Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 377 ggr
La_Joz
0

Kastrering eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp mig!!!

Mistie som vi precis har köpt är ju 5 år och inte kastrerad. Jag har aldrig haft en okastrerad hona och behöver därför lite hjälp…

Under några dagar har Mistie jamat och haft sig så fort min sambo eller jag kommer hem. Hon ska gosa som bara den, och stryker sig vilt mot dörrkarmar. Hon ligger även och åmar sig på golvet. Min förra hona kastrerade jag tidigt, då hon började gå skrikandes med ändan upp i vädret och bröstet mot golvet. Jag hade även en hane hemma då, så det var inget snack om att inte kastrera. Nu antar jag att Mistie löper, då hon beter sig så. Eller?

Om så är fallet, bör jag kastrera henne, ska jag ge henne p-piller, eller ska jag bara låta henne vara? Som sagt, jag har ingen erfarenhet av detta och vill därför ha experternas råd, dvs era!

[Silkwaves]
0

Absolut kastrera !

En katt som inte går i avel ska kastreras. Det mår de mycket mycket bättre av. För honor ökar risken för livmoders-inflammation då de löper gång efter gång utan att paras, eller då de går på p-piller.

Leffe
0

Troligen löper hon. P-piller har sina biverkningar. Låter du henne löpa hela tiden kan det ge livmodersinflammation om jag förstått det hela rätt. Är honan fem år och inte haft kull är hon troligen för stel för en kull. Så jag tror det bästa är kastrering. När hon löper är hon också stressad

Lullan1
0

Det är mycket bättre att kastrera henne! Det är jättejobbigt för henne att gå i löp och ökar risken för sjukdomar, precis som Leffe och Anki skriver.

La_Joz
0

Tack! Som jag misstänkte…

Jag tror att hon som hade henne innan har gett henne p-piller. Det känns ju inte riktigt rätt att göra det då jag ändå inte har tänkt ta nån kull på henne. Hon är ju trots allt 5 år!

Ska ringa veterinären imorn! Nu ska jag gosa med min kärlekskranke katt!

La_Joz
0

En fråga till angående Mistie…

Andra dagen hon bodde hos oss så spydde hon en stund efter att hon ätit lite pussy portionsmat. Den tidigare ägaren gav henne alltid det på morgonen. Samma sak hände dagen efter. Vi slutade ge henne pussy, och det gick bra några dagar, men sen så spydde hon igen. Vi tänkte att det kanske var stress. Hon är ju trots allt 5 år och har aldrig varit utanför hemmet i Stenungsund.

Nu har hon varit hos oss i drygt tre veckor. Hon verkar verkligen trivas här hos oss, och hon får inget annat än torrfoder nu. Häromdagen spydde hon igen, och nu senast för en halvtimme sedan. Kan det vara stress, och höra ihop med att hon löper, eller tror ni att det kan va nåt annat? Jag ska ringa veterinären imorn, men tänkte att jag passar på att fråga er!

Eine
0

Det kan vara stress, det kan vara att hon äter för fort, att maten är för kall, ja det finns en massa orsaker. Sedan kan de spy ändå ibland. Det gör mina då och då utan att vara sjuka.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

Glömde ju ursprungsfrågan om kastrering! Det är bättre att du kastrerar henne om du inte ska ta kull. Hon mår bättre av det, och blir mindre stressad

Leffe
0
La_Joz
0

Jag har precis köpt det där nya Orijen. Innan det fick hon Hill´s. Hon spydde lika ofta när hon åt det gamla som med det nya…

Leffe
0

Vad glad att du bara har en löpande hona. När mina två äldre hade "tävlat" färdigt om vem som löpte bäst och högst och det började bli lungt. Då började unghonan att löpa för första gången. Och hon är inte lägmäld direkt!

Lullan1
0

Det låter som du har ett lager med öronproppar hemma då Leffe, eller hur går det annars med sömnen?

Eine
0

Grattis! Ska du para henne med någon snygging?

La_Joz
0

Haha!! Jo, jag ska nog vara glad! Just nu ligger hon tyst brevid mig i sängen. (Jo, jag är så iFokus-beroende att jag inte ens kan gå och lägga mig utan datorn i knät…)!

Jag måste nog vänta tills nästa vecka med kastrering, då jag jobbar sent hela veckan. Ska kanske höra med min sambo om inte han kan ta med henne till veterinären iofs… Det är ju nästan mer hans katt än min!

Lullan1
0

Undrar om hon inte måste ha löpt färdigt innan kastreringen… Tror att ni får vänta tills löpet är över, men jag vet inte.

När vi skulle kastrera Doris, ville iallafall vår veterinär att hon skulle få löpa färdigt först. Men det kanske är olika?

Leffe
0

Ska inte para henne i den här löpomgången. Måste blodgruppkolla mm först. Snart sätter väl yngsta skogisen igång också. Pysen är den som jobbigast. 12 år gammal och kastrat sedan långt tillbaka måste ju visa att han fortfarande är avelsj´hanen här hemma Tänk när den där lilla rexen parat en stor skogishona. När han är klar sover ´han ett helt dygn ovaggad.

La_Joz
0

Så mysigt du verkar ha det Leffe! En massa kärlekskranka tjejer runt dig! Du ska väl inte klaga! Flört

EvaG
0

La_Joz du gör nog rätt i att kastrera henne.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Jag har hört att ev blödningsrisk kan vara större när de löper(och för hannar när de just parat)Så det är nog klokt att vänta tills löpet är slut.Allt står inte och faller med några dagar hit eller dit.

La_Joz
0

Jag har pratat med veterinären idag, och jag ska ringa och boka tid när hon löpt klart. Men hur är det med vaccinering? Hon är ju inte vaccinerad på länge. Ska jag passa på att göra det innan kastreringen, när hon ändå löper? Eller ska jag ta det efteråt?

Lullan1
0

Går det att ta isamband med kastreringen kanske? Då behöver du inte åka 2 gånger menar jag…. Eller kan det bli galet när hon är nyopererad?

La_Joz
0

Det undrar jag också… Tänkte att vaccinet kanske "stöts bort" av immunförsvaret när kroppen ska läka efter operationen.

Nån som vet?

Lullan1
0

Fråga veterinären när du pratar med honom nästa gång!