Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: övrigt
Läst 827 ggr
MonicaLagerquist
0

Upprop annonsering av katter på Blocket Skriv på

Vi vill att Blocket tar sitt ansvar och förbättrar annonseringen för katter. Som det är idag kan vem som helst sälja en katt hur som helst och lura en godtrogen köpare.

Blocket måste sätta upp klara och tydliga skillnader för vad en Huskatt respektive en Raskatt är.

http://upprop.nu/LCYZ

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Eine
0

Jag har skrivit på!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Salmissra
0

Jag med…

Dolleminas
0

Jag med + att jag lämnade en länk på FB… Glad

[Silkwaves]
0

Självklart påskrivet.!

[Wiveka]
0

påskrivet!

rexmamma
0

Här med …

Xenomorphs
0

jag har också skrivit på!

-- Eternity is a very long time --

LinusCRX
0

Påskrivet!

Dragonrebell
0

Påskrivet!

Clee
0

God tanke men inget jag kan skriva under. "En Raskatt är uppfödd av en Sverak godkänd uppfödare." - det känns liksom inte vettigt att ersätta Blockets okunnighet med annan okunnighet. Tyvärr.

MonicaLagerquist
0

Det ser ut som om många missat gjejen med uppropet.I dagens Blocket annonser står det. Vi föjler SVERAKS regeler angående försäljning av katt.Det stämmer ju inte alls.Eftersom att Blocket uppenbarligen tror att 12-veckors regeln är enda regeln som finns för försäljning av katt.

Nu lägger jag ner det här ni som så gräsligt är emot uppropet gör något själva eller tycker ni arr det är rätt att sälja Skogskatter och halv birmor som raskatter för 4500 utan vaccinering bara de är över tolv veckor

MyTwiggs
0

# 11 Det är väl bara Camilla som skrivit en kommentar och många som håller med och skriver på? Jag håller med Camilla till viss del, eftersom det finns fler förbund än SVERAK här i världen, men samtidigt håller jag med om att det är synd att man på blocket kan sälja en huskatt och kalla den för raskatt. Dock är detta kanske upp till köparen att avgöra… Jag vet inte… Men visst, jag håller med om att blocket är luddigt… Det är ju en allmän annonseringssajt och inte en kattförmedlingssida…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Monica! Sluta inte på grund av en onödig kommentar från en enda person.Det är inget som ska få avgöra ditt och vårt engagemang.Så mycket vikt ska den inte få ha!Kram till dig!

LinusCRX
0

#10 Förstår din tanke, men jag tror inte att hos en vanlig medel-Svensson som planerar att köpa sin första katt vet vad IDP, Fife, CFA och allt vad det heter är…  så som vi kattnördar väl känner till. Många här hemma i Sverige har nog mer hört talas om Sverak och det är väl det Blocket har utgått ifrån. Oavsett vilken orgnisation man gillar så tycker jag detta är ett jättebra initiativ.

David
0

Påskrivet! Och var till och med så noga att jag startade en till tråd. Skrattande  (tog dock bort den).

Detta upprop ligger ute på de andra raskattsajterna som jag är aktiv på.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Salmissra
0

Alltså, sidan/uppropet är lite dåligt formulerad och borde förtydligas.. Jag tror ingen här inne inte vill att blocket ska förbättras.

Bra initiativ i alla fall.

Silvestris
0

Vanliga svenssons behöver inte veta vilka alla andra förbund är. Raskatt går att definiera utan att blanda in något förbund öht. Hur lätt som helst.

MyTwiggs
0

Håller med om att man inte behöver nämna något specifikt förbund… det är helt ovidkommande.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

David
0

Inne på Ragdoll skrivs det saker som jag tycker är skrämmande.

Att det skulle vara helt ok att blanda exempelvis en ragdoll och en maine coon (i andra förbund än SVERAK) bara jag skaffar huskattsbevis.

Och raskatter behöver inte ha stamtavla, den "papperslappen" kräver inte andra förbund.

Det är så jag blir mörkrädd.

Monica, jag aplåderar verkligen ditt initiativ, och tycker absolut du ska fortsätta påverka.

