Kisserier på fel ställen.
Ja, nu kommer vi hit i alla fall. Jag har i flera månader nu försökt att lösa problemet på egen hand. Utan att lyckas.
Det hela började i sen sommar i år. Vi köpte vår katt 8 månader gammal. Ingenting var så enkelt som att besluta sig för att köpa henne och jag har aldrig ångrat mig. Men det finns ett litet "men" om denna dam.
Efter ett kortare tag så började hon att kissa i vår säng. Detta endast då vi inte var i sovrummet. När vi var i sängen så var det aldrig några kisserier på gång.
Vi funderade och funderade vad det kunde vara som var "fel". Jag städar kattlådan 2-3ggr/dag och har alltid rikligt med sand. Så det är inte där problemet sitter/satt. Jag kan inte tänka mig att hon har någon sjukdom som gör att hon endast kissar på extremt mjuka saker, då hon ENDAST kissar i sängen och inte på annat tyg eller i sofforna. Dessutom verkar hon oftast kissa på min plats i sängen… vad kan hon då tänkas protestera mot?
Vi beslöt i alla fall att vi skulle kastrera henne då hon blivit 1 år så det gjordes. Inte bara pga av att hon kissade i sängen. Utan mest för att hon hade sådana häftiga och jobbiga löpperioder. Långa och relativt ofta. Också för att hon inte skulle bli mamma.
Detta hjälpte i alla fall inte mot kisserierna. Jag lade också märke till att hon verkade uttråkad. Från början när vi skaffade henne så hade vi semester och var hemma med henne jämt. Sedan var det dags för den grå vardagen med jobb och jag tror att hon tyckte att det var mer tråkigt än vad vi tyckte. Heh.
Jag var från början helt inställd på att köpa ännu en katt, men vi ville "vänja in" oss med Vinga först. Eftersom vi inte haft katt innan. Men också för att lära känna Vinga först.
31:a oktober åkte jag och min sambo ned till Gävle för att hämta det nya tillskottet, Amelia. Efter några om och men så blev de bästakompisar!
Nu nästan oskiljaktiga. Vinga leker nu, som hon knappt gjorde när hon var ensamkatt (för tråkigt att leka själv i hennes tycke). I alla fall så kändes allt så himla mycket bättre. Hon hade sin vän om dagarna när vi var borta och de trivs verkligen ihop. Sover också tillsammans. MEN fortfarande så kissar Vinga i sängen och vi kan inte ha sovrumsdörren öppen. :(
Vinga och nu även Amelia åker alltid med oss när vi åker till min mamma och pappas stuga (sommar som vinter). Så de får i alla fall stimulans vad gäller miljöombyte och de ÄLSKAR det. Speciellt Vinga som nu varit med väldigt många gånger. Hon "pratar" med stugan när jag släpper ut henne ur transportburen! ;)
Vad kan man mer göra? Hon mår så himla bra i övrigt.
Åh det låter jobbigt för er.Att ha sovrumsdörren stängd länge är annars vad jag själv skulle välja i första hand för att bryta den ovanan hon fått.Att lägga på diverse plast och sådant är både fult och jobbigt och fungerar inte så bra heller..
Så den metoden har jag slutat med.Det finns Feliway med adapter som man sätter i väggkontakten.Kan köpas (ca 500 kr)på veterinärmottagningar och på Apotek med djurmediciner och tillbehör.Det är ett syntetiskt ansiktsferomon som gör katten trygg.Det har fungerat hos mig med en del katter som då lugnat ner sig.Vissa kattägare använder även p-piller som fungerat i vissa fall.Jag är starkt emot p-piller men ibland får man ta det dåliga med det mindre dåliga.Och ja,även kastrater har fått det och slutat med sina ovanor!Det verkar som du gör allt vad som står i din makt för att bryta beteendet och jag hoppas du får/fått något matnyttigt tips som kan hjälpa dig.Du kan ju alltid prova
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
En till detalj jag tänkte på.Sätt fram minst en till pottlåda! Kanhända vill hon gå undan när hon ska göra sina behov,då är det bra med flera lådor så att hon kan välja.

