Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 826 ggr
aggeelin
0

Kattvakt

Först var vi kattvakt till en ca åttamånaders kattfröken Zlims, sen var hennes husse och matte  kattvakt till våra Charlie och Maxen… Zlimz passade på att löpa (jo jag hade föreslagit p-piller eftersom de inte har råd att sterilisera henne just nu) … Men… vår Charlie,, kastrerad sen mer än två år, ställde upp och har försökt att para henne i över ett dygn.

Nu har kattfröken Zlimz åkt hem och Charlie ligger så nöjt i mitt knä. Maxen var tydlilgen aldrig intersserad av Zlimz som villigt bjöd ut sig.

Har ni varit med om att er kastrerade katt har ställt upp på detta vis? Charlie kastrerades när han var 6mån och har nog aldrig sett åt tjejer förut, han går med ut i koppel i bland på sommaren…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Ylva-Li
0

Det  har jag hört om ja. Dessvärre är det väl inte det bästa. Om jag minns rätt så är väl risken för moderlivsinfektion rätt stor vid "tomma" parningar? (eller var det urinvägsinfektion, eller båda?)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MyTwiggs
0

Jajjemen! Många kastrathanar parar löpande honor, och precis som föregående inlägg antyder så är det lätt att honan drabbas av livmoderinflammation. Om hon inte ska användas i avel är det en god idé att kastrera henne, annars kan hon sättas på P-piller om hon löper mycket.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Jag har en god vän som har en kastrathanne på 13 år.Han parar om honor löper och ingen har någonsin fått en pyo.Vet flera uppfödare som medvetet använder kastrater i st f p-piller och det fungerar ibland.Ingen pyo där heller.Kanske ett oförtjänt dåligt rykte att det ska vara dåligt med parande kastrater?Jag hade tidigare en hanne som gjorde damerna en tjänst och aldrig pyo,så jag ställer mig positiv till kastratparning.Men det är mina erfarenheter,du måste bilda dig en egen uppfattningCool

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
0

När jag tänker efter så känns ändå tanken att risken för pyo (pyometra = livmodersinflammation) ökar vid kastratparning rätt logisk med tanke på att det förs in andra bakterier än vad som fanns där innan och det kan trigga igång en eventuell pyo. Även tomma löp har jag hört ska öka risken för pyo så i det fallet handlar det väl om pest eller kolera. Jag förespråkar absolut kastrering, det finns ingen anledning att hålla en hona fertil som inte ska gå i avel, om det av olika skäl inte är möjligt med kastrering så är p-piller alternativet även om jag inte tycker att det är en positiv lösning eftersom p-piller ökar risken för juvertumörer.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

#4 Det finns tråkigt nog ingen forskning om det,så det enda man kan komma med är ju egna små erfarenheter.Jag har inte haft pyo mer än 3 ggr på 20 år på mina katter och det var efter vanliga löp efter jag slutat ge piller.Gick att medicinera bort tack och lov,utom 1 gång då det var dold pyo och livmodern sprack.Den gången trodde vi honan var dräktig för hon visade inga som helst sjukdomstecken före.Akut kastration räddade livet på henne.

MyTwiggs
0

Jag har då hört talas om fall då både tomma löp och kastratparningar har följts av pyo, men jag kan inte svära på att det var detta som orsakade livmoderinflammationerna, däremot tycker jag att det är rimligt att det kan ha bidragit, precis som Anne säger.

www.mytwiggs.com

aggeelin
0

ja… jag får väl bidra till att honan blir kastrerad kan jag tänka… det är ett av "bonusbarnen" som är ägare. Men jag har en hel del åsikter runt det… tycker att det fortfarande "leks" för mycket. Och det är för mycket pengar att kasta ut om de sen ska låta henne springa lös ute på stan. Jag tycker att de uppmuntraar henne att bli utekatt. När hon var här hos oss visade hon ingen önskan  att gå ut. Det går alldeles utmärkt att ha katter inne…

Charlie verkar nöjd att vi är hemma igen men  verkar ev lite skrikig… kanske han undrar vart den  där utbjudande Zlimzan tagit vägen? Hur reagerar den kastrerade hanen efteråt? Glömmer han bara bort detta, eller kommer han att sitta och spana efter nya honor?

KatternasMatte
0

Shaggy är den enda av våra kastrathanar som parat och då Tindra under de år hon var fertil. Gustaf gjorde väl sina försök men han är alldeles för mycket gentleman för att det skulle gå nått längre. Det lustiga är att Shaggy aldrig har varit intresserad av nån annan hona än Tindra. Bubblan har bjudit ut sig till honom väldigt tydligt men han har bara fräst åt henne. Kan ju säga att han har varit väldigt tacksam när Tindras löp har varit över för även om han har ställt upp så kan det bli lite för mycket av det goda. Flört

[Silkwaves]
0

Jag fick två livmoderinflammationer under 2008 (mina honkatter alltså inte jag…) och enda gemensamma nämnaren var just kastratparningar av samma kastrat. Min veterinär var tämligen säker på orsaken och sa att det inte är ovanligt alls tyvärr.

Kastrater är ibland lite slarviga med intimhygienen och det ökar risken för att bakterier kommer in i kattens vagina enligt honom. Jag vågar inte längre ha parande kastrater hemma hos mig.

MyTwiggs
0

Jag är helt på ditt spår, Anki!

www.mytwiggs.com

Eine
0

Vilken tur att vi har så olika erfarenheter,då är det bara att blanda och ge.

aggeelin
0

Ja är är det olika tänk… jag tycker ju att Charlie är renlig av sig - det är mycket tvättande av de där tomma juvelerna  - men vad vet jag, det kanske inte är tillräckligt. Tror inte att Maxen  är lika noga, men han var ju inte heller intresserad av Zlimz

Eine
0

#12 det finns ju inte många ställen för bakterier att gömma sig på när det gäller hannarTystOch de flesta hannar är väldigt noga.

Ibland har vi undrat,några vänner och äldre uppfödare och jag,vad som gör att det verkar vara så mycket pyo nu? Det var inte alls särskilt frekvent på våra gamla svenska linjer.Är det sämre immunförsvar på nyare linjer?Jag vet inte men visst går tankarna.För det är inte så att vi inte brydde oss om ifall honorna blev sjuka..Märkligt.Visst kan nya bakterier slå till,men är det bara det?Eller är vi alltför noga med att städa och medicinera och inte låta katterna träna immunförsvaret?