Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1472 ggr
kayarina
0

Den "ultimata" gruppen Rexar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar av ren nyfikenhet…

Hur många katter tycker ni att den "ultimata" Rexfamiljen ska innehålla (under ett och samma tak?)

Jag vet att många har fler än två Rexar ihop, kanske tre eller till och med fler. Därför undrar jag vad ni tycker är "bäst"? Självklart kan det ju variera beroende på inkomst, hur stort man bor och hur katterna går ihop osv. Men rent generellt? Vore bara kul att få höra lite. Berätta gärna vad era katter gör om dagarna/nätterna tillsammans med sina "kompisar". Skrattande

Många kunde inte förstå hur vi kunde köpa TVÅ katter (Rexar). Detta eftersom att en del av mina bekanta, anser att katter inte är flockdjur och därför bör leva ensamma osv. Det roliga i det är att när de träffat mina två, så förstår de varför det är så bra att de har sällskap med varandra. Kyss

MyTwiggs
0

Det beror nog helt på vilka katter man har. För mig har det alltid funkat. Jag har satt upp en gräns på 5 vuxna, men jag har inte riktigt nått den gränsen ännu. Mina tre funkar jättebra ihop, de älskar varandra. Jag har en kompis som har många gånger fler katter än vad jag har och på det hela taget är det en harmoni mellan hennes katter också. Jag tyckte att det var lite jobbigt att ha två eftersom den ena kunde bli rastlös när den andra sov, men det beror nog som sagt på vilka individer man har. Jag tror att 2-5 är ganska lagom, men ibland är det bäst med bara en och ibland funkar det att ha en hel hög Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Har varierar det ju lite hur många som det bor här.Just nu har jag tre cornishar och tre  lapermer hemma.När bilden togs var det några fler.

Stolt ägare till tre La permer

kayarina
0

1# Jo, precis. Det kan vara väldigt induviduellt. Inriktade mig kanske mest på att det fungerar med flera katter i inlägget. Men jag vet att det inte alltid är så. Precis som med människor. Tycker att det är jätteintressant och spännande att så många har fler än två katter, då jag tycker att det är ganska vanligt med en eller två. :) Det känns också rimligt att ha en egen gräns för hur många man kan tänka sig ha, annars kan man nog stå där med en hel drös med katter (som nog också är mysigt) men det kan också dra iväg om någon blir sjuk och sådär

Hur som helst så är jag helt frälst i rasen nu efter att jag haft min första, och nu även min andra. Det känns som ett livsavgörande "beslut". En gång cornish, alltid cornish. Tycker mig ha läst det i flera trådar här också. Det känns som det stämmer! Extra roligt att rasen fungerar för min allergiska mor också. Hon är också helt såld på rasen nu (inte enbart för att hon tål dem). Det är hennes "barnbarn". ;)

kayarina
0

2# Vilken mysig hög du hade där på bilden. Underbart mysigt! Tungan ute

MyTwiggs
0

Absolut, TS! En gång cornish, alltid cornish! Kyss

www.mytwiggs.com

Eine
0

Det varierar.Till och med två kan bli fel,men det beror mer på individerna.Jag har satt min hemmagräns vid 6 och jag har dem uppdelade i två *flockar* Fler än 4-5 tillsammans  kan framkalla stress,sjukdomar och osämja.Jag har lyssnat på Susan Little och Bodil Ström Holst,båda veterinärer med gott rykte,och jag följer deras råd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
0

6# Det tycker jag låter rimligt. Dessutom så ska man ha tid med alla individer också. Man ska inte ha djur bara för att "ha" och dessutom skaffa sig fler än man hinner ge kärlek.

MyTwiggs
0

Jag tror att bostadsytan och andra faktorer kan spela en stor roll, ibland större roll än antalet katter.

www.mytwiggs.com

Eine
0

#7Det låter helt riktigt med tanke på hur lätt giardia,snuvor och annat skit kan dra runt i en stor flock.Det blir svårare att kurera effektivt kan jag tro.

#8 Ja det är nog möjligt om man har en permanent grupp av kärnfriska kastrater som aldrig ställs ut. Men annars bara om du har dem uppdelade i mindre sällskap,enligt veterinärerna.Löp,kull,parningar ,ny katt etc stressar ju.

kayarina
0

8# Det tror jag också. Skrev det längst upp också. :) Skulle inte vilja ha fler än mina två på våra 59m2 (plus vår stora inglasade balkong). Men snart blir det förhoppningsvis hus! Sambon har sålt lägenheten och ska vara ute 1 juni!