Sovrumsdörren är alltid stängd och har så varit sedan allt började. Men människan är ju heller inte perfekt. Så det har hänt att jag glömmer och oftast hinner olyckan ske då. Jag har vid ett tillfälle "tagit" henne på bar gärning när hon kissade. Då puttade jag till henne och medan hon ramlade omkull i sängen fortsatte hon att kissa. :( Det var en lustig syn. Ibland vill jag tro att hon slutat, men jag får alltid fakta upptryckt under näsan. :( Jag är "glad" att det bara är i sängen och inte i våra fina nya dyra soffor. Men det är samtidigt ett projekt varje gång hon kissar i sängen. Mycket tvätt blir det ju. :(
Den där grejen som man stoppar in i vägguttaget har jag varit sugen på att prova! Såg den i tv-programmet arga snickaren och den fungerade helt för dem. Men jag har inte vetat var man ska köpa någon. Tack för tipset var man köper dem! :)
Det där med P-Piller kanske är en bra sak under kortare perioder. Men som du säger så är inte heller jag någon som förespråkar sådant som "medicin". Det känns lite fel.
Det med kattlåda kan ju vara något att fundera på faktiskt. Men vi bor i en tvåa och har inte så himla många platser för fler lådor just nu. Tycker ändå det vore konstigt om det skulle hjälpa då hon inte kissade i sängen från början… men jag får klura på det. Kanske får vi ha en låda till, frågan är bara vart…
Jag fick höra från en bekant att orientalkatter kanske inte borde ha kattlådådor med lock på. Eftersom de är så höga. Har du någon erfarenhet av det? Båda två går på den och jag har inte sett något problem med den då den har högt tak. Jag har dessutom tagit bort svängdörren på den då den kändes ivägen. Oftast står vinga med huvudet utanför och med fötterna på kanten och kissar. Det ser lite lustigt ut. :)

En av mina vänner fick sin katt att sluta kissa i sängen bara genom att ta bort täcken under dagtid. Hon gjorde det i några månader. Sedan lade hon bara tillbaka alltsammans igen och problemet var löst. Jag provade det hemma hos oss också. Det funegerade i några dagar. Sedan stoppade jag tillbaka täcket och då var hon där och kissade igen. Det kan ju fungera om man provar det ett längre tag, men man vill inte riktigt chansa heller och det var lite bökigt att stoppa in två täcken i en redan full garderob. :(

Det kan också vara så att kisset fortfarande luktar i täckena. Även om de är tvättade med konstens alla regler kan doftspår sitta kvar och "reta" kattnosarna. För där det luktar kiss kissas det ofta igen. Kanske behövs nya täcken? Bara en tanke.
Feliway är definitivt värt att prova, många har blivit hjälpta av det. Lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

5# Tror du verkligen att det kan sitta i efter 60c med både tvätt och sköljmedel? Tog en extra sköljning denna gång också. Känns lite dumt att slänga ett nytt överkast för 2000kr om man inte vet om det fortfarande luktar. :/
Jag ska i alla fall inhandla Feliway. Det vekar vara toppen. :)

