta profiler :) Den andra har jag redan postat ;)

#17 Jag tycker den där profilen är ursnygg!! Enligt standarden ska ju huvudet vara "slightly longer than wide" och jag tycker det ser perfekt ut :-) Hakan är underbar tycker jag, möter upp precis så det blir en rak linje från nos ner till haka.
Dessutom så är han väldigt lik sin far 

Är rätt stolt över Fort Knox Melancholia också (om man får skryta lite:)), hon har i mitt tycke en otroligt läcker profil-linje och proportioner i skallen. För mig kommer en något mer konvex profil-linje alltid vara mer "cornish" än en konkav, även om en rak alltid är att föredra. Sen kan en bra profillinje aldrig kompensera för proportionerna i skallen totalt, är huvudet för lågt och långt eller kort och högt blir det ju lixom inte bra ändå. Detta är ju dock självfallet en subjektiv bedömning.
(Foto: Elena Ditkovskayas)

Hebe och Melancholia är jätteläckra! Hebes huvud är helt fantastiskt!
Jag tycker det är superviktigt med bra höjd! De måste ju få plats med en hjärna också 

#27 Han är så vacker!

Oj oj oj säger jag…här finns så många snygga profiler och katter så jag döör…orkar ej rabbla dom alla.
Men det är jättekul och lärorikt att titta och konstatera vad det är man gillar bäst…Man ser mycket på dessa profilbilder!
Jag inser att jag precis som Mumsikoff är såld på profiler..
#13 TACK!! för bedömningen som jag ju ville ha..Förstår och ser precis vad du menar faktiskt!(Hmm jag kanske kommer bli ett kommande domarämne
)
Nu när jag sett flera här så ser jag att Buffys svaga punkt är just svängen på nosryggen som du skriver..(Ja förutom små öron då…)
Är dock mycket nöjd med och älskar hans fina haka!!
Man får se det som är fint hos sin älskade katt..sen har man ju drömmen om en katt som har allt det man gillar…
(Borde inte tjata mer - men Danne hade det mesta av mitt favorit utseende-stoora öron mm..)
Fortsätt bildbomba!!
Gud vilken bra tråd! Det är ju nästan man kan bli expert på profiler!
Vilken kanonbra tråd!!! Profilen känns väldigt viktig även för mig och Phoebe har ju inte den bästa. ;) Hoppas kunna komplettera den med en bra hane! :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Men Stigs är ju helt underbar Mari :)

#39…. ha ha ha ha vad tuff han ser ut Fuffenas i sin fina väst…
Har äntligen en kamera som funkar att ta någorlunda bra kort med så här kommer en profilbild på Zorro, han vill alltid titta rakt in i kameran så det är rätt svårt att fota profilen på den lille linslusen.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
mm, jag blir så imponerad av alla vackra katter. Linus är så nära mitt ideal som man kan komma! Vacker!Bifogar en bild från NRrs rexreklam från tidigare år, det föreställer S*Fairylands Asterix.En mycket snygg kille men han var tyvärr alldeles för sur och tvär.Han har länge varit mitt profil-ideal, med tydligt break, och mycket god höjd i huvudet så att han inte liknar en boaorm om man stryker öronen bakåt…..Han kunde ha större öron och något längre huvud enligt dagens ideal, men Profilen! Mums för mig!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Oj-fanns det sådana Fairylands katter också…Danne var ju det snällaste tänkbara….
Danne hade också ovanligt stora öron för att vara på den tiden..
Synd inte hakan kom med-kanske går att fixa?

…många, många snygga, snygga..men Linus #17 är min favorit…har sagt det förr..men det tål att upprepas..

Nu hittade jag ett profilfoto på min tok-älskade gamla Danne..
Taget 14/2-07,han var 11,5 år gammal.
S*Fairylands Dandelion…
Såååå saknad…men alltid med mig i hjärtat!
PS Vill tillägga att detta är taget då han är sjuk..han fick somna in drygt en månad senare..så han ser inte så fin och pigg ut som annars…DS

En bild på Nepthys som jag tycker har en bra profil. Hon har en liten liten dip, men den tror jag kommer att växa bort när hon blir äldre. Jag önskar mig ett lite tydligare bräck vid pannan som ger ett "plattare" huvud och en anings aning mer haka, men vem får väl allt? 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Det finns en hel del fina profiler här i forumet! Sitter här och njuter av alla profilbilderna. Kul tråd! Man lär sig mycket.
Här är en bild på S*Vågen's Bond alias Pysen vid 12 års ålder. När han var junior och på utställning och kom fram till domaren tog domaren honom och reste sig upp och gisk runt bordet fram till publiken och sa "Titta på profilen, titta på profilen". Tilläggas kan att på denna utställning blev Pysen både Best in Show och Best of the Best.

