Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1028 ggr
polina
2010-02-11 15:09
0

Diabetes?

Hej hej!

Min äldsta katta, Nikita, har fyllt fem år. Under denna tid har det varit mycket som hänt, men nu har hon varit helt frisk och stabil i nästan 2 år (bortsett från något rinnande öga enstaka gånger). Hon är inte kastrerad och det kommer tyvärr inte heller vara möjligt att genomföra iom hennes svaga immunförsvar.

Däremot funderar jag på om inte hon har utvecklat diabetes? Jag ska boka in en tid för vet. besök, men innan dess tänkte jag kolla lite med er om vad ni tror.

Nikita har gått upp ca 1 kg i vikt på bara 3-4 veckor och hon dricker enorma mängder vatten. Igår kväll reagerade min sambo på att hon drack upp en hel vattenskål själv på en enda "drickpaus". Dessutom vill hon hela tiden ha vatten i olika former, hon är helt plötsligt inte längre rädd för duschen utan hoppar i bara för att få smaka lite på vattnet ur kranen… Någon som varit med om liknande?

Inga andra tecken på sjukdom syns, som sagt - hon är tjock och välmående. Hon går på toa som vanligt och jag märker inte av några andra problem alls. Möjligen att hon sover extra mycket (å andra sdan sover hon VÄLDIGT mycket rent allmänt och har alltid gjort det…).

Vad tror ni? Kan det vara diabetes?

Hon äter Orijen torrfoder och någon enstaka gång en portion Mjau blötfoder…

Eine
2010-02-11 15:14
0

Går hon på p-piller?Det kan ibland orsaka diabetes.Bäst att du kollar upp henne och låter ta blodprov.Och om jag var du skulle jag kastrera henne.Har hon ett bra hjärta och ingen pågående infektion ska hon klara en kastration.Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
2010-02-11 19:42
0

Eftersom jag tror mig veta att hon stått på ganska stark kortisondos över en längre tid (?) så misstänker jag starkt att det är diabetes. Nackdelen med centralverkande kortison till katt är att de har väldigt lätt för att utveckla diabetes till följd av behandlingen. Rynkar på näsan Boka tid hos veterinär och få det utrett och påtala även den tidigare kortisonbehandlingen så ska de nog kunna hjälpa henne att må bättre. Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

polina
2010-02-11 19:51
0

Tack för era svar!

Eine, Nikita går inte på p-piller och hon löper max 1 gång per år. Hon kan inte kastreras, tyvärr, det har hennes veterinär sagt ifrån på rät så starkt.

Det blir att åka till vetten och få det utrett. Någon som har erfarenhet av katt med diabetes?

Eine
2010-02-11 20:41
0

#3 lycka till med Gumman.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TamlinsMatte
2010-02-11 22:18
0

Om hon har stått på kortison som nämnts är den andra vattenslukarsjukdomen njurrelaterad, men knappast viktuppgång som symptom. Min lilltös, som avled för drygt ett år sedan, fick njursvikt som följd av höga kortisondoser under en begränsad tid. Men  de doserna var å andra sidan ruggigt höga ett tag. Njursvikt är förstås ofta relaterad till viktnedgång, men denna såg vi inget av - mer än att hon tappade vätskevikt sista dygnet när njurarna helt gav vika. Hon gick aldrig upp men inte heller ned. Och under tiden med permanent svikt var hon sitt vanliga glada jag. Tyvärr upptäcktes svikten för sent och hon fick bara ett år på njurkost, men tidigare är prognosen bättre. Svikten uppträdde inte heller under behandlingen utan i mellantiden från sista återbesök (för mycoplasma heamofelis) till att jag ett halvår senare noterat att något var fel.

AnnMarie
2010-02-12 03:31
0

Hoppas det ordnar sig….

polina
2010-02-12 12:15
0

Hmm, tack för era svar och stöd!

Tid bokas in i nästa vecka hos hennes vet.

Nikita har då under ett års tid ätit mellan 2,5 mg till 12,5 mg kortison per dag för att hålla från att få inre blödningar osv. Hon har en autoimmun sjukdom och åkte in på sjukhus med inre blödningar och anemi för ca 2,5 år sedan. Hon är, så vitt vi vet, den första katten i SVerige som har överlevt detta och vi är ytterst försiktiga med allt som görs med henne. Hon är väldigt känslig för alla sorters ingrepp där hon kan förlora blod, därav är kastrering inte aktuell. Dessutom är det svårt med vaccineringar osv. då det kan göra att hon får ett återfall.

Ingen som vet hur man behandlar en katt med diabetes?

TamlinsMatte
2010-02-12 14:56
0

Diabetes hos katt behandlas väl på ungefär samma sätt som hos människa, med kostomläggning och tabletter eller sprutor. En försvårande omständighet är förstås, även om det skulle vara njurproblem istället, att fortsatt kortisonbehandling kommer att arbeta "mot" den nya diagnosen. Men å andra sidan, er situation är inte så långt ifrån Geisas och min då skulle jag tro - man får handla och hoppas för att inte handla leder definitivt till döden (mycoplasma heamofelis får en "autoimmun" effekt för att de vita blodkropparna identifierar alla röda som smitta - eftersom organismen sitter fast i dem - och skapar då en anemi som precis som för er innebar höga doser kortison. Vi kunde fasa ut efter ett halvår men hade som högst 15 mg kortison/dag)

Är det istället njurarna, är den vanliga behandlingen att man byter mot ett foder med låg salt, fosfor och protein och att sedan får katten äta det resten av livet. Blir blodtrycket högt av njursvikten medicinerar man denna med betablockerare eller ACE-hämmare (det sista vanligast tror jag)

polina
2010-02-12 18:00
0

Ja, hmm, det var intressant info. Nikita har varit kortisonfri i över ett år nu (även om vi nångång gett henne 2,5  mg då hennes "leverfläckar" har börjat blöda/vätska sig).

Tack för all info, jag uppdaterar med vad vetten säger. Men har ni fler berättelser eller råd s snälla skriv! ;)