Vi hade ett liknande peoblem med våran hankatt som kissade på min plats i sängen även efter han blivit kastrerad, men bara när jag hade mens… så något hade det att göra med min lukt.
Husses sida av sängen förblev torr.
Jag löste problemet men det var en hel del jobb med det. Ångrar det inte för en sekund för det är såååå skönt att slippa oroa sig varje gång katterna är i sovrummet.
Det här är mitt recept:
Jag köpte plastad frotté på tygaffären och sydde ett överkast med frottén på undersidan. Varje morgon vek vi sedan ihop täcket och la undan det och lade överkastet över sängen. Vi serverade all mat på sängen i ungefär ett halv år på en bricka för att inte få söl i sängen (Där jag äter kissar jag inte, gammalt kattordspråk). Jag gick även på lådan med honom på morgonen och kvällen eftersom det oftast var då "olyckor" skedde. Vi stannade helt enkelt i badrummet tills det var kissat i lådan, lite tidskrävande i början men han fattade snart och gick på lådan direkt när jag tog med honom på toaletten efter ett tag. Han har nu helt kommit över sitt snekissande och maten serveras i köket sedan i somras och överkastet behövs inte mer. Det ända han använder sängen till nu är för att sova och för att brottas med sin kattkompis i. 
Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning till Vingas sängvätande, jag vet att det inte är ett dugg kul!
Men i mitt fall var det inte protestkissande utan ett invant beteende, han gillande helt enkelt att kissa i ett fluffigt täcke
Ta en plastlåda med lite ättikssprit i och ställ den i sängen där hon brukar kissa och se om det hjälper. Jag har en katt som kissade i soffan och fick det tipset och det hjälpte. Nu har jag inte använt det på länge och det har inte blivit blött i soffan
Ytsprit som man köper på Apoteket tar mycket effektivt bort kisslukt.I alla fall på ytor och vissa tyger där jag provat.Har ni duntäcken? Det verkar vara väldigt lockande att kissa på just duntäcken..Släng inte det fina överkastet.Tvätta det hellre några gånger extra.
Ibland tar det 1 år innan ovanan är bortglömd helt.
Piller till en kastrat har hjälpt,det vet jag säkert.
Det kan ju vara värt att prova allt för att slippa besvär i flera år med din lilla gumma.Det är inte kul och heller inte alla som står ut
.

8# Jag tror faktiskt inte att ättiksprit hjälper på min kisse då hon inte har brytt sig om det när jag haft det framme på diskbänken. Av orsaken småflugor.
I sängen finns det ju dessutom risk att de leker, som de alltid gör och säkerligen skvätter ut alltsammans på täcket. Speciellt hon som kissar i sängen är våldsam när hon leker i sängen. Hon tror att hon ser olika saker som hon slänger sig på och rejsar runt i hopp om att jaga. Haha.
Men jag ska fundera på det ändå. Alla tips är bra tips! Så tack. :)

7# Oj oj oj. Du har då verkligen tagit dig tid till att reda ut problemet. Det är min kastrathona som kissar i sängen och jag kan tyvärr inte dra samma slutsats som du, att det är vid min mens som hon kissar. Annars så hade det varit en liten annorlunda orsak. Tål kanske att tänka på för andra kattägare som har kiss-problem. Speciellt med hankatter.
Men det med maten lät väldigt smart. Ännu en sak att ta till i hjärnverksamheten. Dock känns det som en enkel sak att köpa en såndär mojäng till uttaget. Då kanske hon finner lugnet.
Jag kan också tillägga att kisset aldrig hinner torka in i täcket. Jag tvättar alltid omedelbart. För att det inte ska sätta sig.

9# Nej, vi har inte duntäcket. Jag har faktiskt hört att de ska vara särskilt populära att kissa på. Jo, jag tvättar på här hemma. Ser som sagt till att jag tvättar det omedelbart. Då kisset inte hunnit torka. Allt för att förhoppningsvis all lukt ska försvinna.
Jo, jag har någon slags känsla att ovanan kan sitta i. Dock så är det ju inte så ofta hon får chansen till att kissa i sovrummet. Eftersom jag har stängt. Vilket är tur. Annars hade det varit "värre". Vill ju så gärna kunna ha öppet utan att vara orolig. De verkligen älskar att leka där.
Vi har planerat för husköp och det kan komma när som helst. Funderingarna kring om det blir samma där, eller bättre finns ju. Kan blir mer att utforska och mer att tänka på och "nytt".
Många tankar som snurrar nu. Hade varit enkelt om man vetat vad "rätt" sak att göra var.
Stort tack för tipsen! :)

