Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 650 ggr
[kraig]
0

Håravfall som har ångrat sig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Konstig rubrik ja, men rätt talande för min undring här…

en av mina cornishar tappade en massa päls när hon var yngre av någon hormonell rubbning som jag har förstått det. Hon har haft som lite fjunigt persikoaktigt "svall" (har egentligen bara haft lockar fläckvis) tills Nu!
Hon har bott hos mig de senaste 2 veckorna och nu har minsann lockarna börjat titta fram igen! Det började vid sidan av benen och har sakta men säkert letat sig upp vid sidan av magen och upp över skuldorna.

hur kan detta komma sig? jag är ju jätteglad om hennes små lockar vill komma tillbaks såklart, bara nyfiken över vad det beror på att pälsen börjat ta fart just precis nu i samband med flytt och nytt hem+matte, osv… eller är det bara ett himla sammanträffande? vad tror ni? kan temperatur påverka pälsmängd? min lägenhet är svalare än hennes förra hem. vikt? hon är väldigt aktiv och har nog slimmat till sig lite de senaste par veckorna här.

jättenyfiken!

nån som vet eller har nån bra teori? :)

Ylva-Li
0

Skoj! Min uppfödare till vår devon hävdar bestämt att svalare miljö gör att katterna skaffar bättre päls. ;) Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte.
Däremot kan det säkert kanske bero på att hon mår bättre, med ny matte och nytt hem?
söt är hon!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MyTwiggs
0

Vissa förändringar triggar igång pälsväxten. Min systers katt kommer från ett tämligen stressigt katteri med många katter och osämja (jag säger inte att detsamma gäller dina katter, det är bara ett exempel) och när hon flyttade till minsyster så började hon sätta päls. Nu är hon inte välpälsad, men hon har kort päls med lite vågor Skrattande 

Din söta padda trivs nog med dig, med sitt nya hem, med maten hon får och kanske också med vårljuset som börjar kika in Skrattande

Jag har också en katt som är periodare när det gäller pälsen, men för henne är det mer hormonrelaterat tror jag, eftersom hon är fertil avelshona.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[kraig]
0

#1 Ja, se där. Det lär nog ligga nåt i det! Jag bor på bottenvåningen i ett 50-tals hyreshus, därmed är isolering och sånt kanske inte riktigt "det senaste på marknaden". Det gör ju sitt för temperaturen här, åtminstonde på vintern.

#2 verkar som hon är nöjd :) nu är det ju bara hon och hennes lillasyster till skillnad från när de bodde i katteriet med 3 andra. Hon kanske trivs bättre mer lite mindre "trafik" helt enkelt! vem vet. det visar sig hur mkt mer päls hon får nu framöver! kul, hur som helst!