Hur är det att leva med Cornish Rex?
Hej! jag har planer på att skaffa en till katt (har två nu) och håller på att ta reda på fakta om olika raser. Hittade inte så jättemycket om rexkatter när jag googlade, så frågar här.
Hur är det att leva en cornish rex?
Hur är just din katt?
Har läst att rexkatter har lite större behov än andra katter när det gäller aktivering, sällsakp osv. Hur märks det här på din katt? Hur gör du för att tillfredställa din katts behov?
Vad är skillnaden mellan cornish rex och devon rex? är det enbart pälsen som skiljer?
Jag vill veta allt om både cornish och devon! kan ni rekommendera någon läsning?
Gå in på enskilda uppfödares hemsidor,till exempel via Nordiska Rexringen.Det finns ännu fler rexade raser…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#1 det ska jag göra!
Här finns bra information om hur det är att leva med cornish rex 
Du kan också hitta uppfödare på denna hemsida.
Hoppas att du hittar informationen du söker. Cornish rex är en underbar ras! Jag kan inte tänka mig att leva ett liv utan cornisharna. Här finns en donna som väntar smågryn i Maj 

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

#3 vilken sötnos du har!
Tack! Jag vill inte stjäla tråden alls, men det är ju kul att visa bilder. Precis så roliga och söta som de ser ut är de också 
www.mytwiggs.com

Håller med My Twiggs. Jag har varit Rexägd sedan -95 och ångrar det inte en sekund.
Mina (som andras) rexar är nyfikna, lite mer hundkatt än kattkatt om du förstår hur jag menar. Just nu har jag en hel hög raringar hemma då vi har en kull på 6. Då är det lite väl aktivt ett tag, rejält intensivt, men så härligt.
De kryper in överallt både stora och små. Om man öppnar en dörr får man räkna med att någon hunnit in även om man inte hann se det.
Packar jag en väska så har minst en krypit in där och myser. Får kolla flera ggr innan jag stänger den.
När de busat klart somnar de hur och var som helst. Skickar med en bild på 2av de små, då de är nästan omöjliga att fånga på bild samtidigt.
De stora är lika mysiga såklart.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Skillnaden på Cornish och Devon kan du läsa mer om på olika Rexringars sidor, men det är mest utseendet med pälsen som du nämnde som skiljer, Devons öron som står ut åt sidorna istället för CRX uppåt, smalare hals än CRX, kortare nos med stop, lite mer "bulldog", hjulbent ben fram medan CRX har mer "Vinthund" stil….
Det är lite av skillnaderna…
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Här är en Devon Rex. De är bredare och ser grymmare ut än cornisharna.
www.mytwiggs.com
och här har vi en cornish. Ägaren till Devon rexen ovan är uppfödare till denna donna som också är en av mina avelshonor :)
www.mytwiggs.com
Det är ju lite av en smaksak vilken av raserna man gillar bäst. Själv är jag cornish-ägd till 100% 
www.mytwiggs.com

de verkar helt underbara! har suttit och kollat på bilder under månadens conrish.
#7 #8 tack för bilden och beskrivningarna! nu förstår jag äntligen skillnaden mellan devon och conrish.
de verkar ha väldigt bra personligthet, sällskapliga och aktiva. jag är väldigt kattintresserad, och har mycket tid att lägga på mina katter. så jag hoppas på att det blir en rex om några månader.
Du kommer nog att hitta en ögonsten! 
www.mytwiggs.com
Varför begränsa dig till Cornish och Devon? det finns Lapermer och German Rex också
Jag har haft Cornish sedan 1993 och kan inte tänka mig att vara utan Cornish. De är otroliga familjemedlemmar

#13 jag har kollat upp lite om lapermer och german också. men har mest blivit att jag läst om cornish och devon eftersom de är vanligare. även om jag av erfarenhet vet att det är värt allt besvär med att leta efter uppfödare och kull när man söker en ny familjemedlem 

Sen finns det ju ännu fler saker att ta ställning till när man väl bestämt sig för vilken ras man vill ha. Cornishar varierar enormt i typ och de kan ha nästan alla tänkbara färger och färgkombinationer. Det är en smaksak vad man gillar helt enkelt. Vissa gillar cornishar som är lite kraftigare i benstomen och har lite mindre extrema drag, medan jag och många med mig föredrar cornishar som är riktigt extrema med mycket stora öron och höga "vinthundsben"… 
Det tar aldrig slut på ställningstagenaden 
www.mytwiggs.com
#18 ta tid på dig,särskilt om du bara ska ha en katt.Låt hjärtat välja, det är det enda riktiga tror jag..