#6 Tycker absolut inte du ska slänga överkastet, särskilt inte när det kostat så många pengar.
Men jag tror att kisslukten kan sitta i trots 60 grader upprepade gånger, inte för oss såklart men för katterna. Vid de tillfällen vår envisa kastrathona kissat snett så har vi sprayat på piss-off på fläcken och sedan tvättat på en gång. Då har vi också haft i Vanish i tvättmedlet för att få lite extra effekt. Det verkar ha funkat, men då vi tidigare enbart tvättade så var hon tillbaka på samma fläck igen.
Mat i sängen är ett bra tips, det funkade inte för oss, vi hade tamejtusan 16 matskålar i sängen och det hjälpte inte ett dugg, hon kissade emellan dem, men jag har hört att andra blivit hjälpta av det.
När hon kissat så länge så handlar det lika mycket om att bryta beteendet som att hitta orsaken. Det kan vara bökigt, men du har fått en del bra tips. Vi köpte lite grövre målarplast och la över sängen på dagarna, det funkade iaf för stunden tills vi hittade en lösning på det hon ansåg vara problemet. 
#13 matskålar kan man pissa i ,till andras förtret..Fungerar inte när jag har provat någon gång.

#14 Den är fin… Det har vi sluppit här, man får vara tacksam för det lilla. 
#15 Ja det får man
.Jag tycker du är jätteduktig med din kamp för att slippa piss på fel ställen AnneAlva.Det är kärlek

#16 Tack Eine, kärlek finns det i överflöd här hemma. 

13# Lite piss off och vanish kanske bör införskaffas då. Stod och höll i en flaska av just piss off idag, när jag var på stans bästa djuraffär. Men det kändes kanske inte som något för mig. Men jag hade nog fel. Fanns dock så många olika! Får kanske gå och prata med dem där. Kan ju faktiskt tänkas att de har tips som hjälper eller bara har medel som gör det åt mig. Hehe. :)
#18 ….bara inte affärsfolket bara vill sälja
…Prova Ytsprit .Vanish vet jag är bra också.

18# Jo, sådant vet man ju inte.
Har aldrig hört talas om ytsprit faktiskt. Men det finns väl i vanliga affärer? Vanish trodde jag också var ett försäljningsknep. Men verkar som om många gillar det så då funkar det ju i alla fall. :) Gott nytt år!
#20 Apoteket har den och du måste fråga efter den där.Den finns bakom disken.Jag har ofta pisshanar hemma och efter rengöring drar jag över kisstället med ytsprit.Jag tycker det är mycket effektivt.
Gott Nytt År själv,och hoppas du får bukt med fläckarna.

Är det någon som tycker att man inte ska ha en gå-in-i-låda till cornishar? Mammas chef på jobbet har en siames som kissade inne i sängar och på andra mjuka saker. Hon fick tipset att ha en låda utan "lock". Sedan hon tog bort locket så slutade hennes siames att kissa inne!?! :)
Jag har i alla fall lyft bort mitt lock idag. För att prova. Jag har dessutom köpt och pluggat in Feliway i uttaget i sovrumet. Men jag ville i alla fall kolla om någon har en låda med lock till sina rexar?

Jag har två lådor med tak och tre utan.
Katterna använder alla ungefär lika mycket.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Här finns också båda sorterna och båda används lika mycket.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Okej, tack för svaren. :) Har aldig märkt att hon ogillar lådan med tak. Men provar utan nu.
Piss Off har jag provat utan resultat. Ecodor använder jag nu och det funkar jättebra även mot fertil hankattskiss. Spraya på täcket låt verka och in i tvättmaskinen, sen är det miljövänligt också. Annars är ju Urine Off också jättebra men dyrt.

26# detta är en kastrat hona som kissar och det endast i sängen på mitt täcke. heh. dock inte när vi är i sängen tillsammans. endast när hon får vara ensam där. vilket hon förstås inte får nu heller. jag köpte feliway för att plugga in i ett uttag. det kostade 451kr och räcker i en månad. inte heller särskilt ekonomiskt. refil kostar dryga 200kr och efter 6 månader ska man tydligen köpa en ny adapter. humdidum. vad är ecodor? :)
#27 Jo jag såg att du hade en kastrathona, vad jag menade var att Ecodor tar tom bort kisslukt från fertil hankatt som har kissat fel, som ju luktar starkare än kastratkiss.
Ecodor är en spray typ Piss Off fast väldigt mycket bättre. Du hittar det på ecodor.se
Jag har aldrig hört att man ska byta ut adaptern på Feliwayen. Jag har haft min i flera år.

