Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavelshane-finnes-sökes
Läst 1528 ggr
TessW
2010-01-26 20:23
0

Avelshane sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny i Cornish rex världen…..har världens finaste lilla tjej, som jag vill ta en kull på.

Finns det nån som kan ge lite info om hur det går till och nån som har en hane som är intresserad??

MonicaLagerquist
2010-01-26 20:29
0

Mitt bästa tips till dig är att ta kontakt med din katts uppfödare och be henne/honom om hjälp.Om hon/han inte vill ställa upp som mentor så skaffa dig en annan erfaren uppfödare som mentor.

Stolt ägare till tre La permer

TessW
2010-01-26 20:36
0

Hej och tack för svaret!

Jag har en jätte bra uppfödare och fått väldigt bra råd.

Det jag menar (kanske skrev lite otydligt) är om det finns nån som har en avelshane och isf mer info just från denne hur det går till efter första kontakten….

MyTwiggs
2010-01-26 20:36
0

Söt liten vän! Skrattande

Jag har en kille Tungan ute

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

TessW
2010-01-26 20:47
0

Vad spännande !

har du några bilder att skicka?Glad

MonicaLagerquist
2010-01-26 20:48
0

Jag har också hankatt men för att få låna hankatt krävs lite mer än att man har en honkatt.Skrattande

TessW
2010-01-26 21:05
0

Skrattandeja, det förstår jag!Glad……men det är just det…vad är det första man kollar…blodgrupp och sånt vet jag , men tex avstånd….när /vem jämför stamtavla mm….Puma min lilla tös har blodgrupp b.

[Silkwaves]
2010-01-26 21:14
0

Hmm, det jag tänker är att din katts uppfödare och din mentor är bäst lämpad att hjälpa dig i valet av hankatt. H*n vet vad din hona behöver och hjälper säkert till med stamtavlor och ger tips på lämpliga hankatter. Sedan kan ju din katts uppfödare fungera som referens när du vill låna hane. Glad

Eftersom din hona är blodgrupp B och det är din första kull så rekommenderar jag att leta efter en hane med b-blod. Tufft att börja med delningskull, tycker i varje fall jag.

Lycka till.

TessW
2010-01-26 21:18
0

Det är det jag gör just nu…letar lämplig hane!:)………..

[Silkwaves]
2010-01-26 21:19
0

#8 Ok…..

MonicaLagerquist
2010-01-26 21:26
0

Det är du som honkattsägare som ansvarar för att stamtalvan passar med din katt och att hankatten på lämpligt sätt väger upp din honas brister.

Hur menar du med avstånd?Antingen så far honan till hankatten eller tvärt om.

Sen kan hankattsägaren ha vissa krav på tester som honan ska genomgå innan en parning kommer på tal öht.

TamlinsMatte
2010-01-26 23:01
0

8# Det de andra menar är nog ungefär att processen för att låna en hane/köpa hans tjänster, mycket handlar om att lära känna varandra. Lära känna de tankar du har bakom att ta en kull på din hona, och vilken erfarenhet du har av kattungar och katter. Om du har stamnamn och vad du tänkt vidare. Ibland blir svaren lite korthuggna här, i tveksamhet för alla dem som tidigare helt enkelt velat ha en kull efter sin älskade katt. Det är skäl som oftast inte betraktas som tillräckliga för att välja att avla på en katt. Även om det förstås är begripligt att man vill det, och jag kan tänka att om man ändå tar ansvar för alla tester och har en katt vars släktingar inte använts flitigt i avel kan det finnas fördelar med att någon bara tar någon enstaka kull.

Men det är mycket att tänka på inför en parning. Tester för HCM och sjukdomar, blodgruppering har ni redan. Sedan handlar det förstås om själva dräktigheten och eventuella komplikationer, både se över försäkringar och ha en förberedelse för vad som kan uppstå. Och se till att det finns back-up inför förlossningen om något skulle hända dig så att du inte kan vara där. Tänker jag… som då inte är uppfödare och inte direkt ta kull på mina kastrater…

TessW
2010-01-27 00:31
0

Tack för ett vettigt inlägg!

Känns som många i raskatt världen har taggarna utåt ………….

