Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1868 ggr
Beccan
0

katt flytningar?

Nu luktar min kastrerade hona lite skumt..?
Funderar på om det kan vara flytningar eller nått sånt, men ser ingenting.. hon kanske tvättar bort det?

Det luktade såhär en annan gång, men det gick över?…
nån som vet nått om sånt?

Lullan1
0

Vad konstigt, har det varit så länge? Kan hon ha fått urinvägsinfektion eller något liknande? Hoppas det ordnar sig för henne!

Eine
0

Kan det vara från analsäckarna? Det luktar illa!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Blir det som flytningar, Eine?

Beccan
0

har kollat nu, var blod i avföringen så det lär vara analsäckarna….?
:( måste ringa vet

Beccan
0

men det syns inget blod från henne.. hon luktar inget mer nu, dom kanske tömmer analsäckarna ibland??

Beccan
0

har nu kikat lite mer på henne och hon har som två pyttesmå.. hm.. svarta prickar, eller bitar brevid/i analöppningen… ?? det är nog inte bajs, då de inte går bort…?

hjälp…

Lullan1
0

Det låter inget bra det där… du borde nog ringa veterinären!

Lycka till

Beccan
0

nu hittade jag lite info.. låter som analsäcksinflammation

La_Joz
0

Usch! Det låter verkligen inte trevligt…

Lycka till!

Natali
0

Det låter som en trolig analsäck inflammation.

Analsäckarna töms lite varje gång katten har avföring. Det är kattens egen unika doft. i bland kan dom ha svårt att få ut "sekretet", vilket då blir som en "förstoppning". Ev, kan dom svarta prickarna du ser vara öppningen, men har för mej att dom sitter mer i ändtarmens öppning. Det veterinären kan göra är att tömma analsäckarna manuellt. Vilket luktar förskräckligt. Men int eär farligt. Vissa gånger går det att göra på vaket djur. (På hund), vet ej hur det går på katter.

Det är väldigt ovanligt, men det kan gå så långt att det blir en stor böld av inflammationen, i analsäcken, vilket tillslut måste komma ut. Och om då den vanliga öppningen är stängd, så kommer den o brista någonstans bredvid. Och i vissa fall, vandra och bli större under huden. Men går du till veterinären snart, om problemen fortsätter, så kommer det nog inte att gå så långt. Det är som sagt väldigt ovanligt. (Vad jag har förstått).

Håll katten under uppsikt. Och verkar katten besvärad, och kliar, slickar sej mycket. Och det verkar svullet vid analsäckarna, som sitter precis vid sidan om analöppningen, så ska du uppsöka veterinär. Det låter dock som om katten har lyckats tömma analsäckarna bra, om det luktade så illa om avföringen.

Katten kan även tömma analsäckarna om den blir väldigt skrämd, då blir doften som en avskäckande manöver, för ev, rovdjur eller andra fiender.

Jag är som sagt ingen veterinär. Så gå inte bara på det jag har skrivit. Men min gissning är det jag skrivit. Om det kan vara till hjälp.

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Beccan
0

Tack Natta!

Aska är inte direkt bevärad av det och har inte ont vad jag märker, men hon har haft ganska dålig aptit ibland.. men jag ringet vet på mån och beställer tid…

Lullan1
0

Hur har det gått för henne? Mår hon bättre?

Beccan
0

Hon har ju aldrig mått dåligt, men hon har nog lyckats tömt lite.. och avföringen ser bättre ut, (inge blod eller diarée)
men jag ska ändå ta reda påom de där "plupparna" måste/kan tas bort…;/
Hon är ju inte svullen eller så, det har hon ju inte varit, men lika bra att kolla upp så att hon inte "små besväras" av det ändå, då och då.. om ni förstår vad jag menar..

Lullan1
0

Vad bra att det verkar ge med sig!

Natali
0

Berätta gärna, om har varit hos veterinären, vad dom sa. Jag vet att analsäckarna går att operera bort, men det är nog nåt man gör först efter det har krånglat länge.

Hoppas allt går bra i alla fall!

Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Beccan
0

så, har nu äntligen pratat med en vet.. eller iaf en som jobbar på veterinär mottagningen.. Hon sa iaf att analsäcks hålen inte alls satt där jag beskrev dem..:/ hon kom iaf fram till att aska inte har analsäcksinflammation… Jag ska titta närmare på dom..

Lullan1
0

Jasså? Ojdå, men då kanske du behöver åka med henne till veterinären och låta undersöka henne?

Eine
0

Ingenting får väl vara *enkelt*, det ska alltid krångla till sig. Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Beccan
0

Har kollat på henne och fått bort en utav klumparna! Det var som en ihopkleggad propp som kom ur ett rör, så det måste ju vara analsäckstömmningen, eller hur?!