Bantning
Hej, har ni ngt bra tips hur jag ska få mina rextöser att gå ner i vikt.För tillfället använder jag Royal Canins Silhouette. Båda börjar närma sig 5-kilostrecket. Dom är 2år och kastrerade.
Försök aktivera dem mer
Mina båda gick ner när jag slutade med lightfoder och övergick till torrfoder + blötfoder!
Just detta med blötfoder fick jag tips om på annan kattsajt.
Mina katter fick dessutom tillbaka leklusten..jag märkte klar skillnad när dom fick slippa att bara äta Hills light…hade ej tänkt på att dom blev loja och slutade apportera tex när dom åt det.
(det finns ju Hills r/d också hos veterinärer-det körde jag ett tag som bantningskur..men tyckte ej det hjälpte heller..Men om jag ska vara ärlig fick dom nog för stor mängd..orkade ej med skriiiken efter mat.
sådan är jag!)
MEN jag fick inte ner dom i fin rex-slankhet med denna kombinationskost heller.Dock gick dom ner något kilo och jag fick välmående glada katter igen.
För min del var vikten enbart viktig ur hälsosynpunkt då jag ej ställer ut!!Och så tjocka har dom aldrig blivit..men visst tycker jag att slanka rexar är vackrast-det är ju så dom ska se ut!!
Men jag har hört att det är svårt med kastrater!
Nu har min gamla katt på 11 år ganska snabbt blivit smal istället..iofs som rexar ska- men mer åldersgrej-insjunken i sidorna.Jag ska kolla honom hos vet.snart om jag ska börja med specialfoder på honom.Vill göra allt för att han ska bli jättegammal!!Han är pigg som en mört..
Buffy får vara som han är i vikten - han är ju ändå inte rastypisk
Han äter faktiskt inte så mycket men det blir ju dåligt med motion för innekatter.
Han väger ca 5 kg..igen!
Ha-vi skrev samtidigt Leffe…jag dock längre!
Men detta med aktivering-det är lite svårt!!Dom apporterar ju piprensare(röker ej men kom på att dom gillade dom via kattleksak med sådana ben) till mig när dom har lust och jagar varandra runt lgh-dom kan springa runt igenom tre rum hos mig som långdans typ..samt hunden retar dom,så att hon tar upp jakten efter dom osv….tre djur i långdans.Vad mer göra än apport??)
Det är väl jag som ger för mycket mat 
Men jag ska bygga en klättervägg åt Buffy snart som jag ska visa här…han älskar nämligen att hoppa högt upp. Hoppar ofta upp via tv:n till en Billybokylla samt välte Cd-hyllan ( med hundratalet cd över hela golvet som resultat) i samma höjd innan jag hann säkra den efter flytten..det var när en okänd hund var här på besök.Som tur var skadades ingen.
Kan du ge exempel på aktivering Leffe??
Och ni andra också!
bra bantningtips är att köpa en busig chihuahuahane..*ha ha* det funkar för mig.. Min lilla Gizmo jagar katterna, sen vänder de och jagar honom istället,, ser jättekul ut..
Spruta deras leksaker en gång om dagen med kattmyntespray + deras klätterställning,,, då blir det fart på dem.
Min systers katt blev tjockare av lightfoder.. en liten hona som numera ser ut som en fyrkantig katt med ben…kubik.. sen la hon av med det och köpte en kattunge, då gick hon ner lite i vikt av att busa med lilla Ozzy..
Hmm.. lycka till Trevlig helg :-) MVH Anna
Min 3-åriga hona blev oxå bara tjockare av light-fodret. Hon åt bara mer och mer………….Nu är det normalfoder och då håller hon sig runt 3,5 kg.
Då är det som jag misstänkte alltså-lightfoder är en bluff!!
undrar Wiveka-använder du bara torrfoder el. blötfoder också??
Jag varvar ju-mina katter är så himla envisa och egensinniga..(men underbart roliga..)dom ger sig inte om de vill ha blötfoder så ska dom ha det och skriiiker tills jag inte orkar stå emot.(jag är dessutom ljudkänslig..)
Är det bara jag som är så dålig på detta
Jag lovar-när det gäller hundar skulle jag aldrig acceptera tiggeri-och min hund tigger alltså inte!
Vet ej varför det blivit så här med katterna..
Har väl fel fostringsmetod…var hundmänniska från början och tänkte inte så mycket på att fostra katt!