AmazingNature
0

#8 tack för den Glad

Här finns många katter och ingen av dem är stressade. Följer inte direkt några veterinärråd eller dyl. utan min egen erfarenhet under åren samt varje individs personlighet och behov.

Eine
0

#8 ja jag såg det.

Lyckostar om ni får eget hus och kanske göra kattgård!Kunde jag bo på landet skulle jag ha  en jättestor, 500 meter på alla sidor,innätat med takdel,träd och allt vad man kan önska.

kayarina
0

12# Visst vore det underbart och absolut det man drömmer om! Jag hade nog inte tänkt mig en så stor kattgård. Men det beror givetvis på hur stor yta man har och hur duktiga människor jag kan få till att hjälpa mig att bygga. Haha. Jag är händig och kan mina verktyg, men behöver ändå hjälp. Det låter som du också vill bo i hus. Hur bor du nu?

Leffe
0

Jag har tre Cornishar, tre skogisar och en huskatt. Ska nog stanna vid sex stycken för det är för mig ett lagomt antal när det gäller att ge dem kärlek med mera. När det gäller bråk så försöker den unga honan ibland utmana den gamla, men ger sig alltid innan något händer. Skogishonorna verkar inte bry sig ett dugg om maktkamper. Så i det stora hela fungerar allt jättebra. I min lägenhet har jag tillstånd för 12 katter

kayarina
0

14# Oj, vilken stor familj du har fått ihop. :) Låter väldigt mysigt och harmoniskt. Klart att de små vill upp och visa sig tuffa. Så är det hemma hos oss också. Men mest på skoj då. Hoppsan Kerstin! Om du har tillstånd för 12st så får jag anta att du bor ganska stort. Är det det som avgör hur många katter/djur man får ha?

Leffe
0

Det är kvadratmeterytan det beror på. Jag har två rum och kök och ett stort förråd i lägenheten som är katternas mysigaste rum

Eine
0

#13 Bor i en lägenhet på nedre botten.80 kvadrat med rätt stor balkong som jag nätat in med kycklingnät.Har tillstånd för 10 vuxna katter(över 12 månader) samt kullar.Katterna får vara på alla ytor men inte samtidigt.De har tillgång till balkongen i omgångar.Jag avskyr stängda dörrar men det passar katterna så jag får tåla det.

MyTwiggs
0

Vi bor ganska stort och planlösningen tillåter verkligen katterna att komma undan från varandra om de så skulle vilja. Här finns kattgård alltid tillgänglig, trappor att springa i, 5 klösträd, 4 kattlådor som alltid är fräscha, fri tillgång till mat och vatten och kattkompisar. Mina katter är aldrig understimulerade eller uttråkade, och med de förutsättningar vi har tror jag att det finns andra faktorer som spelar större roll än antalet katter. Jag tror att jag kan ha flera katter här hemma utan att dela upp dem.

www.mytwiggs.com

kayarina
0

18# Finns det hjärterum, finns det stjärterum. Eller ja, i detta fallet kattrum. Haha. :) Fördelen med stora ytor och fler än en våning är att katterna som du säger, säkerligen söker sig dit de vill när de vill det. Ville de ha sällskap så söker de det och om de vill vara ensamma så finns det utrymme för det. Det låter som det ultimata, även om man bara har två katter. Måste vara väldigt tråkigt att bo med två katter i en enrummare. Med tanke på stimulans. Fem klätterträd och fyra lådor, INTE illa där! Drömmen är en kattgård intill huset så att man kan ha kattlucka ut!

kayarina
0

16# Låter perfekt! :)

Anna77
0

Jag bor på 214 kvadrat, tre våningar, sen har vi inglasad uteplats där de kan gå ut och in. Har 6 st och de fungerar kanon alla är vänner och det är en trygg flock som sover leker och äter tillsammans. Alla kastrerade.