#28 Jo, jag har också förstått att man ska byta ut adaptern, men jag vet inte hur ofta. Kommer heller inte ihåg varför, men jag vet att jag hört/läst det. 
#29 Det skulle vara intressant att veta varför.

27# i min förpackning så stod det att man skulle göra det. orsaken kanske är hållbarheten? men jag tycker att det är märkligt att funktionen ska avveckla så fort. sex månader är ju ingenting!

29# knasigt att något så pass dyrt inte ska vara dugligt i mer än 6månader. dålig konstruktion?

30# jag kan inte annat än att hålla med dig om den saken. tro vem som kan veta? företaget? :P
Menar ni saken man pluttar i väggkontakten, eller behållaren med vätska? För den sistnämnda kan jag tänka mig har bästföredatum.

34# vi menar själva adaptern. den som man stoppar i uttaget. vätskan ska räcka i ca 4 veckor… står det.

Satte in Feliway i uttaget förra veckan. På onsdagen för att vara exakt. Läste någonstans att det för någon, tog en vecka innan doftspridningen kommit igång ordentligt. Så jag väntade till idag, innan Vinga obevakat fick vara ensam i sovrummet.
Att tillägga. Hon har dessutom varit så "bortskämd" att både hon och Amelia fått sova med mig i sovrummet i snart 2 veckor. Vanligtvis så går det inte att sova med katterna då Vinga slickar mig och Andreas i ansiktet. Flera gånger per natt. Visst är det gulligt och mysigt men INTE när man sover. :( Amelia och Vinga leker dessutom väldigt häftigt. Både med varandra och med våra fötter. Mina fötter har sett ut som de vore krigsdrabbade. Heh. I alla fall så har de båda säkerligen njutit av att få sova inne hos mig. Passar på nu när Andreas ska vara bortrest en del. Jag är inte lika lättväckt som han är. Det har faktiskt fungerat bättre än jag trodde! Annars har vi mest provat på helgerna, då sömnen inte är lika viktig.
MEN idag när hon fick vara själv i sovrummet så pinkade hon. EN stooor fläck. Trots att jag kört med Vanish på tidigare fläckar och tvättat direkt i 60 grader. Jag har dessutom bytt ut våra täcken. Men det verkar inte spela någon som helst roll. Använde dessutom våra nya påslakan. Hon gör inte såhär när vi är i stugan. Så jag kan inte förstå vad problemet är!
Hon tycker väl helt enkelt att sängen är ett bra ställe att kissa på. Det kan vara svårt att bryta en dålig vana när den börjat. Få bort doften, feliway… du har gjort det man kan. Stänga dörren och inte låta henne vara i sovrummet under lång tid (månader -år) är vad jag skulle gjort.

