Fråga om kattvaccination...
Har en liten fråga…
Den tidigare ägarinnan till Mistie (ja, vi är numera ägare till Mistie) skulle vaccinera henne för några år sedan, och pga olika omständigheter så kunde hon inte komma iväg förrän 6 månader senare än hon hade tänkt sig. Dvs. det gick 1,5 år sedan sista vaccinationen. När hon ringde och skulle beställa tid sa veterinären att det inte var nån idé. Det skulle inte ge något skydd eftersom det tidigare skyddet hade "gått ur kroppen". Hon menade alltså att man måste vaccinera samma månad varje år, för annars försvinner skyddet och går inte att få tillbaka…
Nu var detta två år sedan, så jag undrar… Stämmer detta? Är det ingen idé att jag tar med Mistie till veterinären för vaccination? Det känns ju väldigt konstigt att ha en katt som man inte kan vaccinera. Jag vill ju skydda henne på alla sätt jag bara kan!
Är det någon som vet hur det fungerar?
Jag tror att om man använder ett speciellt vaccin så behöver man inte vaccinera mer än vart annat år. När jag frågade min veterinär om det så sa han bara att katter skulle vaccineras mot kattpest och kattsnuva 1 gång om året, punkt slut. Så jag vet egentligen inte… Men inte ska du väl behöva börja om från början! Grundskyddet har hon ju?
1 vaccinering vid 8 veckor, 1 vid 12 veckor, 1 ungefär när katten fyller 1 år och sedan vartannat år.
Vartannat år räcker numera med andra ord. Våra katter blir övervaccinerade. SVERAK och idp kräver för utställningskatter vartannat år. Läkemedelsföretagen säger vartannat. Veterinärer, en del, säger varje - beror kanske på pengainkomst.
Ja så har jag fattat vaccineringsperioderna.

Då måste den veterinären som hon pratade med ha tänkt nåt konstigt… Det är väl ändå bättre att vaccinera efter 1,5 år, än att inte vaccinera alls… Jag ska ringa och boka tid imorn! Eller kanske ska vänta tills jag får alla Misties papper.
Mina tidigare katter vaccinerade jag en gång om året. Det var vad veterinären sa att jag skulle, men det kanske beror på pengarna precis som Leffe skriver… Känns ju rimligare med vartannat år.
Tack för hjälpen!
Skit i det, vet har fel!Vaccinera en gång med avdödat, så ökar hon på sitt skydd igen. (skriver avdödat eftersom det är vad jag använder själv)det räcker enl utställningsreglerna att vaccinera vartannat år sedan, om du ska ställa ut.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack Eine!
Känns bra att veta! Och du känner ju ägarinnan sedan tidigare. Hon bad mig höra av mig när jag fått klarhet i hur det ligger till, så jag ska säga det när jag träffar henne imorn. Hon vill ju fortsätta vaccinera sina katter, men blev väl lite ställd när veterinären sa så. Jag hade blivit riktigt sur!
Nu ska jag boka tid!
Jag gör vartannat år enl rekommendation från min veterinär.