Min äldsta har jag ju ej fostrat själv -men Buffy har jag haft från unge..Han är faktiskt inte lika tiggig och envis heller(med just detta..)-men lite
…Han har väl lärt sig av Danne.
Skönt att höra att fler har samma erfarenhet av lightfoder iallafall..
Anna-vilken underbar bild på dina snyggingar!!
Aktiveringstips: Vifta med fjädervippa. Det värsta är att man aktiverar sig själv också.
Lightfoder gör möjligen att katten håller den vikt den har men det är inget bantningsfoder. Bantningsfoder finns hos veterinären av sort typ Hilss ?/d.
Ha,ha…fjädervippa
Hmm mina katter kollar lite på den sedan på mig sedan på vippan.Viftar lite med ena armen sedan lite med den andra sen-en menande blick- "du menar inte att du tycker att det där är kul matte?"Och så ett stirrande på mig som om jag var dum i huvudet..
Men- om jag ska vara ärlig finns ingen fjädervippa här längre då det som var kul med den orsakade att den ej finns mer= Bita sönder fjädrarna..Och eftersom jag inte är utställare har jag ej införskaffat ny.Vem vet kanske dom tycker det är kul nu..
Nej mina katter vill ha lite mer aktion-och nu menar jag inte detta som ett hån Leffe!!
Apport av piprensare är favoritsysselsättningen(det är klart att då måste du ta i lite mera Leffe..rörelsen blir något större)här hemma-även om dom tröttnat lite på att apportera med åren.Men ibland kan dom få ett ryck..Samt även leka själv med den.
Små skinnmöss älskade dom förut-fick köpa drivor då dom lyckades gömma sig…Hittade ett helt gäng under en kista när jag flyttade.
Men dom är alltså helt ute nuförtiden-möjligen kan man bita av svansen..precis som förr-det gjordes alltid först.
Danne 11 sysslar också med egen yoga-liggandes i mitt knä-särskilt när han är mätt och glad-se bild i mit fotoalbum..
Buffy gör aldrig detta-så är han tjock också..
Nej nu spårar jag visst ur..
Men Hills r/d-bantningsfodret som du skrev om Leffe-jag har alltså provat det förut( som jag skrev ovan..)
Det skall ju ej ges jämt utan som bantningskur som du skriver.Det är ju bara vet.som säljer det-men det gjorde alltså ej stor skillnad faktiskt…Det är ett tag sedan nu,men jag höll doseringen då.
Kom på en sak-angående aktivering..
Är det någon som brukar lysa med en ficklampa-diod el.dyl som katten får jaga…Jag är skeptisk till detta,(längre stunder alltså..att de jagar en spegelbild på väggen är ju helt ok och naturligt)har sett videos på nätet där katter snurrat runt så dom blivit alldeles vindtyriga..Det kan ju inte vara vare sig kul eller bra!?!?Dom måste ju bli förvirrade.
Ägarna står på dessa videos dessutom och skrattar åt att katten snurrar runt…(visst kan det se kul ut-men..hur kul är det för katten)
Är det jag som är överkänslig?
Vad tycker ni om dessa "lekar"??
Här är länken till en video på Youtube..
En snällare variant då ägaren inte bara låter katten snurra runt runt..Denna katt ser ju i och för sig ut att ha ganska kul..men man vill ju att den ska "få tag i bytet" till slut…och det går ju inte i detta fall.
http://www.youtube.com/watch?v=zVWIutG8Krs
Skulle vara kul att höra vad ni tycker!

Vi har en liten laserpekare som katterna får jaga. Fast inte runt runt utan i hallen och mellan rummen. De tycker att det är jättekul, så fort man tar upp pekaren (den sitter i en liten nyckelkedja som rasslar) kommer alla tre med uppmärksamma ögon och öron och vill leka. Om de inte tyckte att det var roligt skulle vi ju inte ha den som leksak och personligen tycker jag inte att det är sämre än andra leksaker som finns att köpa.
Det som är viktigt i sammanhanget är att man inte bör leka för länge med den, inte lysa i ögonen på katterna och inte snurra runt för mycket. Det är som med så mycket annat, bara man använder skallen så är det ingen fara. :)
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Cornish: Det enda som Wilda äter är torrfoder. Blötfoder tittar hon på och går därifrån. Sist var hon utan mat i två dygn när vi provade.
Light fodret gick Wilda upp utav eftersom hon åt mer. Ingen stabil vikt där inte………
Ok AnneS!
Det märks ju att dina katter tycker det är kul-ska kanske kolla då med en sån där, för att få lite fart på dom…utöver apportera.
Dom älskar ju att jaga flugor mm-men då får dom ju tag i ett "byte" till slut..Men förstår att det kan vara kul ändå-jag menar det händer ju att flugor drar iväg ut också!!(även om Danne är helt sanslöst duktigt på att ta dom-jag fattar inte hur han gör..dessutom äter han upp dom*urk*-det gör inte Buffy,han bara dödar-när han kan…)
Tack Wiveka!Ha,ha-ja dom kan vara kräsna..
Mina vill inte ha vilket blötfoder som helst..det ska helst vara påsarna och måste ha gele eller mycket sås(ibland äts endast detta upp..)!
Ingen "färsgegga"-då luktar dom bara och backar..
Mina vill ju tyvärr ha både och varvat-men som sagt dom gick ju ner av det.Lite kladdigare och bökigare att ha 2 olika hemma jämt bara!Dom vill inte bara ha blötfoder utan ibland är det knaper dom vill ha..jag tycker ju det är bra också för deras tänders skull..
Jag borde väl låta dom gå och skrika kanske…men orkar inte höra det faktiskt
(Och nu har ju min gamla Danne blivit smal och insjunken i sidorna-så han behöver ju näring eller specialdiet-vet ej ännu.Svårt när ena katten behöver äta mindre!!Dom äter ju ej på "kommado" som hundar..(nu lämnar min hund maten ibland också..)
Ska ringa vet i morrn och kolla honom..Men han mår bra-har bara blivit så liten så fort..Jag har fått råd av Leffe-Tack!!-men vill ändå kolla hos vet.om det finns minsta lilla jag kan göra för att han ska bli riktigt gammal så vill jag göra det.-men det häör ju inte till denna tråd-förlåt!Men det var just detta att han ej behöver bantas längre..)

Tack för alla svar. Har använt laserpekare ibland men tycker att dom blir stressade.När jag slutat skriker dom och går runt och letar efter den röda punkten.Känns lite taskigt eftersom dom inte kan fånga den.Flera gånger om dan får dom sina fnattryck, då går det undan.Ska försöka dra ner på maten men det är svårt när det bara är två som är överviktiga.Jag blir snopen när jag ser alla dessa jättesmala rexar, hur gör dom?Jag är nog som dej cornish, svårt att stå emot jamningarna.Dags att stålsätta sig.
Jag använder laserpekare och alla bara älskar den! Det blir några race om dagen i lägenheten. Och jag avslutar ibland racet med att ge en ny skrammelråtta eller nåt som de kan fortsätta buset med. Mina blir inte stressade, bara aletra och uppspelta!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
cornish, jag tänker på din gamla Danne. Han behöver säkert en liten översyn hos veterinären, ev en provtagning på njurvärdena. Nu finns *snällt* dietfoder att ge till katt med skruttiga njurar, och som kan förlänga livet på katten med flera månader om det sätts in i rätt tid.Det är naturligt att bli gammal och gamla katter tacklar ofta av, ibland sakta, ibland i rasande fart. Var uppmärksam och vänta inte för länge med veterinärbesök. Det är mina råd.Glöm dina känslor och titta enbart på katten. Jag har nyss gått igenom detta själv och har det i färskt minne. Vägrade att inse att det gick åt ett och samma håll, ända tills Pei Pei själv sa till……….
Jag var med Danne i december och tog alla prover..du har lyckats missa det-trots at jag tjatar om honom överallt här så jag känner att folk väl blir trötta på mig och min kära katt
!
Hittar nu inte var det var jag skrev om just efter vet.besöket…det var i början av december jag var där!
Först trodde veterinären att det var sköldkörteln och jag var överlycklig (och han med..)för då är det ju bara attt medicinera..
MEN dagen efter ringer han och sa att "attans också-uppfödaren hade rätt"(det var Leffe som jag pratat med om njurarna..)
Han hade njurpåverkan men han sa att det behöver inte vara kört-han hade ju inte gått länge smal..Ja, han sattes allltså på Hills K/D diet-och han äter den med förtjusning!(torrfodret-blötfodret tröttnade han snabbt på..)
Han har nu gått upp lite igen-så nu är han precis som en Cornish ska vara-men jag är ju en hönsmatte och pjåskar med honom såå.
Veterinären sa att 10% av fodret kan jag få ge "godis" som han gillar..tex räkor(vet att det ej är bra-har aldrig gett mycket men några ibland-avsköljda så de inte är så salta)
Men än så länge har jag inte vågat ge några godisgrejer förutom nyårsafton då han fick avsköljd hummerstjärt(ja-jag gillade inte stjärten-annars väl lyxigt!)Men det är ju inte bara saltet som är problem när man ska ge goda grejer…det är ju i detta fall proteinet!Det är supersvårt att komma på goda saker som inte innehåller mycket protein..
Skulle vilja göra egen gelé tillhonom-men det är ju svårt att få någon smak utan salt och kött/fisk=protein..
Han älskade alltså pussygele…
Nu äter han mest K/D torrfoder-men ibland blötfodret…det skulle docxk behöva lite gele för att han skulle gilla det.Översta lagret är gott-som pastej men sedan inte lika gott..som köttfärs..
Fryser in portioner av blötfodret från en stor burk efter tips av djurskötarna hos vet.-då är det alltid fräscht när han får det!
PHU…ja detta med att ha en katt med njurpåverkan är ett pyssel!
Nu om jag utanför tråden- bantning som jag egentligen skulle skriva om!
Eftersom Danne nu är sjuk så kände jag att jag MÅSTE ta ner Buffy i vikt så han inte blir sjuk..han börjar ju också bli gammal-är 7 nu..
Vägde honom häromdagen…CHOCK!!!Men jag visste egentligen..
6,1 kg!!
Nu är han sedan i förrgår satt på veterinärdiet också-Hills R/D…
Hoppas det lyckas bättre nu än sist jag hade båda två på detta..
Men kommer inte gå över till light efter detta utan annat foder-men just att banta ned ska detta vara bra för.
Och nu måste jag ändå vara så noga vid måltiderna-ingen mat kan stå framme när jag går hemifrån..Buffy får ju inte äta K/D fodret..lågprotein är inte bra för honom..och Danne får ju inte äta Buffys mat…jag tyckte det var bra tillfälla att då ge även Buffy diet!
Och så slipper Danne känna blötmatsdoft med gelé!
Vad bra tips Eine!Just att avsluta med leksak..så dom inte blir snuvade på konfekten..(men visst- riktiga byten som flugor flyger också iväg ibland!)Jag ska köpa en laserpekare och testa- särskilt Buffy behöver något nytt som händer..Han är deppig nu när Danne sover mera än förut och inte busar lika mycket..Försöker få igång Buffy att apportera piprensare som de brukar..men han har tappat lusten
Funderar även på en kattunge till Buffy-är så tveksam bara-vill ju inte att Danne ska bli undanträngd-han och Buffy är ju ett!
Men han kanske också skulle leva upp av det?Vad tror du?
Leffe sa att det kan ju vara så..och jag tänker på gamla hundar som ofta leverupp av valpar..men inte alltid!Det gäller att de får ha kvar sin högsta rang..
När det gäller hund är det lättare som matte att se till detta-tycker det är svårare med katt att "lägga sig i" rangordningen..
Men-en laserpekare får det bli först åt Buffy..Danne kommer självklart också vilja testa-det är han som är bäst på att jaga flugor.Han tar dom jämt!(och äter upp dom..blä..det gör inte Buffy-hganputtar på dom bara o går därifrån..)

Laserpekare är jättebra för att aktivera sina katter!
MEN! Måste bara varna lite..
Min mamma hade en katt för några år sedan som två utav mina bröder busade med när de var på besök. Den ena hade med sig en laserpekare, och lilla Dixon sprang allt han kunde efter den röda pricken. Han blev så anfådd, och orkade knappt röra sig efter ett tag. Nu till problemet. Efter denna lek var han aldrig sig själv igen. Han hade blivit helt knäpp. Bara sprang omkring och hoppade och studsade. Var aldrig stilla och sprang rakt in i saker. Det gick inte längre ha honom inne i lägenheten, så mamma fick ge bort honom till ett par på landet. Har inte hört hur det har gått för honom..
Har också hört från många andra att deras katter blivit "påverkade" utav för intensivt lek med laserpekare.
Så, vad jag vill säga är: Aktivera gärna katterna med laserpekare, men var uppmärksam! Jag hade laserpekare till mina två katter och det gick hur bra som helst. Men så hetsade jag ju inte dom som mina bröder hetsade Dixon.
