Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 670 ggr
Emza
0

Min 8-mån Crx löper..

Min 8 - månaders Crx löper nu för andra gången och det med 3 veckors mellanrum. Jag ska i framtiden ta kull på henne så jag skulle nu vilja veta:

Hur farligt är det med tomma löp?

Vad är nackdelen med att sätta henne på P-piller i några månader tills hon har ålder inne för HCM test?

Jag vet att den här frågan är nog jättevanlig men jag har försökt att leta reda på dessa trådar här men svaren har alltid lett till någon annan diskussion.

Med vänliga hälsningar

Emza

[Silkwaves]
0

Om hon löper ofta och tätt skulle jag ge henne p-piller i stället. Det är risker med p-piller (livmoderinflammationer och juvertumörer) men det är det även med täta och tomma löp och dessutom går honan ofta ner i kondition.  mitt val hade varit p-piller om hon löper ofta och hårt annars härda ut. Vilket som är sämst tror jag ingen har svaret på. Inget av alternativen är bra, men något måste man välja om man vill ha kvar honan i avel.

Emza
0

Silkwaves jag tackar så mycket för ditt svar.

AlexH
0

För HCM så skall katten ha fyllt 1 år om undersökningen skall bli officiell och pawpeds skall ta med den, det sa de påBagarmossens djursjukhus i allafall när jag scannade min tjejja, hon skannades på sin 1 års dag :) så vänta tills att skanna henne när du tänker ta en kull på henne.. Om du vet att du vill para henne i höst, så kan du ju boka en skanningstid till början av sommaren..

JAg gav min tjejja p-piller från det hon var 5-6 månader fram tills hon parades vid 1 års ålder och har inte haft några problem.. fick börja så tidigt då jag hade en fertil hane hemma och inte ville riskera en oops! parning..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Emza
0

Jag tackar så mycket än en gång för att ni tar er tid att svara på mina frågor. Nu är jag mycket ny när det kommer till avel, jag läser mycket om ämnet men känner att det är dags att få lära mig av erfarenhet (Er erfarenhet) än bara om fakta. Jag vill min lilla Olga det bästa och jag känner att hon kommer bara att få det jobbigt under sina tomma löp som kommer att bli många innan hon har åldern inne för avel. Jag har inte haft i tanke att avla på henne än på många många månader för hon är ju min lilla bebis.

Nu skulle jag även vilja veta när är en Crx hona färdigutvecklad(kroppsligt)? Min tjej är mycket liten och jag hoppas på att hon kommer att bli större. Nu väger hon 2,3kg men hon är ju dock bara 8 månader?

Emza

Strawberrygirl
0

No 3, om du tittar på pawpeds så har de med katter som scannats tidigare än 1 års ålder så det stämmer inte.

AlexH
0

#5 jo jag har sett det, men det var bagarmossens sjukhus som sa att de inte skickar in värden som de gör före ett års ålder för att de inte är officiella.. vet inte om det stämmer eller ej, det var den info jag fick, det var därför jag väntade till Kyra's 1 års dag…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
0

Då gör ju Bagarmossen fel.Jag har scannat katter före ett-års dagen och de är då med i Pawpeds.

Stolt ägare till tre La permer

Dolleminas
0

#4 Vad de har för storlek som vuxna varierar en del även bland honorna, mina väger mellan 2.8 kg och 3.6 kg, sen har jag en matglad välmående kastrat som väger mer…Tyst så är din 8 månader så tycker jag det verkar normalt, sen storleken på dem kan också skifta, jag minns en utställning som min då 5,5 månaders kattunge var större än honan i vuxenklassen (t o m domaren tittade i pappren…)Flört

Sen om du tänkt para henne längre fram tror jag att P-piller är enklaste lösningen, sen tyckr jag du ska kontakta uppfödaren för att få råd och tips vad man ska tänka på vid kull och sen kan ni tillsammans ev kunna kika efter några intressanta killar till din tjej

Lycka till!!

Eine
0

#4 Storlek varierar mycket.De honor jag använder nu, är alla utom en väldigt gracila. 2,3-2,6 kilo väger de.Den som väger 2,6 är drygt 2 år och födde nyss en kull på 5 friska ungar.

Jag tycker du ska följa din inre röst angående p-piller.Den vanligaste biverkningen är juvertumörer vid långvarig användning.Pyometra är inte så väldigt vanlig hos mig.3 honor på 20 år har haft det.Den enda jag fick kastrera för att rädda livet på var en siameshona med dold pyo.De andra 2 läckte ur vagina och jag kunde medicinera bort det.Löper honor hårt och jag inte ska para omgående så ger jag piller för kattens skull.Det är värre för henne med hormonstormar upp och ner vid löp,än det lugn som piller ändå ger.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Emza
0

#9 Då känns ändå min 8 månaders flicka ganska bra till storleken.  Ja jag kommer att kontakta vet. för att höra vad dem har att erbjuda när det kommer till p-piller.

Tackar alla