Hade 5 men då var det alltid någon utanför, nu är de mer gosiga och leker mer tillsammans. Jämt antal katter är nog bäst, iaf i vår sitaution, alla har liksom sin bästis Glad

kayarina
0

17# Men vad avundsjuk jag blir. Vill du trots den ytan och det läget bo i hus? Det är ju inte samma sak. Men det låter som att du bor väldigt bra! :)

kayarina
0

21# Det låter riktigt mysigt med en så stor flock. Kul att de fungerar så bra ihop då de trots allt är så många. :) Alla sätt är bra, så länge de fungerar. Då spelar ingenting annat någon roll.

Lindavictoria
0

Har mina två på 55kvm och letar efter ett lämpligt hus som är lite större än där vi bor nu. Det verkar spännande med en större flock och det är inte otänkbart att de blir fler någon gång Flört, här är det dock inte aktuellt.

Vår planlösning gör det inte helt enkelt för katterna att dra sig undan och det skulle nog bli mer påtagligt med en katt till. Vi har två rum men det är rätt öppet där emellan, köket är mer avskilt men ibland har vi stängt dit. Vi har ingen balkong och fönster på tredje våningen där utsikten är ett annat hyreshus är inte så värst stimulerande att titta på. Katterna trivs bra hemma hos andra som bor på botten där det rör sig mer utanför fönstret och där det finns gott om flugor! Kanske skulle en kompis till vara mer stimulerande för dem, det var en ny tanke som jag inte funderat över? Men just nu är det perfekt med två, som ni påpekar så känns det viktigt att ha tid att rå om dem ordentligt!

stisses
0

Ja, vi har ju 2 herrar hemma, vi bor på 150 kvm. Jag tycker att det är helt perfekt! De har även tillgång till en stor balkong som de har hyllor på olika nivåer och hemmagjord klätter/klösdoning på. De brukar också komma ut i koppel och klättra i äppelträden på täppan. 

Inte vet jag om katterna skulle gilla en flock mer, men för oss passar det bra och är lagom att ge tid och kärlek till. Våra två barn håller dem sysselsatta med diverse upptåg. Om vi hade fler katter skulle allt bli mycket krångligare med att passa så att de inte smiter ut eller vara ute med. Den yngsta katten brukar natta vår dotter och ligger i timtal i hennes knä i soffan. Vi är så glada för våra extra "barn"!

Eine
0

#22 Ja ,jag är en riktig lantis som vill bo nära naturen och tystnaden.Men trots det har jag i nästan hela mitt liv bott mitt i smeten så att säga.Härliga avgaser,aldrig någonsin tyst,nära till allt som jag inte har råd med och inte minst: nästan inget fågelkvitter..suck..

Glömde säga att i mitt boende på landet ska det ingå en stark gårdskarl i sina bästa år,som vill jobba för mat och husrumKyss

kayarina
0

24# Mina är relativt stimulerade. Det syns på fönstren om inte annat! De dregglar och slickar på saker som verkar vara flugor, eller är flugor. Haha. Sedan leker de och jagar varandra. Förut hade jag bara en kisse, ville börja så då jag aldrig haft katt förut. Men jag märkte på henne att hon började tycka det var tråkigt att gå hemma sedan vi börjat jobba igen efter semestern. Så jag köpte en till och det är det bästa jag gjort! Så de leker och busar och rår om varandra. Ligger och kramas och pussar varandra och allt sådant. Men jag håller med. En trio verkar inte helt fel! Passar inte heller oss just nu. Kanske då ett hus finns åt oss att bo i. Sedan börjar jag känna mig redo för en egen bebis också… :)

Kul att höra hur alla har det! :)

kayarina
0

22# Nu fick du mig verkligen att skratta! Vilket roligt inägg. Önskar dig all lycka till med att finna din drömgård med din drömkarl! Han finns säkert där ute, redo att hugga ved för vintern… eller vad du vill att han ska utföra för sysslor! :)

Eine
0

#28 haha,ja,alla sysslor som ingår för en riktig karl förstås…Och jodå han finnsSkrattandedär uteTyst

kayarina
0

25# Passar det för er och för katterna så tycker jag inte att man ska fundera så mycket mer. :) Det verkar hur mysigt och bra som helst hemma hos er. Gillar beskrivningen av den "extra bebisen". Precis så känns det här också. Men jag har två bebisar som det verkar. Trots att en är över året och en snart mot året. :) Men det sitter nog inte i åldern. De är nog alltid ens bebisar, oavsett. :) Kul att det fungerar så bra med dina barn i alla fall. Det är inte alltid det lättaste skulle jag tro.