Bara nåt att tänka på…
Det låter på din beskrivning av katten att den fått ögonskador av laserljuset!!Just detta att han gick in i saker…och detta att han var andfådd..Han fick väl för mycket av denna lek..stackars katt!
Det är ju väldigt viktigt att man ej lyser med den mot katten och dess ögon!
(Detta är ju även farligt för barn för övrigt-alltså ingen bra leksak!)
Som vuxen måste man ju se till att barn inte leker för vilda lekar med djur..
(min ena katt gömmer sig för småbarn sedan han blivit jagad en kort stund av en vild tvååring när han själv var nyhemkommen till mig-2 år gammal..som jagskrivit om på annat ställe)
Barn ska man ju alltså aldrig låta leka ensam med lasergrejor och djur..!!
De kan utan att mena det råka skada katten.
Men visst- detta med att de kan bli stressade-det var just det jag skrev om tidigare i tråden-jag var väldigt skeptisk.
Man måste vara vuxen och leka med denna på rätt sätt som Eine skrev här ovan(och AnneS med fler..)

#19 Min bror var 25 då detta hände, men betedde sig väl som en barnunge. Vi sa till honom att ta det lugnt, men vad hjälpte det.
Jag har också funderat på det där med ögonskada. Det är nog lätt hänt att man råkar lysa katten i ögonen om man busar för vilt.
Men jag har som sagt också haft laserpekare med mina två tidigare katter, och det gick hur bra som helst!
Man får se till att använda sitt sunda förnuft!
#20 Ja-du ser män blir aldrig vuxna!!
Bra att du skrev och påpekade detta!!!!
(Om laserpekare alltså
…)

#21 Ha ha!!
Tänkte att det var bäst! Men du har rätt, män blir aldrig vuxna! 
Köp en kattunge cornish! Det brukar bli bra för både den gamla som kan välja *bus eller snus(Sova)* och den yngre som vill och orkar busa. Jag skulle absolut göra det.
#23, Det var en bra ide! Cornish behöver en kattunge eller närmare bestäm Buffy som behöver få lite motion 
#23#24…jag har en kontakt redan med en av våra medlemmar som behöver fodervärd…
vi får se hur det blir då!
Har lite svårt att slänga upp 5-6000 just nu faktiskt om jag ska vara ärlig-så fodervärdsavtal skulle vara bra för mig..
Det var så jag fick Danne en gång i tiden från S'Fairylands..när de skulle avveckla!
Buffy har jag köpt som vanligt..
Det känns lite vemodigt bara-att släppa in en till i deras kärleksförhållande…men det är väl jag som är fånig och nostalgisk..Det är jag i ett nötskal!
Men-de skulle säkert vara jättesnälla-för dom har aldrig visat en klo ens-aldrig någonsin..Tror inte de skulle göra det mot en liten kattråtta heller-jag blir tårögd bara av att tänka på det
Hrmm…det är väl dessa hormoner..

Jag använder hill´s w/d som är ett fiberfoder och har lyckats få ner mina killar och dom håler vikten jättebra. Dom verkar mättare på detta än det vanliga…
Angående laserpekare, jag har hört att man inte ska leka med dom med djur överhuvudtaget. Att dom kan bli galna av att få jaga jaga men att det inte går att få tag på. Jag vet inte, men jag vågar inte testa. Det roligaste min katt vet är att bli jagad och sen jaga tillbaka mig, fram och tillbaka springer vi i lägenheten. Grannarna undrar nog vad vi sysslar med 

Haha! Ovantående katts syster gillar åxå att bli jagad(så verkar ligga i generna)
, eller leka kull som man borde kalla det! Springer gärna fram å hoppar på benet för att sedan vända å bli jagad, sen hoppar hon fram på två ben och skräms! och så vidare tills nån tröttnar
Bra motion för både katt och ägare.
Dessutom en kul lek som vi båda uppskattar! Det verkar även vara en ganska naturlig lek för två katter att springa och jaga varandra, märks när hennes syster är på besök.
Håller med angående laserpekare. Dom var populära leksaker bland barn förr, men fick även höra att om man får den riktig in i pupillen kan få permanenta skador?! Vet inte om detta stämmer, men isåfall borde det inte vara att rekomendera för katter……
Vi har en laserpekare här hemma som är katternas stora favorit! Det finns inget som kan få dem så busiga som att leka med den en liten stund. Självklart får man leka med måtta och aldrig lysa i ögonen.