Pawpeds HCM-uppdatering
Har uppdaterat med nya HCM-resultat, andelen drabbade fortsätter att minska - skönt!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Härliga nyheter.
Stolt ägare till tre La permer
Det är dock ledsamt att många inte scannar en enda katt,fastän det finns HCMkatter bakom..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#3 Kan nog vara så, men en del av sanningen är att det finns många katter som undersökts av veterinärer som inte är anslutna, eller som hjärtundersökts med andra metoder. Det betyder inte att dessa undersökningar är sämre. De kan ofta vara mer omfattande än denna scanning.
Så mitt råd är att direkt fråga ägare och eller uppfödare till de katter man är intresserade av i stället för att förutsätta att scanning inte gjorts. Annars blir det lätt både missförstånd och "skitsnack" helt i onödan och så vill vi ju inte ha det eller hur? 
# Visst kan man fråga.Dock känns det bättre att kunna se på Pawpeds om jag funderar över att köpa in katt.I vilket fall som helst finns det ytterligt sällan importkatter med kollade katter bakom.
Och nej skitsnack finns det övernog av ändå
Synd att späda på i den snuskhinken
Jag håller med er både två! Jag tycker att Anki framför en mycket viktig synpunkt! Det finns många katter som testas på andra vis eller scannas utanför pawpeds, och det bästa man kan göra när man köper in katt är att göra så grundliga efterforskningar man kan göra
Ibland får man chansa och ta in en katt som inte har någon hälsoinformation bakom sig, och då får man göra jobbet själv. Jag scannar inte ALLA mina katter årligen, utan bedömer hur relevant scanningen är beroende på vilken katt och vilken bakgrund. En katt med okänd hälsa bakom sig kan man ju scanna regelbundet under hela livet, medan man kanske nöjer sig med en eller ett par scanningar till en katt som har mycket "friscannat" bakom sig 
www.mytwiggs.com
#6 Så gör jag också.Så gott det går.Det finns också svenska uppfödare som aldrig kollar,men plöstligt får man veta att den och den i stamtavlan dött i HCM eller givit sjuk avkomma.Lätt panik tills man varit på Ultuna..
Jag har t ex min katta från Faries som har bra scannat bakåt och där känner jag mig riktigt trygg.Hon scannades vid dryga 2 års ålder u.a. och hon har nu sin andra kull, och med en hanne som själv är scannad .Bakåt vet jag inte mer om honom än vad uppfödare berättat om katterna .Det verkar vara helt ok där också och han har inga högt inavlade släktingar.Det bådar ju gott för de fina flickorna i kullen ch deras framtid.
# 7 Håller med! Model (som är halvsyster till din HP är nu parad oscannad, men det känns också tryggt eftersom det finns mycket info bakom henne. Hennes mamma, pappa, farmor, farfar etc etc. Spender är dock scannad innan och Model kommer att scannas senare. Jag står för hur jag gör och jag hoppas att jag lämnas i fred med mina beslut :) Ingen ska stå med pekpinnen.
www.mytwiggs.com
#8 hihi ,pekpinnar är populärt.Jag fattar också mina egna beslut ,ingen hjälper mig ändå om något händer.Därförhar jag också skippat allt vad restriktioner heter,tänker inte skydda andras linjer på min bekostnad.