Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: sjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2109 ggr
TamlinsMatte
0

Var vaksam på separatkremering vid obduktion

Tamlin kommer inte att komma tillbaka till mig. Orsaken är att SVA av misstag skickat honom för gemensam destruktion.

Budskapet från SVA är att vi måste se till att våra hemmaveterinärer verkligen skriver in i sina remisser att katten ska separatkremeras. Även om det borde räcka med att kryssa i rutan på remissen från Maine Coon-katten är den så liten att man kan missa den. Man bör också skriva övertydligt någonstans som inte kan missas att separatkremering gäller.

För mig är gjort gjort, jag kryssade i rutan för separatkremering ovetandes om att min veterinär skickade en annan remiss som av SVA betraktas som huvudremiss och att det i den varken stod destruktion eller separat kremering. Jag visste inte heller att en veterinär som inte sett MCO-remissen tidigare skulle utföra obduktionen, och att hon därmed inte skulle vara uppmärksam på den lilla rutan som var ikryssad för separat…

Men för alla andra som gör obduktion och begär separatkremering: VÄÄÄLDIGT tydlig instruktion till SVA krävs.

Xenomorphs
0

Jag är otroligt ledsen för din skull att de sjabblade med en sådan viktig sak, men väldigt tacksam att du påpekar detta för oss alla.

Det borde vara en röd stämpel över hela blanketten där det står 'Separat Kremering'.

-- Eternity is a very long time --

Salmissra
0

Jag är också mycket ledsen för din skull men tack för att du upplyser om en så viktig sak!

OT - hur mår din huskatt nu?

TamlinsMatte
0

#2 Min husis mår faktiskt bra numera, vi fick byta antibiotika 4ggr för att han visade sig vara allergisk mot penicillin men alldeles när jag sagt att vi faktiskt får stoppa i alla fall (att plåga en 16-åring som mår pest och tvångsmatas kändes förfärligt även om det "bara" gällde UVI) fick han till slut en antibiotika han tålde och sedan blev det bättre oerhört fort… Hans hörsel verkar förstås fortfarande gå utför och han är fortfarande lite väl benig, men måendet i sig är det inget fel på numera. Vilket jag är väldigt glad över. Såsmåningom blir det dags för hans nya kamrat att komma hem, och jag väntar ivrigt…

Salmissra
0

Ååååh vad skönt! Gud så spännande :)

Lycka till!

MonicaLagerquist
0

Beklagar att det blev så fel med Tamlins kremering.

Sönt att höra att din andra katt mår bättre.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

MyTwiggs
0

Oj! Sådana misstag får INTE göras! Gråter

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

RacerDonnans
0

#0 Så sorgligt, du har ju gjort allt rätt och de fel, men det felet går ju inte att rätta till. Tack för att du upplyser oss om hur viktigt det är.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

TamlinsMatte
0

#6 Tja… Jag visste nästan att det bara var detta som fattades.

Först kom kroppen aldrig fram, gudvetvar kroppen befann sig mellan den 20 och 30 december när den anlände SVA. Sedan gjorde fel veterinär obduktionen (eftersom Erika hann gå på semester innan Tamlin kom fram), sedan visste ingen var själva obduktionsrapporten tagit vägen, för tre veckor nådde den till slut Nilsfors (men jag har ff inte fått den). För att göra det hela nästintill komiskt kan SVA idag inte lämna ut obduktionssvaret, för det kan man inte göra över telefon (däremot kan man berätta att Tamlin av misstag gått till "destruktion" vilket känns så lagom hedrande, och få det till att JAG borde ha förstått att jag måste vara tydligare än att fylla i den lilla förtryckta rutan på den obligatoriska handskrivna remissen).

Så nu ska jag åka ned till Blå för att hämta journalen jag lovat skicka Nilsfors och be snällt efter obduktionsresultatet jag inte fått från SVA. Det enda som fattas är väl att det väntar en faktura på mig där…

MonicaLagerquist
0

Men vad konstigt.Till mig har den veterinärn som gjort obduktionen först ringt till mig och sen skickat svaret per post till mig.

Vi har ju så nära till SVA att vi själva farit dit med katterna.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

boris1
0

Jag jobbar på smådjursklinik,och där märks påsarna upp med etikett,och olika färg på påsarna,beroende på vad som ska göras med djuret vid kremeringen

TamlinsMatte
0

#9 Precis, det är lite annorlunda när de ska skickas. På något sätt verkar de först ha fått Tamlin att fastna, förmodligen på Posten eftersom varken Blå eller SVA känns vid att de haft Tamlin 20-10 december.

När man inte lämnar själv blir ju sjukhuset på något vis uppdragsgivare och där blir det märkliga att jag inte får något svar trots att de svarat på alla andra frågor. Jag hoppas att obduktionssvaret är inskrivet i Tamlins journal eftersom jag inte kommer att få svaret automatiskt tydligen…

Strawberrygirl
0

Hoppas att det är slut på allt elände för dig snart. Så fruktansvärt nonchalant alla parter har handhaft din älskade Tamlin. Kramar från oss!

TamlinsMatte
0

#10 Kanske kan det ha blivit något fel i märkningen… Att det så att säga blev dubbla budskap till SVA, en färgkod för allmän kremering och mitt kryss för separat…

#12 Man får väl ändå vara tacksam över att vården och omsorgen var den bästa jag någonsin fått på Blå, vad som hände sedan är min och inte Tamlins huvudvärk. Men ska prata med klinikschefen på Blå imorgon för att försöka utröna vad som gick på tok när Tamlin inte kom till SVA som han skulle och om någon märklig information om allmän kremering gått från Blå. Plus att jag ännu inte fått ta del av obduktionen och det känns ju lite… udda. Känns samtidigt rätt märkligt efter flera urusla erfarenheter av omsorgen på Blå att faktiskt vända sig till chefen efter den vård jag var helt nöjd med. Där jag kände att jag och Tamlin blev bemötta med omsorg och respekt och helt utan stress. Men jag antar att jag får försöka få fram att jag faktiskt var mer än nöjd med veterinärernas bemötande och vård och för min egen skulle behöver få klarhet i vad som gick så fruktansvärt fel efter avlivningen.