Fäller päls som en tok.
Min katt fäller som titeln pekar på - som en tok.
Det dammar små vita hårstrån hela tiden, märks speciellt nu på våren när solen snetittar in genom fönstrena men hon har fällt såhär sedan jag fick henne i januari. Vad kan det bero på?
Hon äter torrfoder från royal canin och får en äggula då och då (som hon iofs inte är så intresserad av men dock).
Har ingen borste till henne, det känns som att dte inte finns något slut på detta fällande.
Hennes lockar är ganska "öppna", dvs ligger inte särskilt tätt på kroppen utan är mer fluffiga. Finns det något man kan göra för att d eks ligga tätare mot kroppen?
Med hopp om tips.
Maria och Elsa
Det låter som hon fäller vinterpälsen nu när det börjar bli lite varmare. Försök hitta en bra borste och borsta ur pälsen så tror jag du får bort mycket av den gamla pälsen och lockarna blir fasta och fina igen.
Jag har också en som fäller som en tok just nu. De gör ju det i perioder 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
En borste står på inköpslistan. Tack!
Men vilken sort? gummikarda?
Hon har hårat hela tiden jag haft henne (sedan januari).
Kan det ändå vara "bara en period" eller är hon helt enkelt en väldigt "smulig" kisse?
Jag tycker gummikardan som ser ut som en sned rektangel är bäst. Fungerar på alla tre här hemma som alla har olika pälskvalité
Jaa, var kan man köpa en sådan?
Låter som något värt att testa!

Jeg bruker en slik som er på bildet her først. Masserer godt med denne, og kattene elsker det. Får av mye løs pels. Disse brukes egentlig til hest.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

Og etterpå bruker jeg en pannebørste til hest. De er myke og har en hendig størrelse.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
Prova att byta foder, kan inte skada även om det bara är vinterfällning. Dessutom tror ju inte jag på utfodring enbart genom toddfoder utan lite färskmat då och då gör katten gott! (och då menar jag inte tonfisk på burk …typ…) :P
Det finns många djuraffärer som säljer BARF mat som kan vara tex malda kalkon skrov, det är lite mer att bita i ;)
www.kickemcattery.se
Finns handskar och kardor på alla zoobutiker,de är jättebra.Alla mina fäller så här års,det är inte alls konstigt.Får du bort det lösa så lägger sig den nya tätt och fint.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora