Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 642 ggr
Lullan1
0

Att introducera Jissa ?

Hur gör jag lättast när jag kommer hem med Jissa? Ska jag stänga in mina 2 "gamlingar" och låta henne utforska toalåda, matplats, lägenheten mm själv innan de träffas. Eller ska jag bara släppa ihop dem?

Vad har ni för erfarenheter? Jag menar en stor katt och en liten katt är väl en sak… men nu är det två stora mot en liten skrutta… Fundersam

Jag vill bara att allt ska flyta på så smidigt som möjligt och att alla 3 katterna ska finna varandra och trivas tillsammans. Glad

Berätta gärna, jag är nyfiken!

Rexann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då vi kom hem med Timon så hade vi ju redan en vuxen kisse och en hund. Vi började med att Timon fick vara i ett av sovrummen tillsammans med en toalåda, mat och vatten. Vi stängde inte dörren utan hade ett kompostgaller emellan så de fick se varandra. Så hade vi det nån timme innan vi bytte och "gamlingarna" fick vara intstängda medans Timon utforskade resten av huset. Eftersom vi kom hem sent på kvällen efter att kört långt så ville vi inte släppa ihop dem första natten utan jag sov tillsammans med Timon i samma sovrum.

Hunden och Timon accepterade varandra redan dagen efter medans den vuxna kissen satt och surade en hel vecka i källaren tills jag fick tvinga upp henne och konfrontera dem med varandra. De slogs en stund sen efter det så har de varit oskiljaktiga!

Lullan1
0

Ja, vi kommer ju hem runt midnatt efter flera timmars resa med bil och båt så vi kommer nog vara lite trötta. Kanske lika bra att ta det lite lungt i början. Jag kanske ska ta med mig Jissa in i sonens sovrum och sova där första natten med henne. Utan de andra två, men jag vill ju samtigt inte att de ska bli avis och sura för de är utstängda.
Tack för ditt svar!