37# Verkar tyvärr vara så. Nu är det så att vi inom ett år kommer att flytta till hus. Jag kan tänka mig att "trenden" bryts då. Eller ovanan, med andra ord. Då blir allt nytt och allt spännande. Större också för den delen. Kan hoppas att det är det som "behövs". Så jobbigt då hon inte varit så förr och man glömmer lätt en dörr då man springer ut och in. Men det är nog det som ska göras. Stängd dörr. Förutom om man sover med dem då förstås. För då passar det ej att kissa där. Att ha matskålarna i sängen känner inte jag som något som skulle passa för oss. Annars hade det gått att prova.
Köp ett par billiga duschdraperier på IKEA eller liknande och bädda över som ett överkast på sängarna, alltså ty dem i plast. På IKEA och Ellos finns det vattentäta madrassskydd som man kan lägga över bäddmadrassen. Köp ett billigt tunnt madrasskydd och lägg mellan det och lakanet så blir det inte så svettigt att ligga på. Köp också några billiga extratäcken, finns ju också till bra pris på samma ställe som ovan så att du har några extra täcken att kunna tvätta och sedan slänga med gott samvete när de inte går att tvätta längre.
Kan inte låta bli att fnissa lite när du skriver att det inte går att kissa när nån ligger i sängen. Våran gamling kissade bara på den hon älskade mest mitt på natten ovanpå täcket. Men efter ett par år hos oss så slutade hon med det när hon insåg att jag var så lättväckt att jag vaknade bara hon rörde sig och eftersom jag själv alltid går på toa ett par gånger varje natt så drog jag med henne och satte henne på lådan. För det mesta kissar hon på "kommando" men om hon blir sur så ställer hon sig upp i lådan och kissar jättehögt och det kommer utanför. Hon tröttnade till slut på min "potträning" och började kissa i sängen utan att nån låg där i eller på nått annat mjukt eller så kan hon ställa upp rumpan mot väggen och demonstrativ titta på mig innan hon kissar i protest oftast pga att hon inte får som hon vill med mat eller uppmärksamhet.
Sedan flera år tillbaka så får hon Clomicalm och kissar numera bara "fel" ett par gånger i halvåret och det kan vi leva med. Vi har lärt oss att "läsa henne" och försöka förutse när det är dags. När vi vid flera tillfällen har provat att sluta med medicinen så kommer kissbeteendet tillbaka. Nu hade Missy en lång historia med kisserier och var utredd i parti och minut både hos tidigare ägare och senare hos oss och vi var väl medvetna om att hon hade dessa problem när vi tog över henne, något vi aldrig har ångrat.
En fundering som slog mig… är den andra katten fertil? Det kan vara så att sånt också spelar in.

40# Duschdraperier kan jag nog kosta på oss. :) Men inga vattentäta madrasskydd. Då det är täckena eller överkastet som hon verkar ge sig på. Vi har ett par extratäcken. Dock inte dem du pratar om, som man kastar. Här tvättas det febrilt. Ja, i alla fall då man en snabbis råkar ha glömt dörren öppen. :/ Fort går det.
Din potträning lät ju smart. Otur att den inte fungerade på rätt sätt.
Vi köpte Vinga 8 månader gammal och problemen med Vinga började redan efter någon månad när vi haft henne. Låt säga vid 10 månader. Vid 12 månader kastrerade vi henne och vid 13 månader kom Amelia hem till oss. Som var ca 16 veckor då. Nu är hon snart 5 månader. Men jag har inte riktigt uppfattat att hon löpt ännu. Antar att det är det du menar med fertil? Vinga kissade i alla fall i sängen innan Amelia kom. Men visst. Om Amelia är fertil så kanske det kan påverka. Jag har tänkt att kastrera även lilltösen. Men vill helst vänta till hon är ungefär kring året. Att hon just hunnit löpa ett par gånger först. Varför jag tänker så vet jag inte. Det känns nog mest naturligt bara.

#41. kattungen måste inte löpa innan kastrering. det är bättre att hon blir kastrat innan. det flesta veterinärer kastrerar från 6 månader. det är ganska lagom.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag säger fortfarande att köp plastad frotté och sy fast det på baksidan av ett överkast som inte är stoppat. (för att plastad frotté inte är jättesnyggt) Bädda sedan undan täckena på dagtid och lägg över överkastet direkt på lakanen. Inget fluff under tassarna = dålig kissplats!
Vi serverade även maten på sängen under ett halvår å det räckte för att bryta ovanan. Nu är sängen kissfri sedan ett år och vi har haft framme täckena och bäddat som vanligt i sju månader.
Prova det fungerar!
#41 Du kan man gott samvete kastrera Lillan nu omgående.
Jag (och många med mig)låter kastrera en del ungar från 3 månader,det är bara positivt.Vänta inte,det är helt onödigt.Det kan ju påverka den andra honans beteende också,vem vet?