#21 Härlig kille! Så maskulin han är!

Även jag har en cornish rex.. Dom är helt underbara =)
Som Twiggie säger så varierar typen ganska mycket på rexarna i sverige. Är du intresserad utav utställning så kika noga på föräldradjuren och kattungen.
Nu kanske jag är helt ute i skogen och cyklar men det verkar som om dommarna på utställningar premierar cornishar som jag tycker mer stämmer över med CFA standarden än Fife standarden.
Det vill säga som Twiggie förklarar, De med mer extrema drag.
Låånga ben, slimmad kropp, stora välplacerade öron och tight vågig päls.
Lycka till med letandet! Det finns många bra uppfödare i Sverige och här på forumet ett par utav dessa 
#23 Så trist att det bara finns ett par bra uppfödare här..
Och om domare dömer efter CFA standard och den skiljer sig från Fifestandard så gör de domarna faktiskt ett kardinalfel.Det är en sak att de har egen smak,men när de dömer ska det vara efter den standard som gäller i respektive förbund.Visserligen är det inte så stor skillnad längre på Cornisharna som några kanske tror,men rätt ska vara rätt.
Skulle vara då att en del visar upp nästan nakna ungar(och vuxna) utan krull vilket bör vara fel i alla förbund
det händer mer sällan då domare får höra efteråt att de gjort fel.

Eine: För det första, Jag menade att det finns många bra uppfödare i sverige och att dom uppfödare på det här forumet är ett par utav dom!
För det andra: Vad är din uppfattning om hur dommarna dömer? Visserligen gör dom väll fel i den meningen men MIN uppfattning är att dom visst premierar de mer extrema cornishar, men jag har ju inte hållt på lika länge dom du så det kan ju inte jag uttala mig om.. Eller? ;)
För det tredje: Sen tycker jag det visst skiljer stort på cornisharna i sverige och typen. Det finns inte många jag skulle vilja köpa katt av i sverige när det blir dags nästa gång, men det är ju en smaksak och vad man själv är ute efter.
För det fjärde: Jag känner det som om du ständigt ger mig elaka kommentarer mellan raderna vad gäller päls. Jag är fullt medveten hur min katt ser ut och vilken päls hon har och jag vet också vad det beror på. Jag vet inte riktigt vad jag gjort dig för att förtjäna dessa gliringar men jag kanske inbillar mig?
Trådskaparen! Förlåt för Off topic.
När du ska skaffa din Cornish är det först och främst temperamentet och hälsan du ska tänka på för du ska väl ha katten som sällskapskatt. Nästa steg är pälsen. Ska du ha den i aveln är enligt mig de nu dessa tre egenskaper viktigast. Den övriga biten om du ska ha "extremt" eller "klassiskt" kommer då längre ned på listan och är kanske väsentlig när du ska ställa ut och under vilket förbund du ska ställa ut i.
#23 Inom parentes. Det finns många, många bra och seriösa uppfödare här på forumet och inte bara ett par. Vad har du för krav på uppfödare om de är bra eller dåliga. Har du varit med så länge att du kan bedöma sådant.
Ursäkta att detta handlar utanför ämnet TS.
#25 Jag minns faktiskt inte vilken katt du har så det är inte riktat till dig,det finns så många här som har Cornish så inte kan jag hålla reda på alla. Tråden handlar generellt om rex.Vad jag reagerade starkt mot är att enligt det du skrev finns bara ett par bra uppfödare här,när det finns massor av sådana som skriver här.Tyckte det var elakt och jag blev något adrenalinstinn.Nog om detta .Som sagt allt är generellt och inget är personligt riktat.