Blocket anger själv SVERAKs regelverk, och egentligen vad spelar det för roll? Vi alla, oavsett förbundstillhörighet vill höja kattens status och få bort blandrasavel.

Jag tror att ska man kunna påverka Blocket är det bäst att namnge SVERAK eftersom Blocket sedan tidigare använder SVERAK.

// David

Silvestris
0

Raskatter behöver inte en stamtavla, men väl ett registreringsbevis. Två skiljda saker som SVERAK har valt att slå ihop så inom SVERAK är stamtavlan jätteviktig eftersom den även är registreringsbevis. Inom andra förbund är stamtavlen helt oviktig eftersom den är skiljd från registreringsbeviset.

Eine
0

#19 Jag håller med dig.Sverak är störst här.Så trist att vissa måste peta i det mesta.Grundtanken i uppropet är mycket bra,och det som räknas.

Silvestris
0

Med tanke på vilka konsekvenser det skulle medföra för oss icke-SVERAK-uppfödare om Blocket anammade det ursprungliga uppropet rakt av så är det väl inte så jäkla konstigt att vi är några som petar i det. Jag vill hemskt gärna kunna använda Blocket när jag annonserar ut mina renrasiga kattungar.

Eine
0

#22  Huskatt och Raskatt gör alla förbund skillnad på så jag ser inte var problemet ligger faktisktObestämd.

Salmissra
0

Det dom menar är ju att folk som är mindre insatta kanske nu inser att det är en jäkla skillnad på raskatter med registreringsbevis/stamtavla och en blandras och att dom kanske drar sig från att köpa, eller tro sig bli lurade om de inte köper utav en sverakansluten uppfödare.

(Att de alltså tror att IDP eller andra förbund inte är lika bra, vilket är en tolkningsfråga från person till person)

Silvestris
0

Enligt uppropet är en raskatt uppfödd av en SVERAK-godkänd uppfödare och den definitionen vet vi alla inte stämmer.

Att förtydliga skillnaden mellan huskatt och raskatt tycker jag är bra, men defintionen som ges i uppropet är inte bra. Inte för alla som står utanför SVERAK.

David
0

Redan idag omnämns SVERAK i Blockets annonsregler.

En vanlig svensson vet knappt vad SVERAK är, men kan gissa sig till det, men IDP tror jag ingen ens kan försöka lista ut.

Men summan av den här diskussionen är att det hellre handlar om vilken förening som ska förekomma, än att man ska försöka eliminera blandraser.

Tycker det är oerhört tragiskt och sorgligt faktiskt.

// David

Salmissra
0

Men DavidE.

Det är ingen här som inte tycker att uppropet inte är bra, MEN. Det kan ju faktiskt få förödande konsekvenser för uppfödare i andra förbund om nu "svensson" vill köpa en raskatt och tror att endast det är uppfödare i sverak som föder upp de "riktiga" raskatterna.

Detta kan ju i sin tur göra att uppfödare i andra förbund i sin tur inte får sålt sina kattungar och tvingas byta till sverak mot sin vilja.

Jag är själv med i sverak och kommer fortsättningsvis vara det då det för mig är det smidigaste men jag är utav den åsikten att om det finns flera förbund måste båda förbunden aktivt arbeta för förbättring för att hålla kvar sina medlemmar.

David
0

Ett hett tips till den som inte gillar formuleringen, det är fritt fram att starta egna upprop, det är gratis på upprop.nu, och jag tror inte Blocket påverkas mindre om det kommer in fler.

Jag är SVERAK ut i fingertopparna, det kanske inte är någon som missat det, men jag är också väldigt aktiv bland hemlösa katter, dvs. resultatet av blandrasaveln, så vilket förbund som det står i uppropet spelar inte mig någon roll alls. SVERAK har 54 anslutna klubbar runt om i Sverige, och är därmed mer känt bland "svenssons" än IDP, som nästan bara vi inom kattvärlden känner till.

