Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2183 ggr
Animalen
0

Några frågor,

Hej!

Har några frågor angående Cornish Rex katter som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med! Glad

1. Är Cornish Rex katter allegivänliga? (Min pappa är allergisk mot katter)

2. Skulle Cornish Rex katter kunna vara både inne och utonhus katter? (Tänkte på deras päls)

3. Är det något annat speciellt med Cornish katter?

4. Hur mycket kostar ungefär en katt ifrån en seriös och bra uppfödare? Glad

Detta var allt jag kom på nu, kommer säkert ploppa upp några fler frågor så småningom!

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

MonicaLagerquist
0

1.En del allergkiger tål vissa cornishar men inte alla individer.Så nej cornishen är ingen allerivänlig ras.

2.Sommar tid är mina katter ute i rastgården i princip från sex på morgonen till tolv på kvällen.Så här års vill de inte vara ute alls eftersom att de anser att det är mitt fel att det är snö i kattgården.

3.Det är en väldigt trevlig men oftast väldigt intensiv kattras.

4.En kattunge kostar ca 6000-8000.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Du har fått alla svar av Monica.

2.Kan tilläga att myggrika somrar vill jag inte ha mina ute..

3. De är sociala och mycket läraktiga.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Jo jag tycker också att Monica svarat bra, men för att tydliggöra vad jag tycker:

1) Nej Cornishen är ingen utekatt. Dvs en katt som går ute lös. Att ha cornishen ute på sommaren i sele eller i rastgård är en helt annan sak. Iofs tycker jag inte att några katter ska gå lösa, men cornishen blir t.ex plaskblöt av en regnskur och kan snabbt bli nerkyld då den saknar det tredje pälslagret, det som skyddar mot väta och vind och blåst.

2) Vissa individer läs människor klarar cornish bättre än andra katter andra gör det inte. Väldigt individuellt. Sedan är vissa kattindivider mer eller mindre allergiframkallande och det är svårt att veta innan man utsatts för just den katten. Egen erfarenehet: Fertila hankatter och kattungar mest allergiframkallande.

3) Mycket social, mycket mera på och mer än "normkatten"

MonicaLagerquist
0

Får väl förtydliga mig lite.Självklart ska katterna inte vara lösa ute på egen tass.Det skulle aldrig falla mig in.

[Silkwaves]
0

#4 Nej det vet jag att du inte skulle - ville bara förtydliga det Glad Hoppas du inte tog illa upp Skäms

Eine
0

Jag har inte heller mina gående lösa runt i Uppsala.Det är nätad balkong som är aktuellt här.

Animalen
0

Okej, tack för alla svar :)

Tror nog det skulle vara bäst att hälsa på hos någon med Cornishar först och prova,  Ni vet ingen annan kattras (Helst med päls) Som är allegivänlig?

Annars är ju Sphynxar för himla söta Kyss

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

AnneAlva
0

#7 Det finna vissa raser som det är större sannolikhet att en allergiker tål, bland annat Cornish rex, Devon rex, Sphynx och Sibirisk katt. Du har rätt i att det bästa är att åka och hälsa på en uppfödare av rasen ni är intresserade av. Tänk bara på att bara för att ett besök går bra behöver det inte betyda att nästa besök går lika bra. Det är att rekommendera att hälsa på vid flera tillfällen och kanske ta med ett örngott som man gnuggar in katterna med och sedan sover på alternativt att man från vissa uppfödare, om man får bra kontakt, kan få låna hem en katt på prov. Men det där löser sig på vägen. Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som kattallergiker upplever att jag tål  La Permen bättre än vad jag tål mina cornishar.

Eine
0

#7 Sphynxar är precis lika illa för en allergiker,vet många som fått lämna tillbaka även sådana.

AnneAlva
0

#Åh förlåt Monica, jag glömde ju helt bort La Permen. Skäms Fy skäms på mig!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MonicaLagerquist
0

Den är ju så ny så det har jag full förståelse för.

Lindavictoria
0

#12 Ny men himla söt ras! Har aldrig träffat den så jag vet inte hur jag tål den. För mig som är allergisk går cornish bra, liksom för många andra men långt ifrån alla. Man måste helt enkelt pröva sig fram.

Eine
0

#13 Visst är de puss-sötaKyss

En  lagom typ har annars German Rex men likafullt *krokig päls*.Skriver lagom för den rasen ska vara lagom åt alla håll,inte ett dugg extrem.Tar mig friheten att lägga in en bild.

Salmissra
0

En fråga från mig som inte kan någon till om German rex:

Är inte dom inparade med typ perser? Eller är jag ute och cyklar..

Har nämligen hört att dom inte räknas som "allergivänliga" pga av detta om nu någon ras räknas som mer allergivänlig.

MonicaLagerquist
0

Ja man har tidigare använt bla perser.

Är du nyfiken så kolla på Pawpeds.

http://www.pawpeds.com/db/?p=grx&date=iso

Eine
0

#15 Inte mer än kanske som i Devon dåObestämd? Det finns perser där också.De linjer jag har/kommer att ha  tillgång till har bland annat Eur,Bri,Huskatter,Aby bakåt.Det är olika.Jag vill inte ha in långhår,även om risk finns med BRI i stamtavlan.Men att  utparning flera generationer bakåt  ska kunna ge utslag vare sig på *allergivänlighet* eller annat har jag svårt att ta till mig.Nu får du berätta mer och framför allt var du hittat informationenSkrattande?Det är helt nytt för mig.

Salmissra
0

Jadu, måste vart i samma veva som när jag letade information om "allergivänliga" katter när vi skulle skaffa katt.

Jag gillade deras utseende (då) mer framför dom här hemska och alien liknande sphynxarna och cornisharna… HEHE. (Tän k så fel man kan ha);)

Kommer inte ihåg.. Var ju mer än ett år sedan.

Ska fundera och se om jag kommer ihåg vad jag läste det där..