Jag har redan förklarat vad jag menar.
"Jag menade att det finns många bra uppfödare i sverige och att dom uppfödare på det här forumet är ett par utav dom!"
Jag uttryckte mig väll lite för dåligt.
Att det finns få uppfödare i Sverige jag skulle vilja köpa katt ifrån beror endast på att jag inte tycker det finns så många katter som motsvarar det jag vill ha hos en cornish, utseendemässigt. (Som är tillsalu då vill säga :) )
# 26 Temperament och hälsa hoppas jag att ingen här tummar på. Vad man däremot har för prioriteringsordning när det gäller typ och päls, DET är upp till var och en.
"Ett par" i denna mening avser, som Josefin redan klarlagt "några" eller kanske till och med en hel del. Märk inte ord nu, det är helt ovidkommande.
(detta gäller även # 27 Jag tycker att detta börjar balla ur. hon har ju för i himmelens namn förklarat hur hon menade!)
www.mytwiggs.com
#28 En lite konstig inställning du har. En uppfödare du inte vill köpa katt av är alltså en dålig uppfödare enligt dig. Så passar inte en katt hos en uppfödare dig så är det en dålig uppfödare. Det tycker jag verkligen är en konstig inställning.
#29 Det är ingen ordmärkning utan ren fakta. Hon skriver fortfarande ett par. Skulle vara intressant att veta vilka dessa är
Det kanske bara är jag och Josefin som använder "ett par" även vid tillfällen då man menar fler än två. Jag kan säga "Jag har ett par goa katter hemma" utan att mena att den tredje katten är hemsk. Jag skulle kunna säga "jag har ett par kronor på kontot" utan att mena att jag har två kronor på kontot utan kanske fem tusen.
Oavsett, hur relevant är detta? Är det inte upp till var och en att bedöma vilka uppfödare som är seriösa?
www.mytwiggs.com

Har sittet litt på hendene, og fortsetter med det hva diskusjonen ovenfor anngår.
Jeg mener det finns mange veldig bra oppdrettere av cornish i Sverige, hvis man ikke finner noen å kjøpe av der er man for kresen. Jeg kan jo fortelle hvordan jeg gikk frem når vi skaffet cornisher for 2 år siden. For meg var både rasen og "rasekattmiljøet" ukjent. Jeg surfet rundt på hjemmesider til oppdrettere, leste blogger og dro på utstillinger. Da skaffer man seg kjapt et inntrykk av både de ulike oppdretterne og linjene som finnes.
Jeg skrev også ned endel krav som jeg hadde til oppdretteren, og de som ikke oppfylte disse ble ikke ført opp på min liste. Rett og slett for å finne noen, man kan jo ikke kontakte alle heller
Foreldredyrene skulle være scannet for HCM, de skulle ikke ha for mange katter, personlig oppfølging etter de var solgt, ønsket å følge de tett de første månedene med bilder osv(siden jeg bodde langt vekk), at de fulgte standarden og ikke hadde diskvalifiserende feil. For meg var det også viktig at de var godt pelset. Og ikke minst at jeg fikk den riktige kjemien med oppdretteren. Og så var jeg jo så heldig at den oppdretteren jeg fant er helt fantastisk, og kattene vi endte opp med har overgått alle forventninger.
Slik jeg oppfatter de som ikke er raseentusiaster, så er det jo pelsen alle henger seg opp i. Folk sperrer opp øynene og blir helt fasinerte når de får kjenne på de flotte pelsen. Så skulle jeg hatt "bare" en selskapskatt hadde jeg prioritert det.
Les litt rundt på nettet finner du nok kjapt dine drømmepus, og personlig synes jo jeg at cornishen er mye flottere enn devon. Det er noe grasiøst over Cornishen som er vanskelig å beskrive, må oppleves! Men, det er vel også en smakksak 
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

Okej, Jag får förklara en gång till.
1. "Jag menade att det finns många bra uppfödare i sverige och att dom uppfödare på det här forumet är ett par utav dom" = Alltså är uppfödarna på det här forumet några utav de bra uppfödarna i sverige.
Jag förstår faktiskt inte hur du kan få det till något annat nu när jag har förklarat vad jag menar TVÅ gånger.Snälla, om jag förklarar helt inkompetent kan väll någon med ordets gåva som förstår vad jag menar förklara det bättre?
Sen, vart har jag sagt att jag tycker att alla som jag inte vill köpa katt av är dåliga uppfödare? Det handlar ju om MIN smak, vad jag vill köpa.

Sen, Eine, Jag tog för givet att du visste vem jag var och vilken katt jag har i och med att vi inte för så länge sedan diskuterade "cornishrexnakenfisen" via PM. Men jag tyckte det var elakt skrivet så jag blev väll också adrenalinstinn.
Åter till ämnet tycker jag och återgår till de underbara rexkatterna.
När jag köpte min första cornish 2001 hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på - i positiv bemärkelse . Inte hade jag kunnat tro att jag skulle sitta nio år efteråt och vara uppfödare och vara alldeles cornish frälst? Jag har ingen önskan att äga en annan ras - Varför det?
Cornishen är för mig helt perfekt. Rolig, livlig, sällskaplig gosig, intelligent och busig. en knäkatt, en axelkatt en katt som t.o.m .duschar med mig om den får.
En katt som möter mig i dörren, som pratar med mig när jag är ensam , som pussar på mig och ger mig uppmuntrande slickar när jag är ledsen och som busar och röjer järnet när jag är glad. och så hårar de ju sparsamt med (de som är normalpälsade vill säga inte pälslösa men heller inte långhåriga). Helt enkelt den perfekt katten. Dessutom är dessa gracila katter så otroligt vackra!!
Jag avlar helt klart Fife men sneglar gärna på CFA standarden som i mitt tycke inte skiljer så oerhört mycket men som är mer detaljerad när det gäller att beskriva hur katten faktiskt ska se ut. Fifes standard lämnar rätt mycket att läsa ut mellan raderna och i mitt tycke skulle den må bra av att tydliggöras.
Varmt lycka till med ditt kattletande och du har fått många goda råd - njut av att leta och i slutändan följ ditt hjärta. Det brukar bli bäst så.

