Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 1168 ggr
[kraig]
2010-02-12 14:50
0

Foder, rekommendationer?

Hejsan

Om ett par veckor flyttar ju 2st Cornishar hem till mig och jag har lite funderingar kring det här med foder.

De är två steriliserade damer och jag undrar helt enkelt vad för typ av foder ni skulle rekommendera till dem?
Royal Canin Sterilized? Indoor? Light? Något annat?

Har hört att kastrerade katter behöver ca 1/3 av energiintaget som en fertil katt ska ha. Vad tror ni om foderautomater? De är rätt dyra - men är de prisvärda?

Jag vill verkligen inte att katterna ska äta sig till övervikt. Och jag som tror på rutiner vill gärna börja så bra som möjligt redan från start så att säga :)

Xenomorphs
2010-02-12 15:39
0

Om man kan ha foder stående framme eller inte beror lite på individerna själva. En del käkar bara när de är hungriga….andra käkar så länge det finns mat kvar i skålenGlad. Vi dela hem med en kastrerad cornish, två fertila cornish  och en ung sphynx. Vi är väldigt nöjda med Royals foder. Alla våra katter äter det och alla är väldigt fina i magen. Vilken sorts foder man skall ge beror förstås också lite på vad dina katter gillar och tål. Ta reda på vad de äter idag, om det funkar bra, och be om framtida foderråd av den nuvarande ägaren. 

Vi har alltid Oral Sensitive stående framme.

Vår kastrat äter Sterilized som frukost och kvällsmat och vi använder även det som godis/belöning. Sphynxen och vår höggravida cornish äter Kitten Growth just nu. För att de andra inte skall glufsa i sig det så lägger vi över ett tungt fat över skålarna när de har ätit klart. Våra katter är inte ensamma speciellt länge på dagen eftersom vi har ungdomar som kommer hem från skolan tidigt på dagen. Därför finns det nästan alltid någon som kan serva katterna med allt vad de behöver i matväg.

Vet inte om det var så mycket råd, men nu vet du hur vi brukar göra iallafall.

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

MonicaLagerquist
2010-02-12 15:48
0

Börja med att ge den maten de är vana vid sen tidigare.När katterna efter någon vecka bott in sig byter du till det foder du har valt.Jag ger mina katter uteslutande blötmat och BARF .Vill man inte ge BARF så skulle jag rekomendera blötmat och sen en eller två gånger i veckan kycklinghjärta eller kycklingvingar.Både hjärtana och vingarna serveras råa för att katten ska putsa sina tänder.Fördelen men blötmat är att katten får i sog vätska och att mängden mat blir större och katten kan få äta sig mätt.

Stolt ägare till tre La permer