Har fantastiska uppfödare som kan allt och som jag har kontakt med……….

Men de är ju inte ansvariga för min direkt kontakt med ägaren till avels hanen.

Jag har haft katt hela livet och är van vid kattkullar.Har tagit emot hitte katter  och finns inget jag älskar så mycket som mina små älsklingar.

Även om jag inte har nån erfarenhet just vid parning av raskatt , så är det ju det jag håller på att lära mig och hade aldrig skaffat en rex om jag inte förälskat mig i just denna ras. Jag har full förståelse för att det finns vissa "regler" och det är väl självklart att följer dessa!

Clee
2010-01-27 05:24
0

Tror (tyvärr?) TamlinsMatte har en del poänger, det är nog ingen som har för avsikt att verka otrevlig men det är lite av ett elddop att bestämma sig för att bli uppfödare och etablera den tanken hos andra meduppfödare, så var inte rädd.

Sedan tror jag många kan haka upp sig på små formuleringar och detaljer som kanske du själv inte lägger så mycket tanke vid - t ex att du säger att du vill "ta en kull" efter din hona som är "världens finaste" - cornish rex är ju en så pass stor ras att många nog tycker att man bör ha mer långsiktiga planer än att "ta en kull" och en av de första insikterna man måste ha är att ens egen katt bara i ens subjektiva mening är "världens finaste" (för vem tycker inte det om sina katter?) - att lära sig att det finns en skillnad i just ens egen syn på sin katt och kattens mer objektiva avelsvärde. Att "ta en kull" för att ens katt är "världens finaste" kan alltså av många tolkas som ett rent huskattsavlarargument. Flört Även en sådan sak som att din katts uppfödare "kan allt" får nog folk att dra öronen åt sig, eftersom även det är en rätt tidig insikt i avel; ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan, ungefär. Det hela kan säkert verka väldigt jantelagsaktigt men återigen, det är nog ingen som menar det så, man är bara lite luttrad. Sist men inte minst: avstånd till hanen är en rätt irrelevant faktor för de flesta som letar efter en passande kombination, eftersom avel bygger på andra kriterier än närmaste avstånd. Så, en liten introduktion till hur många uppfödare/raskattsmänniskor tänker, i all välmening. Skrattande Lycka till med aveln!

Eine
2010-01-27 12:10
0

Välkommen hit Tess.  Din hona ser lovande ut,stora fina öron och vågor i pälsen trots sin ringa ålder.Hon ser lagom knubbig och sund ut också för att vara kattunge.Just vacker päls är absolut värt att ta vara på.Jag känner till åtminstone 1 Bhanne med en trevlig ägare.Rexvärlden är en djungel,med både predatorer och fredliga gräsätare GladLetar du hanne på egen hand så hör dig noga för om vilka villkor/restriktioner ägaren har för att du ska få köpa hans tjänster,så att du inte binder ris åt egen rygg och sitter med kattungar du inte får sälja eller använda som du önskar.Det finns normala villkor med en språngavgift plus kattungeavgift(t ex 1000/1000.) och de vanligaste testerna.Och sedan finns det andraFörvånad

Om du vill ha fler råd än du fått i tråden och tror att jag kan hjälpa dig,så skriv till mig privat .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
2010-01-27 12:40
0

Hoppas att jag inte sårat någon.Det var inte min mening alls.Men att annonsera efter lämplig hane är lite vanskligt.Bättre att söka rätt på dem på annat sett.Det bästa är trots allt att ta det via sin uppfödare/mentor om man är nybörjare.

Eine
2010-01-27 12:56
0

#15 Vet du vad.Jag tror inte att du kan såra någonGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
2010-01-27 12:57
0

Möjligen är jag känslig, men jag känner mig sårad. Antar att mitt inlägg var ett av de "icke vettiga" du avsåg i #12.

Mina råd var ärliga och välmenta. Tråkigt att du inte tog dem så.

Jag känner inte till någon lämplig B-hane som jag kan rekommendera tyvärr. Har ingen själv. Vågar knappt ge fler råd, men rexringens eller reuniteds avelshanesidor är väl något att börja med och sedan skumma hemsidor. Vad du vill ha/vad du letar efter vet ju bara du själv och råd av din katts uppfödare som kan din katts stamtavla borde vara det allra bästa för att komma i gång med uppfödningen .

