Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 6807 ggr
cherish
0

Fetsvans

Min Phoebe börjar tappa päls på svansen och det beror på att hon fått fetsvans. Jag har fått tips om att smörja in svansen med barnolja varje dag, eller att tvätta med aknetvätt, eller att inte göra det för det torkar ut, eller att klämma pormaskar, eller att inte göra det för det kan bli inflammationer, eller att spraya med Aloe Vera Vet …. nu vet jag inte längre vad jag ska göra mer än att jag BORDE göra nåt!!

När min chinchillaperser fick fetsvans smorde jag in den med OK Handrent (vet inte om det finns kvar men jag bör väl kolla det kanske?) och sen låta det sitta i medan jag blötte ner henne. Sen schamponerade jag henne och sköljde ur allt. Underhöll svansen gjorde man med barnpuder.

Nu är det ju inte samma sak, Phoebe har ju inte så mycket päls lixom …

Ni med erfarenhet - hur gör NI??!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

cornish
0

När jag fick hem min Danne var han 2 år och ganska nykastrerad..Han hade lite fettsvans som uppfödaren sa att jag bara skulle hålla koll på och hålla rent.-att det skulle gå bort av sig själv.Jag uppfatttade det som om det berodde på kastrationen???(det är 9 år sedan…)Generad

Detta kanske är helt fel-det kanske ej har med kastrationen att göra??Någon som vet??
Jag gjorde inget speciellt alltså utan det gick bort av sig själv.

Såg nu att din katt är hona-vet ej om hon är steriliserad och om det har samband??Att det har med hormonändring att göra alltså..Intressant om någon vet detta!

Man ska ju oftast låta saker vara och bara hålla rent-inte dutta så mycket med salvor och sådant-detta gäller både människor och djur.
Salva ska man aldrig ha på öppna sår(det finns några speciella salvor dock som används vid vissa sår)
Jag skulle absolut inte trycka på pormaskarna som du skrev..då blir det lätt inflammationer som du också skrev!Precis som med människor.

Men jag vet inte om det Danne hade var ett lindrigt fall eller ej-har ej erfarenhet av detta mer än att det gick över av sig själv.

Andra som är mer insatta i fettsvans/Cornish rex kanske kan hjälpa!!??

Lycka till!Fundersam
Annika

Leffe
0

Ett tips är att smeta in svansen med matolja. Då slicker katten själv ren sin svans och med den sträva tungan följer por maskar med i slicket

Eine
1

Hej

Mitt tips: Håll rent, det är allra viktigast. Milt kattshampo och handvarmt vatten.

jag klämmer utan pardon bort svarta pormaskar.Med rena händer förstås,och tvättar efteråt med något rengörande /sammandragande. Alsollösning/sprit t ex går bra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cornish
0

Eftersom min tidigare fråga om orsaken till fetsvans "försvann" i mitt virriga inläggssvar…så ställer jag nu frågan;

Vet någon vad som orsakar fetsvans??

Har det något samband med hormonerna??
Alltså det jag har trott-tex att de kan få det efter kastrering..

Leffe
0

Beror oftast på hormonerna. Fast min kastrerade gamling har fortfarande en rand pälslöst ovansidan på svansen

Faxlin
0

Det här var en intressant tråd. Någon av er som har bilder på dessa fetsvansar. Jag börjar misstänka att det är vad vi inom illervärlden kallar sommarsvans. men kan inte vara säker förns jag ser några foton på era katter med detta ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

cornish
0

Har tyvärr ingen bild på det,det gick över för flera år sedan på Danne, Buffy fick ingen.. - någon annan??

Faxlin
0

Okej, ja lite svårt att vrida tillbaka tiden och fota i efterhand ;-)
Men vi hoppas på att någon annan kan hjälpa mig.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

BLurrigt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej..fixade en bild på en fettsvans, hoppas det hjälper.
Lägger till en närbild på den i nästa ruta…

BLurrigt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer närbilden….

Hon har just börjat löpa och kombinerar fettsvansen med en svarthaka och kal nacke… Ledsen Men det hoppas jag går över efter den värsta hormonrushen.

cornish
0

#9#10
Hej BLurrigt-kul att du hittat hit!!Hoppas du stannar kvar hos oss!
Vilka bra bilder du lagt in på fetsvans…Ingen annan har haft en bra bild att visa Åsa som undrade om detta!

Jag inser dock att min Danne som hade detta som ung - dock har haft kvar mycket i detta utseende..även om själva svullna fetsvansen gick över efter ett tag.Han var nykastrerad då han fick det.
Han har ju dock väldigt kal nacke mm. men nu är han ju 11 år..Tycker ändå han är världens finaste förstås!

Vilken färg har din katt??Ser ut som blåsilvernånting??

Gör jättegärna en liten presentation på "Min Sida" och så kan du lägga upp ett fotoalbum väldigt lätt..Gå in och läs under gruppen" Om sajten"

Annika(medarbetare)

La_Joz
0

Jaha… Då har alltså min katt fetsvans…

Jag hade tänkt fråga om det är vanligt att Cornishar är kala en bit på svansen, och läste under  "Dushar/badar ni er katt?" att Fylgias tvättar svansen på en utav sina katter för fetsvans och att pälsen är på väg tillbaka. När jag sökte på "fetsvans" på google, dök denna tråd upp som femte resultat!

Så det är alltså tvätt och Alsollösning som gäller, eller? Hur ofta? Vågar jag verkligen klämma pormaskar? Vet ju vilken skada det kan göra på vår egen hud…

Lullan1
0

Kul att du hittade hit igen då efter din sökning på Google! Du ska inte klämma några pormaskar på svansen! Däremot kan du (om hon tillåter) borsta lite med en tandborste och tvätta med rent vatten. Borsta inte för mycket, det stimulerar talgkörtlarna.