Tack för alla goda råd! jag har inga planer på att ställa ut, utan ska ha katten till sällskap. så det jag prioriterar främst är tempramentet och personligheten. och hälsan såklart.

Förlåt för trådkapningen - Lycka till med att hitta en katt som passar just dig!
Det kanske finns någon uppfödare här på forumet som har just din katt! 
Det är underbart att leva med Cornish. Jag hade min i 13 år. Sedan fvar jag i USA ett tag så grannen fick ta över sin älskling. De hade verkligen hittat varandra. Nu är katten snart 14 och mår toppen vad jag vet. Är själv utan nu på grund av arbetet, reser mycket.
Jag vet till 100 procent att du kommer att "fastna" för en uppfödare och en kattunge. Så är det nog med de flesta av oss.
Lycka till! Du kommer inte att ångra dej.
#34 Aha,ja den ja,som du inte har längre..Det var inte heller menat som elakt.

#39 Det har jag ju svårt att tro att det inte var illa menat. Men men. Det kan vi ju ta i en annan tråd och låta denna återgå till ursprungsämnet.

#15 Ett sånt gäng skulle man ha då skulle man nog veta att man lever. Jag ångrr inte ett dugg att jag skaffade er CR. Kanske är han en aning bortskämd verkar inte ha lärt sig att man inte kliver omkring i tallrikrna när vi äter.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.
Summan av kardemumman: Cornish rex är en underbar ras och här finns många engagerade uppfödare och cornishägare! 
www.mytwiggs.com

Haha! Det är så roligt och lite brutalt med bilder på katter som ligger på tallrikar med bestick brevid. Det är så kul att jag vrider mig av skratt! hahahahaha! 

