Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 6435 ggr
Meleme
2010-03-22 17:01
0

Hudförändring (?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som har hänt med Svantes hud? Det här upptäckte vi i morse, trodde först att han var riktigt, riktigt skitig på huden, men efter ihärdig tvagning fick vi inse att så inte var fallet. Är det någon som har sett något liknande? Det har dessutom kommit fort, jag fattar inte hur vi inte kan ha sett detta tidigare eftersom vi har Svante upp i ansiktena hela dagarna till hans stora lycka.

Meleme
2010-03-22 17:03
0

Den här bilden är tagen för ca 2 veckor sedan, då hade båda "öronen" normalfärg.

Eine
2010-03-22 17:20
0

Jag är nog väldigt dum men jag ser inte vari problemet ligger?Ser inget konstigtSkäms

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Pus-
2010-03-22 17:26
0

Sånn er mine også. Og det bare kom plutselig, regner med at det er helt normalt.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Meleme
2010-03-22 17:27
0

#2 Om du jämför den undre bilden, där han är "vit" i huden mellan öga och öron och sedan tittar på den översta bilden där han är helt brunflammig på samma område, ska du se skillnad.

Ska se om jag kan få en bättre bild hur det brunflammiga området ser ut, det är mycket mer framträdande irl.

Eine
2010-03-22 17:33
0

#4 Aha,men sitter det på huden eller i huden? Kan du skrapa bort det eller sitter det som färg?Jag har nog sett färgförändring några gånger och det är inget farligt eller ens ovanligt.Men är det en beläggning så kan man säkert göra ngt åt det.Tvätta eller nåt?

Meleme
2010-03-22 17:39
0

#3 åh, det var skönt att höra att någon mer upplevt det. Jag har aldrig sett det innan och blev sjukt orolig, speciellt eftersom det kom så plötsligt!

#5 jag trodde det var en beläggning först på huden så jag försökte tvätta bort det men det sitter i huden.

Rexmyntas
2010-03-22 18:09
0

Kan det vara solen?

Har katter hemma som blir "solbrända" när de börjar vistas i solen om våren.

www.rexmyntas.com

Salmissra
2010-03-22 18:09
0

Är det möjligtivs så att han har suttit i fönstren och solat sig och på så vis har blivit lite solbränd? =)

[Silkwaves]
2010-03-22 18:12
0

#2 Jag kände mig lika dum jag Skäms såg inget konstigt alls. Nej jag tror också att det bara är pigmentfläckar. Alla mina svart-vita kissar jag har eller fött upp ser likadana ut och det är ingen beläggning utan pigment.

Har han suttit i vårsolen månde? Har själv märkt att pigmenteringen ökar i solen och såna fläckar kommer på våren, även i öronen brukar det dyka upp likadana fläckar.

rexmamma
2010-03-22 18:19
0

Jag tror absolut att han är solbränd. Så får alla våra under sommarhalvåret. Våra svartingar blir mörkare allteftersom solen lyser starkare, mitt i sommaren så är dom helt svarta framför öronen. Vår padda ser helskum ut, helt fläckig både framför och i öronen efter lite solbad. Skrattande.

Meleme
2010-03-22 18:27
0

Nu när ni säger det så har han ju faktiskt tillbringat massa tid i fönstret nu när solen äntligen letat sig fram. Det kan alltså vara solen som nästan orsakade mitt hjärtstopp i morse..

Tack så jättemycket alla för att ni har hört talas om det innan och kan lugna ett stackars oroligt matte-hjärta =D.

Uhm, lilla katten kommer ju inte vilja tillbringa mindre tid i solen ju närmare sommaren man kommer. Bör man ha solskyddsfaktor på öronen under sommardagar? Balkongen är en favvo på somrarna, men ligger dessvärre i gassande solsken på eftermiddagarna (balkiongdörren står öppen på somrarna så de väljer själv om de vill vara inne eller ute).

LinusCRX
2010-03-22 19:11
0

Kan bara instämma med att det är en tydlig solbränna. Min svart-vita kille får brunare öron sommartid.

Eine
2010-03-22 19:12
0

Solskydd är att rekommendera,eller skugga förstås.Cool

LinusCRX
2010-03-22 19:23
0

#13 Precis :-) Här kör vi SF 20+

MyTwiggs
2010-03-22 19:43
0

Tror också på solbränna, men han BÖR inte kunna bli solbränd genom fönstret… Obestämd Har han varit ute?

Kisi blir Prickig av solskenet Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Meleme
2010-03-22 20:19
0

Är svart-vita cornishar extra utsatta för att bli "solbrun" om sommaren? Det verkar vara att många här med svart-vita exemplar som har upplevt det.

#13 balkongen har massor med skuggplatser och så finns givetvis alternativet att gå in när som helst. Men solen värmer gott, enligt mina Devons iallafall och jag misstänker att värmedyrkaren Svante inte kommer att vara annorlunde ;)

#14 Barnvarianten då eller? Antar att det är mindre farliga saker i barnvarianten än solskyddsfaktor för vuxna?

#15 Vi har haft riktigt dåligt med varma soldagar, det var inte förrän nu i veckan som snön gav upp sitt grepp om balkongen, så han har inte varit ute annat än några små korta stunder, men det verkar ju ha räckt, för han bör ju inte få färg genom fönstret som du säger. Så söt Kisi är med sina fräknar! =)

Det är mycket nytt att lära när man byter ras verkar det som. ;)

Bulle
2010-03-22 20:33
0

Sol tror jag med det kan jag se på mina hundar som har liknande öron som rex att när de är i solen blir de pigmentförändring. Får sätta solkräm så de inte bränner sig. Har sett lite i Puttes öronkanter också.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

LinusCRX
2010-03-22 20:41
0

#16 Vilken sort av solkräm som anses minst farlig är en omdiskuterad fråga, men den jag kör är en helt vanlig solkräm på stift med SF 20+. Vill inte gärna att mina katter springer omkring med blåa öron eller någon annan barnfärg Flört

Meleme
2010-03-22 20:53
0

#18 Blåa eller bruna, det är bara att välja ;) Men toppen, då ska jag springa förbi apoteket och bunkra upp inför sommaren =)

AnneAlva
2010-03-23 13:09
0

Jag tänkte säga solen, men det är ju så många som redan har sagt det så jag får sälla mig till skaran. Det verkar som om ju mörkare pigmentering katten har i grunden, desto lättare blir den "solfräknig". Tussen och Kyra får fräknar men inte Isis och Lusen.

Solstift är guld! Ute på apoteket vid IKEA jobbar fler med katt som ska kunna råda dig. *tips*

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

kvasikatten
2010-03-23 17:30
0

Normal pigmentförändring - har han varit ute i solen nåt…. Dessa "fläckar" är extremt vanligt på svart vita katter och andra oxå för den delen. Förstår att du trodde det var smuts - kan se ut så men är ingenting konstigt. Var glad istället att han inte fått vitt där det inte ska vara vitt - det fick mina……

Medea
2010-03-25 12:17
0

Sådär ser Mini ut året runt (fs09). Mille däremot (b02) är alltid ljusrosa i öronen. Båda sitter gärna i fönstret och solar sig, men tydligen så är inte Mille lika mottaglig. Obestämd

Ylva-Li
2010-03-27 16:41
0

Sådär har Puck också. Hon har blivit mörkare i öronen med åren också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||