Findus hade svarthaka (heter det så?), och vi gnodde lite med en tandborste och tvättade med vatten, när vi kastrerade honom så försvann det gradvis och nu är det bara en och annan svart prick på hakan.

Natali
0

Jag provade nyaste grejen från apoteket, som skulle ta bort och motverka svarta prickar. För människor alltså. Det är hittils det enda som har funkat på min hanes svans! (som var skrivit om i en annan tråd, och sen refererat till här.)

Men på alla de andra, har det hjälpt med vanligt clearasil ansikts tvätt. Som sköljs ut noga.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

La_Joz
0

Fylgias: Du har inte namnet på denna produkt som fungerade så bra? Annars kan jag ju kanske prova med Clearasil…

[Silkwaves]
0

Kul att tipset om apotekets kräm just kom upp.

Köpte det till min 12-åring som precis börjat få sådana där otäcka svarta fulingar och i fredags fick jag för mig att pröva på min kastrathane som fortfarande har kvar sin "studtail" … Då fortsätter jag med denna ett tag framöver och ser om det ger resultat Glad

Lullan1
0

Vilket bra tips!

La_Joz
0

Tack Fylgias! Ska köpa det på imorgon och testa!

Ska man använda det dagligen?

cherish
0

Hallå igen och TACK för alla bra tips!

BLurrigt: tack för bilderna på svansen! Det är precis så där Phoebe såg ut oxå (kom mig aldrig för att ta bild, ska ta en på hennes oxå). Från att ha varit helt kal så har hon nu börjat få tillbaka lite päls på svansen.

Först provade jag med rapsolja på svansen men kom på att det antagligen endera täppte igen porerna el stimulerade talgkörtlarna. Jag har tvättat rent med tvättlappar (i förpackning, som man har till småbarnens rumpor) och sen lite försiktigt pillat på porisarna och skrapat bort de svarta locken (från början pressade jag ut dem lite men hon blev lite svullen så jag slutade). Sen tvättade jag noga med tvättlapp igen och sprayade med Forever Livings Aloe Vera-spray. När den torkat (måste hindra Phoebe från att slicka, hon är galen i aloe vera) la jag på ett tunt lager av FL Aloe vera-gel och masserade in lite innan jag slutligen torkade av överflödet. Försökte hålla Phoebe stilla en stund i famnen innan hon själv slickade bort det. :) Har provat ungefär en gång varje vecka och som sagt, nu är pälsen på väg tillbaka.

Någon svarthaka har jag inte tänkt på om hon har, jag tror att hennes mamma hade men jag minns inte. Ska titta när hon vaknat. :)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Natali
0

På Skirner, som har mycket fetsvans, han är till hälften kal, (fast nu börjar det ju växa ut), så använder jag det varje dag. Och på tjejerna har jag tagit varje dag först, tills det böjar bli bättre, sen har jag tagit längre emellan, varranan, var fjäde, och till en gång i veckan.

Om det är mycket, börja varje dag, lite så kanske varannan, och när det börjar bli bra, så utköa längden mellan tvättningarna.

Se till o skölja ordentligt, och torka sen.

La_Joz
0

#21 Ok! Tack för tipsen och hjälpen!

EvaG
0

Är det någon som testat med galltvål eller Goop? Dessa preparat ska visst vara bra.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

La_Joz
0

Nu har jag tvättat Misties svans. Det tyckte hon inte var speciellt kul! Får köpa en kattsele imorn, så det blir lite lättare att hålla henne med en hand och tvätta med den andra!

Lullan1
0

Gillade hon inte att bli tvättad på svansen? Glad

La_Joz
0

Å nej! Det tyckte hon inte var kul… Jag tror inte att hon är van vid vatten från förra hemmet, men det ska vi nog ändra på!

Leffe
0
Faxlin
0

Jag såg bilderna i den här tråden nu. Skoj att den kommit upp igen. Jag måste säga att katternas fetsvans och illrarnas sommarsvans är samma sak. det ser så otroligt lika ut.

Nu har vi inne på iller ett gäng folk som fått för sig att sommarsvansar dyker upp på grund av att något är fel på njurarna. Är detta något ni hört om angående katter?

Audiatur et altera pars

Eine
0

Nej, aldrig att jag hört det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Natali
0

Jag har mina katter på en pall i duschen. Och håller svansen utanför. Då finner dom sej i det. Så slipper jag hålla i dom. Då rinner ju inte allt vatten runt deras tassar.

Jag har dom där även när jag tvättar hela dom. Skrattande

La_Joz
0

#30 Står de stilla på pallen frivilligt? Det skulle ju inte Mistie göra… Jag har badkaret precis brevid handfatet, och så har jag en sån där kran som man drar över båda. Så jag sitter på kanten på badkaret med Mistie i knät och håller hennes bak över handfatet där kranen är. Det känns lite krångligt, så en pall i badkaret känns ju som ett alternativ. Men, som sagt… Undrar om hon skulle sitta kvar? Annars får man väl ha en bra grepp om svansen!

Måste säga att jag trodde att hon skulle protestera mer, men hon verkar inte ha nåt emot vattnet. Det är nog det att jag håller fast henne som hon inte tycker om…

Anna77
0

Näsan har också fått fetsvans nu, ska prova att tvätta med detta medel då. Som tur är så står han still i badkaret, han är verkligen snäll..Hoppas detta går bort, ser inget kul ut alls! Tyckte jag hade nog med hans immunsjukdom sen innan…suck..Han går på kortison och får nog göra hela livet..Trist

Lullan1
0

Låser tråden med hänvisning till fortsättningstråden

Fetsvans - forts

/Lullan1

Inlägget är låst för nya kommentarer