// David

Silvestris
0

En vanlig svensson behöver inte känna till ett endaste stambokförande förbund! Allt de behöver veta för att avgöra om en katt är raskatt eller inte är vad ett registreringsbevis är. Det är tydligen dock svårt för det verkar inte ens alla uppfödare veta vad det är (trots att alla deras raskatter har ett vardera).Obestämd

Syftet med uppropet är jättebra men kan du förstå att konsekvenserna för oss som inte föder upp inom SVERAK kan drabbas om Blocket anammar uppropet som det är och därmed definierar en raskatt som en katt uppfödd av en SVERAK-godkänd uppfödare? Kan du förstå varför jag blir pjutt om jag pga. det inte kan annonsera ut mina lika renrasiga kattungar på Blocket pga. en sådan skitsak som är så lätt att undkomma?

Lägg till att det finns gott om SVERAK-reggade uppfödare som faktiskt medvetet låter sina raskatter få huskattkullar… tjoho, enligt uppropets definition är deras huskatter raskatter.

MonicaLagerquist
0

IDP finns öht inte så det behöver ni inte bry er om.

David
0

#30. Nix, de har ju gått samman och bytt namn.

Men som jag sa tidigare i tråden så är jag djupt imponerad av ditt engagemang, och du ser att jag skrivit på, och har till och med min Avatar med Skrattande

// David

Eine
0

#29 är det detta du stöter dig så mycket på?Inne i texten finns ju en  öppning..

En Raskatt är uppfödd av en Sverak godkänd uppfödare. Föräldrardjuren har båda stamtavlor och samtliga kattungar registreras i t.ex. Sverak och säljs därför med stamtavla. Dessa katter måste vara vaccinerade, chippade och veterinärbesiktade.

Storm i ett vattenglas ,det gäller ju att ge bättre information till köpare,vilket verkligen behövs.

Salmissra
0

"IDP finns öht inte så det behöver ni inte bry er om."

JO, det behöver vi visst bry oss om, IDP:s uppfödare har ju inte upplösts i tomma intet, då kan vi ju istället BRY OSS OM WCF och inkludera dem i uppropet.

Rätt ska va rätt om man nu ska gå till de flesta sällskapsköpares köpkanal med ett upprop.

Det verkar som om vissa sverak anhängare tycker att uppfödare och folk som tillhör något annat förbund är skräp, men det är ju en helt annan diskussion.

Enligt mig (som märk väl är med i sverak) så är det rasens bästa och utveckling som ska vara i fokus, inte vilken förbundstillhörighet.

Salmissra
0

# 32.

Det "Tex" har ju blivit omskrivet i efterhand och då vore det ju inte särskilt svårt att utveckla ännu mer.

MonicaLagerquist
0

Jag lägger in texten som den som startade Uppropet har sänt in till BLOCKET.

Mitt mail till Blockets VD löd:

Hej!

Jag har startat ett upprop på vilka förbättringar vi uppfödare och kattägare gärna ser att Blocket gör, http://upprop.nu/LCYZ

Det är väldigt enkla saker, som skulle göra att ni kan få in fler annonsörer för att ni ses som en seriös annonssida vid försäljning av katter.

Precis som man får göra vissa val när man letar efter bilar så skulle vi vilja att dessa valmöjligheter lades till vid försäljning av katter.
Först val av ras: Huskatt eller Raskatt(Stambokförd) att man får kryssa i ett av dessa.

Sen ska man kunna klicka i om man vill:
[ ] Vaccinerad mot kattpest & kattsnuva
[ ] ID märkt
[ ] Veterinärbesiktad (Intyg ej äldre än 7 dagar)
[ ] Avmaskad

Sen är det många som fuskar med 12 veckor.
En tjej som köpte via blocket en påstådd raskattunge för flera tusen, men den dog för att den var under 12 veckor.

Om man måste fylla i födelsetatum för kull/katt så kan bet kanske bli svårare att bryta mot lagen?

Jag ser framemot att höra ifrån dig, hur ni ser på detta växande problem. Om våra förslag kanske kan vara något som kan hjälpa er?

Ha en trevlig helg.

MonicaLagerquist
0

Jag känner mycket väl till IDP och att det numera har bytt till WCF.Jag har under hela min kattutställnings tid och kattägar tid varit lika aktiv i IDP som i SVERAK och är medlem i båda delarna så att komma och anklaga mig för att jag vet inget och inget om IDP är lite knasigt.