#50 Han har jättefin profil,lilla gamla gullegubbe!!
Förstår att du är stolt över hans framgångar.
Jag älskar ju dock så stora öron som Danne hade..*hoppas så på det med nästa katt*men profilen är ju urfin.(Pysen kanske håller öronen så att de ser mindre ut än vad de är också!Vissa foton ger ej katten rättvisa..)
Årsbarn med Dannemannen…tänk om han också fått vara frisk fortfarande…
#50 Han är toppen!
#54 Vad fin hon är!

Hej ni som vet mera än jag Har varit inne på rexunited - och där läste jag om "den nya standarden". Hur är det kilformad eller äggformad huvud? Och vad betyder det? Eller borde man börja en ny tråd? Ser man det i profil?……. Jag tycker att kilformad har en "vinkel" i övre profil och rätt så markant haka. Äggformad en båge i övre profil och hakan behöver(kan?) inte vara så kraftig. ….. Är jag helt på fel spår? Om så, vad menas med dessa två begrepp?

Hej,
Jag var med och tog fram det nya förslaget (som iof inte blev som det var tänkt då det togs upp på FIFe GM. Men mne..) Äggformen är främst till för att påtala proportionerna! Alltså, bredd, höjd, längd. Men linjerna är fortfarande raka. Jag gjorde en ritning på det där, kanske kan göra en ny så jag kan förklara lite bättre…

Det skulle vara jätteintressant!

Jag hittade inte den jag gjorde då men jag plitade ihop en ny. "Ägget" blev lite buckligt men ni förtstår säkert principen ;) Det finns flera varianter men här gjorde jag de "vanligaste" huvudtyperna för att generalisera lite.
Vad jag menade med "blev inte riktigt som det var tänkt" är att man vid GA la till "from above" för att vissa siamdomare upprördes över att huvudet skulle bli för siamlikt om det beskrevs som "eggshape" även i profil. Att det inte handlar om formen, utan proportionerna valde man att inte lyssna på. Personligen tycker jag det är jättesynd för jag anser att det är en klockren och supertydlig beskrivning.
Sen tycker jag iof att det är viktigt att påtala att en katt faktiskt kan ha harmoni i skallen även om det är lite för långt eller kort eller markerat. Allt handlar om att det "hör ihop" i min helt egna privata mening. Så klipp inte ut och jämnför med era egna kissar nu 

Här kommer en profil jag tycker väldigt mycket om, katten är S*Spoock's Khian som är pappa till min första och hittills enda kull. Bilden togs i söndags av hans ägare Ann-Marie Calvert-Lundquist som också är fodervärd till hans dotter Pixie. Huvudet är något kort men trots det är han enligt min mening jättefin. Var där och hälsade på i helgen som var och fick massvis med Khiankärlek, han är en otrolig personlighet som rymmer en hel massa med kärlek.

Hmm..nu står han lite tokigt till (lite på sniskan) men jag får inte alls intrycket av att han är för kort, ser ut att ha jättebra längd och framförallt höjd. Ser dessutom ut att ha en jätteläcker övergång!

#61 det är framförallt övergången jag har fastnat för… en bra vinkel tycker jag.

Tack Josephine - det är en mycket intressant bild! 6#60, hur läcker är han inte! (Fungerar detta gramatikaliskt? ;)

Är det inte skallhöjden som gör skillnaden i proprtioner? (Märta/ Aro Jr.) (Med Josephines teremer: Aros är mera "äggformad" Märtas lite "längre"???)…. jag försöker öva ögat:-)

Å vad roligt att läsa!
#47 Danne har lite av den lodjurs profil som min Buffy. Rätt eller fel för Rex, vad vet jag, men snyyyggggt!
PS min ohängda kollega hänger över axeln, och tror inte ett smack på att vi är kattägare som jämför våra katters profiler…då de flesta av oss (Leffe undantaget) som jämför bilder är ju kvinnor så tror han att det är bilder på våra mäns kroppsdelar (hm..)vi pratar om och jämför men det får stå för honom, han fattar ALDRIG nånting iallafall…..och det vissar ju även vilka forum han är med i.
Så nu får han skämmas, för nu skickar jag, önskar ajg hade en bild på honom att skicka med!

Isor är en snygging! Fast du har rätt, svårt att se profilen ;)

#60 Jag tycker det ser ut som han har en snygg profil, tycker inte hans huvud är för kort. en mycket fin katt är han.
#59 Tack Josephine! Lärorikt!

Tack Josephine, jättebra teckning! Mauritz har nog lite för långt huvud och Karin för liten haka, men det gör ju inget…