VINGA HAR SLUTAT KISSA I SÄNGEN! Ursäkta för de stora bokstäverna. Men det ÄR stort för oss. Jag led verkligen när jag behövde stänga sovrumsdörren och när jag hela tiden fick gå på helspänn om hon råkade vara där inne själv.
Jag är så himla glad för detta och jag vet inte ens varför hon slutat. Men nu kan vi gott ha dörren till sovrummet öppet, utan att vi behöver oroa oss för att hon ska kissa i den. Det är nästan som när man vinner på lotteri "plötsligt händer det". 
En annan fin nyhet är att vi ska flytta från vår lägenhet på 59m2 på tredje våningen, med inglasad balkong… till *trumvirvel* ett hus på sammanlagt 200m2! Vad tror ni katterna tycker? ;D
Å vad roligt!!! Grattis till båda delarna!
ja verkligen!!! Hur gjorde ni??

46# Tack så mycket. En av grejerna var dock att ta ut för mycket i förskott. :( Huset har troligen mögel i ett rum i källaren. Att ta dit en besiktningsman kostar oss 7500kr. Det känns inte som att det är värt det, om han säger samma sak. För då vill vi inte ha huset. Så jag får nog helt enkelt lita på min mammas näsa. Ett sjukt hus vill vi inte ha. Trots att det kändes som vårt drömhus. :(

47# Jadu, om jag det visste. Är så paff själv! Kanske en kombo av kastrering, sällskap, feliway och att bryta mönster? Fastän jag inte tyckte att något hjälpte? Hmmm…
men OM huset visar sig vara fuktskadat så går det ofta att åtgärda helt!! OCH säljarna går ner i pris om det är svart på vitt sas från en besiktningsman. Vi har gått genom den historien lite själv och det är inget att vara så rädd för att man inte försöker pruta OM det nu är ert drömhus. Däremot så säger besiktningsmannen inte VAD som skall göras utan det är steg 3 och kostar mer pengar. Men efter att jag sett fuskbyggarna på kanal 4 får man ju ångest på allt vad hus o renoveringar heter!!

50# Ju mer vi har funderat på huset, ju mer känns det som om magkänslan ändå är den rätta att följa. Det kanske inte är vårt drömhus ändå? Väldigt mycket tankar snurrar hela tiden och vad som är rätt vet man nog aldrig. Dock så har det kommit ut ett liknande hus som på sätt och vis är bättre. Har en del grejer vi annars ville ha i det andra huset och som vi tänkt åtgärda. Tex fixa garaget till ett varmgarage och en toalett på nedervåningen. Det andra huset har redan varmgarage och dessutom ett dubbelt! Samt en till toalett och bastu… Men nu får vi fortsätta leta. Något hus ska vi kunna hitta åt! :)
Håller med. Fuskbyggarnas hus känns verkligen som bottennapp på aldeles för hög nivå. Fy tusan!!

#50. Mögel kan vara riktigt jobbigt. vill ni verkligen vänta med att flytta in tills det är fixat?
Jag hade skippat huset allafall. Det finns fler vackra hus ni kan bo i.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag hade skippat huset - det kommer alltid nya och mögel är inte att leka med. Jag är själv mögelallergiker och min näsa är rätt säker på att indikera mögel i hus så lita på din mamma.

50# Vi hoppade över det huset faktiskt. Ett sådant projekt kan bli längre och större än man tror.

53# Tack. Alltid skönt att få medhåll. En del tycker man skulle prutat och fixat till det. Men man vet inte vad som ligger bakom alla väggar och under alla golv. Kan lätt bli mycket mer jobb än man trott…

Jag skulle aldrig skrivit om att Vinga slutat kissa i sängen. Kissfri i 2 veckor och nu… när vi hade lägenhetsvisning så lade hon en pöl i sängen! :( FRUSTRATION!
Meen så typiskt!
Men du ge inte upp hoppet! Det går åt rätt håll i alla fall. Ibland får man glädjas åt det lilla. Hon har ju varit kissfri i två veckor i alla fall och för hoppningsvis dröjer det mer än så till nästa gång. För oss tog det nog ett par år av kämpande och det gick längre och längre tid mellan gångerna.