Salmissra
0

Har jag gjort det då?

I så fall missuppfattade du nog vad jag menadeFlört

Silvestris
0

Det jag stör mig på är "En Raskatt är uppfödd av en Sverak godkänd uppfödare."

Kort och koncist. En raskatt är uppfödd av en SVERAK-godkänd uppfödare. Är det någon som  håller med om att det är en korrekt definition av en raskatt?

Att man exemplifierar ett stambokförande förbund genom att ta SVERAK som exempel stör jag mig inte ett dugg på.

För mig är det inte en storm i ett vattenglas när man definierar raskatter som de katter en SVERAK-uppfödare föder upp. Den definitionen är för det första inte korrekt och för det andra misstänkliggör den alla de som står utanför SVERAK.

Clee
0

Intressant Eine att du gärna ser att okunskap ersätts med annan okunskap och att detta är en petitess. Vad skiljer då den första okunskapen från den senare? Ska det här göras - vilket det för all del bör och ska! - så ska det göras rätt. Annars kommer det bara bli en uppropsföljetong.

Eine
0

#Jag tycker för det första att det inte är min sak att ändra vare sig formulering eller annat då uppropet inte kommer från mig.För det andra skiter jag i förbundstillhörighet och ser till den gemensamma saken.Om du vill tolka på ditt vis så varsågod.Den som vill skriva under gör det,de som inte vill kan ju hitta på något annat.

Clee
0

#40 Det är ju precis vad man inte gör ("skiter i förbundstillhörighet") om man anser att det kan stå okorrigerat att en "godkänd raskattsuppfödare" = SVERAK-uppfödare. Att detta är så obegripligt för flera i tråden övergår mitt förstånd. Såvida man då inte anser att det stämmer; att bara SVERAK-uppfödare kan föda upp raskatter.

Du har ju uppenbarligen inga problem att slänga ur dig otrevliga saker som "onödig kommentar från en enda person", så att du inte anser det din sak att påpeka felaktigheter i upprop där du skriver under med ditt namn, ger stöd för en god sak som är felaktigt genomförd, ja, det väcker min förundran. Att folk så lättvindigt ger bort sin namnunderskrift - det känns som tidens tecken.

Eine
0

Mycket utanför ämnet,ursäkta TS,sista privata kommentaren.

#41 Det enda jag vill är att Huskatter säljs som Huskatter och Raskatter säljs som raskatter,och att allt framkommer i annonsen.

Vill man göra ett eget upprop med annan ordalydelse så är det tillåtet.

Silvestris
0

Och om det uppropet används för att sätta definitionen av raskatt kommer alla som föder upp utanför SVERAK helt plötsligt att bli huskattuppfödare. Det är ju fantastiskt, precis som det ska vara…

David
0

#43. Om du läser inlägg #35 som är skickat till Blocket nämns varken SVERAK, IDP eller någon annan organisation.

Dock använder Blocket själv SVERAK när de skriver sina annonsregler för katter.

Hade jag inte varit insatt i kattvärlden hade jag troligtvis känt till SVERAK, men IDP skulle jag inte ens kunnat gissa vad det handlar om.

Förra året registrerades 10 894 raskatter i SVERAK, vet inte hur siffran ser ut hos IDP.

(och återigen, bara för förtydligandes skull, jag är SVERAK-människa med flera uppdrag åt både förbundet och klubb tillhörande SVERAK)

// David

Silvestris
0

Jo, men om det finns någon tanke med att använda namnlistan till uppropet så är det just det ursprungliga uppropet som gäller.

Om det ursprungliga uppropet inte kommer användas är det inte lönt för fler att skriva under eftersom namnlistan inte kan användas (det går ju inte att skapa ett upprop, samla in namn och sedan ändra uppropets innehåll men fortfarande använda namnen).

Jag har som sagt ingenting emot att SVERAK används för att exemplifera vad ett erkänt kattförbund kan vara.

Varför du nämner hur många raskatter som reggades hos SVERAK förra året begriper jag inte. Jag lovar att mitt förbund reggade fler men jag framåller inte på något sätt att de ska användas som exempel.

Sammanfattat: Mailet är bra, uppropet är det inte.