TessW
2010-01-27 14:50
0

Ojojojoj vilka reaktioner alla har!

Det är tydligt att många har negativa tolkningar på hur man formulerar sig, förstår inte att man har tid och energi att lägga ner på det.

Att ha katt, att vilja avla på sin katt ska vara glädjefyllt och roligt!

Och att annonsera här är väl inget konstigt , då det finns en kategori som heter :Avelshane finnes/sökes……………..

AnneAlva
2010-01-27 17:19
0

#18 Du har fått många bra råd och förklaringar i den här tråden, och även om du tycker att andra är lite kantiga så sårar du också andra genom att skriva som du gör i #12 och #18.

Självklart ska avel vara glädjefyllt och roligt, men det är också så mycket mer än bara det och många av råden handlar om just det. Det är inte bara glädje, det är en enorm portion ansvar och även sorg om något skulle gå galet.

Silkwaves råd om Nordiska rexringens och Rex Uniteds avelshaneregister är en bra plats att börja på om din uppfödare inte har någon hane att rekommendera. Lycka till med dina avelsplaner!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Ozons
2010-01-27 19:08
0

Du har fått PM!

polina
2010-01-27 21:32
0

Värst vad alla har vaknat på fel sida på forumet märker jag!

Jag tycker att du självklart ska fråga om råd och titta runt. Om man tycker att det är fel att efterfråga hane så kan man säga det på ett trevligt sätt. Nu har ja ingen hane som jag kan hjälpa till med själv, men jag hjälper gärna till och svarar på alla frågor, dumma som smarta ;)

Ska inte svara på dina tidigare frågor då jag tycker du har fått mångra bra råd, men jag tycker du ska i samråd med din katts uppfödare hitta en hane som ni båda tycker passar och sedan ärligt kontakta ägaren till hanen och förklara att du är nybörjare men villig att lära. Det brukar lösa de flesta problem skulle jag tro! Lycka till!

TessW
2010-01-28 20:06
0

Vill bara säga tack till de som svarat trevligt och till de som förstår mina reaktioner!Glad

AnnaS
2010-01-28 20:08
0

Jag  tycker alla har svarat trevligt med bra råd, jag håller med dem Glad

disenfisen
2010-02-05 13:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan mitt namn är Madeleine är nu i detta forum och söker precis som TessW en cornish rex hane att para med min cornish rex hona!

jag antog att detta var rätt plats att hitta andra som vill avla..men efter att ha läst tråden ovan blir jag osäker?

om det är någon som är villig att ge mig tips eller har en hane som är utlåningsbar till avling hojta tillsnälla!Skrattande

MonicaLagerquist
2010-02-05 15:01
0

Jag ger dig samma råd som till andra.Ta kontakt med din katts uppfödare och be henne/honom om  hjälp.Att hitta en hankatt är den lilla biten när det gäller kattuppfödning.Du kommer att behöva en mentor som stöd.

Vad heter din katt i stamtavlan?Vilken blodgrupp har hon?Är hon HCM scannad?Har hon haft kull tidigare?

Trollhassel
2010-02-05 17:48
0

TessW Söt hon är, din lilla tjej!

Det var väldigt vad folk river och klöser :) Tur att det finns uppfödare som når framgång trots att de låter sin verksamhet vara en hobby. Kattuppfödning är och ska förbli en hobby för kattälskare!

Lycka till med din lilla tös!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MonicaLagerquist
2010-02-05 18:54
0

Vad menar du med det?Vet du någon som har kattuppfödning som något annat är en mycket dyrbar hobby?

Trollhassel
2010-02-05 18:56
0

#27 Vet och vet, men ibland undrar man Tungan ute Jag vet inte hur många tårar och svek jag har sett i kattvärlden. Det är inte sund hobbyanda enlikt mig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

RacerDonnans
2010-02-05 22:40
0

Lycka till med letande efter hane m,m. Min hane har nyss fått sin andra och sista kull. Hittar du inte rätt hane så hör av dig så kanske jag känner till andra hanar än de uppfödare du har kontakt med känner till.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.