Det här är en aning off topic, men Aje.T:s sista "…men det gör ju inget…", fick mig komma ihåg något från mina studietider - länge sedan
Jag studerade till tandläkare, och våran rtg-professor försökte få oss att begripa, att det faktiskt finns en idealbild för människohuvud (och i våran esse speciellt tänder och haka, hur över- och underkäket står i förhållande med varandra osv.) också - något som man kan räckna ut, och jämföra med rtg-bilder från "riktiga" människor.
Han hade studerat tusentals av stora rtg-bilder, och sade att det var en schock, när han plötsligt hittade en som motsvarade nästan (märk - nästan - inte helt!) denna idealbild.
Och vem vad denna människa? Joo, det var Armi Kuusela, Finlands första Miss Universum på 50-talet. 
Det som jag vill säga är, att den absoluta idealen finns igentligen bara som en tanke, men om någon råkar ha proportionerna som är ens nära, ser antagligen alla det. Men samtidigt finns det hundratals vackra skönhetsdrotningar/kungar - som inte "fyller" idealet - både hus oss människor och katter. Och dom är sköna oberoende - eller just på grund av sin ofullkomlighet.
Huh, det blev en lång och lite filosofisk tjat, men ni förlåter det antagligen.
Verkligen intressant tråd när man får se de olika profilerna, det hinner man inte på en utställning.
inte den bästa bild på Stures profil, Jag tycker om hans huvud, dock önskar jag mer haka, det är Stures svaghet. Mer haka och kanske lite längre huvud, men han har alltid fått excellent på huvud (förutom hans haka då)
inte var det lätt att finna profilkort… denna visar inte helt bra han har ju så mycket "hormonkinder" :) det är svårt att se profilen helt..

#76 Längden är helt ok
Däremot så skulle jag vilja ha en tydligare övergång mellan nosrygg och topp, något rakare nosrygg också. En bättre vinkel i huvudet helt enkelt
Men höjden och längden är kanonbra!
Längd är absolut inget "viktigt", det står "slightly longer than wide" i standarden vilket innebär lite formen som ett liggande ägg. Ett klotrunt huvud behöver absolut mer längd, men det är det få cornishar som har… Då liknar de i så fall britter i huvudet, för de ska vara runda. Om man har ett långt huvud så måste man ha ett ganska brett huvud för att möta upp proportionerna som de ska vara enligt standarden. Men om man har ett FÖR brett huvud så trillar öronen ner på sidan. I rätt proportioner så faller allt på plats. När allt är lagom och harmoniskt typ 

och just det! jättebra beskrivet i #59, men jag skulle gärna vilja få en lika bra beskrivning av ett kilformat huvud. så man lär sig skillnaden!

Tja..det går tyvärr inte. För den beskrivningen är så oerhört subjektiv..
"Medium kil, huvudets längd ska vara ungefär 1/3 längre än bredaste delen, avsmalnande mot en stark haka.
I profil ska en rak linje gå från mitten av pannan till nosspegeln."
Jahapp! Vad är en "medium kil"? är den 90 grader eller 45? Eller något däremellan. Vilken höjd ska skallen ha? Det är det som är problemet man ville komma ifrån genom att tillskriva huvudet en bättre mindre tolkningsbara proportioner - ägg.
#82 Sant men hade du sett Idril live hade du vetat att hon är för kort, hon är typ lika lång som hon är bred tyvärr, men hennes profil är spikrak men p.g.a. ojämn hårväxt på nosryggen ser den lite ojämn ut.
Här kommer i alla fall en närbild på Bellini's profil.
S*Zoot'z Bellini (CRX es 33)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Så snygg
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Jag skakar liv i en av mina gamla favorittrådar med några nya profilbilder
Vi har väl inte glömt denna gamla profil-tråd? 
Spikens profil. Jag gillar den mjuka runda linjen, men jag hade önskat mig något bättre höjd på denna…
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Kisis mytomspunna profil som jag faktiskt har fått lära mig att gilla… Det vore inte Kisi om hon inte hade just denna skumma profil
Den lämnar en del att önska, och ändå vill jag inte ändra en milimeter 
www.mytwiggs.com

¤8 har ni haft henne med? har funderat på vart hon tog vägen. min syster hade henne.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Detta kanske blev en skum bild, men Kisis kära dotter fick ju en något högre profil… ett steg i rätt riktning i mitt tycke. Det talades om längden på huvudena, och jag kan bara instämma med de som inte gillar för långa huvuden. Lagom korta skallar med bra höjd och starka hakor, det är vad jag gillar 
www.mytwiggs.com
… men på Zoo rök ju den stackars hakan istället
Alltid är det något, men hur kul vore aveln om man nådde sitt mål och allt handlade om att upprätthålla något istället för att uppnå något?
Här har vi en till profil jag gillar. Det är My Twigg´s Ka-Boom Ka-Boom från min första kull 
www.mytwiggs.com

Jeg liker Terri sin profil. Kunne sikkert hatt litt mer hake, men synes alt står i stil til hverandre og gir et harmonisk hode. Litt høyere ører burde hun hatt, men det er jo ikke det tråden handler om, hehe.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

#94 Åh, jag bara älskar Kisi! Med eller utan skum profil…fast gärna med. 
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
# 99 Jag har ju en cornish med ännu skummare (och snyggare) profil… men det låter jag vara osagt i ca 120 dagar till
Det känns som att jag samlar på konstiga profiler 

Här har vi Kisis lillebror… Han har ett coolt huvud, men det hade gärna fått vara lite kortare för min del…
www.mytwiggs.com

Många fina profiler.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.