MyTwiggs
0

# 19 Ja, här finns det ju "cat walk" ut Skrattande

www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

:)

www.mytwiggs.com

Salmissra
0

31#

Så bra att du har en "model" hemma nu då ;)

MyTwiggs
0

# 33 Jajjemen! Flört

www.mytwiggs.com

Lindavictoria
0

#19 åh, en catwalk ska jag lägga till på listan med attribut på mitt drömhus, någon dag kommer jag att hitta det Skrattande, ser ju jättepraktiskt och bra ut!

kayarina
0

31# Oj oj oj. Snacka om att ditt hem är byggt för katter! De har nog det lyxigaste katthem jag sett. Kommer man någonstans i närheten av det där så ska man vara nöjd. :) Tror dock att grannars barn kan attackera och förstöra eller försöka leka därikring. :/

Eine
0

#36 Jättefint är det.Påminner  om de rastgårdar mina vänner på kontinenten har.De bor i villa nästan alla så då kan man ju fixa till det.

Josephine
0

Ju fler individer på en yta desto större smittryck generellt. Men som sagt, har man ett stort gäng kastrutter som aldrig går på utställning så minskar det ju så klart risken dramatiskt för sjukdomsutbrott. Stress ska man ju självfallet se upp med ockå men friska, vuxna, harmoniska djur är inte lika känsliga så klart.

Iom att CRX är den typ av ras som den är så tycker jag det är viktigt att se till hur många katter man har tid med helt enkelt. Att skaffa massa sociala sällskapskatter man aldrig riktigt har tid med för de är så många tycker jag verkar…tja, jag vet inte…märkligt i mina ögon. Jag har fem hemma och skulle alla vara som en av individerna skulle jag kunna ha 10 då hon är så självständig, men iom att jag har två hypersociala knasbollar som tar jättemycket plats, om ej en fysiskt, så är det absolut stopp här som det ser ut just nu i alla fall. Oavsett hur stor jag skulle bo :-)

kayarina
0

37# En fråga lite utanför allt detta som du säkert kan svara på. Vet du var man kan få tag i 2010års kattkalender med Eivor Rasehorn? Jag har sökt och sökt på nätet och kunde tillsist hitta att den funnits att köpa på ellos.se… men jag vill inte att den ska vara slut. Jag vill ju köpa den. ;)

Eine
0

#38 Jag håller helt med dig.Knät måste hinna ta emot alla gosnödiga hjärtekatter.Och i och med att katter som går i stor flock söker sig till ensamma ställen i huset tycker jag visar på en typ av stress:*Låt mig vara,jag vill vara ensam*..så jag tror på mindre och intima sällskap för hälsans skull.

#39 Klart att du vill,din lilla Djäknenskatt är ju med i den.Ska kolla med Christina,eller ännu bättre:Du kan höra med henne direkt,hon känner ju E.R.väl.

kayarina
0

40# Smart. Det ska jag göra på en gång! :)

kayarina
0

40# Kan det tänkas vara denna kalender? Det står 2009 på bilden men i texten står det att det är 2010. Har hittat den på cdon och på andra sidor och där är det samma sak.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9155237169

kayarina
0

40# Nu har Christina svarat: Förra året var Sara med i den kalendern men i år är ingen av mina med. Jag har hittat kalendern för 2010 i ICA-affären här på Sätra. När jag köpte 5-6 kattmatsförpackningar så fick jag kalendern på köpet. Det är lite tunnare papperskvalitet i dessa jämfört med de som man kan köpa i ex bokhandeln. Jag har för mig att jag såg några kalendrar som hängde där vid kattmaten för någon vecka sedan. Jag kan ju kolla åt dig nästa vecka, om du vill.

Eine
0

#43 Attans,men den kommer kanske ett annat år?Har du fått bilderna annars?

kayarina
0

44# Ja, jag har fått flera fina bilder från Christina, som Eivor tagit. Jag borde framkalla några av dem. Jag tror att jag fick det, i alla fall  för eget bruk. Men Christina ska få kika i kalendern så jag vet för säkerhetsskull. Vill som sagt ändå ha den så det gör inte alltför mycket. Hade bara varit extra kul. ;)

Eine
0

#45 ja då så,då löser det sig kanske senare med Kalenderflickorna!