www.mytwiggs.com

#43 hahaha ja så har vi inte haft det :)
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.
Jag är relativt ny cornishägare - eller borde kanske ännu hellre kalla mig cornish-ägd…. Har tidigare haft somali (flertalet), balines (flertalet), birma (endast en), huskatt (två) så jag har ju några raser att jämföra med.
Jag ångrar inte det nya rasvalet ett dugg. Jag är ju förtjust i aktiva katter som vill ha en tass med i precis allt som händer hemma. Nyfikna är bara förnamnet på vad mina sköna donnor är :) Bäst för egna samvetet och framförallt för katten är att inte bara skaffa EN cornish utan direkt skaffa ytterligare en katt. Själv tog jag hand om två vuxna cornishrex som behövde omplaceras, passade vårt liv ganska bra att inte börja med kattunge just nu. I och med att jag har två så tycker jag inte att de behöver aktiveras speciellt av oss människor, de fixar fina rexrace några gånger om dagen alldeles själva. Att det sedan är kul att leka med dem är ju en annan sak, men det känns inte som en nödvändighet för kattens trivsel iom att de är två.
Det är faktiskt katter med en stoooor portion humor. Vi skrattar högt varje dag åt (med…) katternas upptåg. De är så kul. Allt görs i 180 knyck - inget mellanläge här inte.Kelar till fullo, busar till fullo, sover till fullo…. det är verkligen FFF - Full Fart Framåt! Trots den ofta vilda framfarten är våra katter supersmidiga - inte en enda pryl har puttats ner här, trots att de hoppar högt upp i bokhyllan och far fram som jehun i fönstren bland blommorna. Inte en reva någonstans… inte en endaste nedslagen sak. Skaffade en hög klätterställning med flera hyllor och repstolpar, den är kul att svinga sig i och där vässas klorna, ingen annan stans.
Jag ångrar inte mitt rasval ett endaste dugg! Tvärt om - jag blir bara mer och mer förtjust i rasen ju mer jag lär mig. Tänk - jag som mest ville ha en alert katt som fällde minimalt :) Så fick jag alla andra härliga kvaliteter på köpet!
När det gäller utseendet så tycker jag att dagens cornish skiljer sig väsentligt mot de jag såg på 80 och 90-talet, då var det verkligen skillnad på CFA och FiFe-typerna. Jag gillar ju lite extremare katter (och hundar, har tidigare även haft saluki och whippet) så att typerna närmar sig varandra och glider mot CFA-typen har inte jag något emot alls :) Men det är ju ganska ovidkommande i mitt fall för mina katter ställs ändå inte ut. Men det är ju aldrig fel att ha något snyggt att vila ögonen på hemma - även om hemmakatterna alltid är vackrast oavsett hur de står upp mot den skrivna standarden. Jag tycker att mina flickor är supervackra :)
*** Qui vivrqa verra ***
Jag har nog inte fler tips än vad andra redan har gett dig.
Hemma hos oss blev det en cornish rex för att min man är kvalsterallergiker och känner kraftigt av huskatter och andra långhårskatter. Cornish rex funkar bra! Vi letade på nätet och hittade mycket info om cornish rex. Vi tyckte att de såg väldigt konstiga ut, men nu har de ytterst normalt utseende och andra katter ser konstiga ut 
För mig har det varit av största vikt själva kattindividen. Det är ju en familjemedlem som ska trivas med oss och vi med den. Jag har tur som har fått tre fantastiska grabbar som alla är helt olika i sin personlighet. En som är för superintelligent för oss så vi får alltid vara fem steg före om det t ex är dags att åka transportbur, en som tänker lite tokigt men är den mest gosigaste katt man kan hitta och en som är otroligt kreativ så vi måste säkra lägenheten inför natten eller när vi går hemifrån. Men gemensamt för dem är att de är väldigt sociala och harmoniska. Jag skulle säga att det krävs en del som cornishägare för det är inga soffpotatisar till katter. De är aktiva och kräver aktivitet för att må bra. Kattkompisar är toppen om man inte själv orkar aktivera dem hela tiden. Visst sover de också och tar det lugnt 
Hur katten ska se ut tycker jag är en personlig smak. Du vet när du har hittat din nya familjemedlem. För mig har det alltid varit i första hand en familjemedlem jag är ute efter och inte ett utställningsämne.
I val av uppfödare har jag valt uppfödare jag litar på och när det funnits en kull, som har passat i tiden för hemkomst av den nya individen. För mig har det varit viktigt att finnas hemma de första dagarna för att se till att det går bra med introduktion.
Så ett tips är att kontakta olika uppfödare och skapa dig en egen uppfattning om uppfödaren och jag tycker det är viktigt att er personkemi stämmer. Om du besöker en kattutställning får du möjligheten att träffa rasen, flera uppfödare och även kattägare som inte är uppfödare för att lära dig mer om rasen.
Oj vad långt detta blev…. hoppas du hittar din drömkatt! Lycka till!

börjar längta tills jag hittar min katt! börjar dock leta först om några månader (ekonomin planeras vara bättre då, så att jag har råd med katten och kastrering osv).
Jag har mycket tid att lägga på mina katter. har två stycken sociala kissar hemma, en soffpotatis och en väldigt aktiv katt, som skulle må bra av en annan aktiv katt som sällskap. så jag tror att en rex skulle passa.
#48 Nog kan rexen få fart på de flesta. Jag hade två huskatter varav den ena var en slöfock. Kunde som mest titta på en fluga i fönstret. Sedan kom Cornishen. Oj vilken fart det blev på slöfocken må du tro. Rexen och hon flög omkring i lägenheten. Åt ena hållet rexen först och åt andra hållet rexen efter.
Jag har tre snövita cornish-grabbar som är leveransklara i slutet av maj.
- En blåögd
- En oddeyed
- Den tredje är fortfarande osäkert vilken ögonfärg det blir. Det ser ut som en blåögd till men de är lite mörka så det kan fortfarande bli gulögt.
- Tjejen i kullen är redan såld.
Skicka mig ett PM med din mailadress så skall du få lite färska bilder på ungarna. Jag har inte hunnit att uppdatera hemsidan.
Jag skulle inte kunna tänka mig att leva utan cornish idag. Jag blev allergisk mot långhårskatter under min graviditet och trodde aldrig att jag skulle kunna ha katt igen. Det var 15 år sedan. Vi fick låna hem en liten katt på prov för ca 4 år sedan och nu har vi 3 cornish och en sphynx + 4 stycken cornish-bäbisar.
-- Eternity is a very long time --