Kattrasernas Top 10 i Sverige 2006
Idag publicerades en lista över de 10 kattraser som registrerats mest i Sverige under 2006:
1. Norsk skogskatt 1.855
2. Helig birma 1.568
3. Ragdoll 1.176
4. Perser 1.086
5. Maine coon 816
6. Brittiskt korthår 686
7. Cornish rex 616
8. Devon rex 361
9. Siames 331
10. Exotic 329
Blir man inte lite överraskad? Jag trodde nog att CRX var mer ovanligt i förhållande till de andra raserna. det kan iofs vara så att en del kattraser registreras mer ofta än andra…
Cornish har vuxit snabbt, nästan för snabbt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Intressant att se listan, jag hade inte alls den uppfattningen om att Cornish Rex rasen var så utbredd!

Blev oxå förvånad… Ser det inte som positivt tyvärr att en ras växer för snabbt (vet dock inte hur snabbt den vuxit de senaste åren), men det är ju bara att hoppas att de som föder upp är seriösa & bara avlar på bra djur.
Annars om man tittar på hund sidan så brukar ju en populär ras lätt dra med sig oseriösa uppfödare oxå tyvärr :(

Jag har ju inte riktigt haft koll på just Cornish innan, men jag trodde nog att rasen var mer ovanlig än så…
Vad innebär registreringen? Är det kattungarna som registreras? Alltså 616 nya cornishar under 2006? För det kan ju knappast vara totalt… Eller?
#4 jag tror att det är precis som du skriver, 616 nya kattungar som inregistrerats under förra året. Men jag vet inte om det är rätt!
Jag tror att det är antalet katter som registrerats i SVERAK. Det finns i så fall med i summan importerade katter med transfer. Sedan tror jag också att det är katter som kommer från idp med transfer. Det blir då kattungar + omregistrerade katter om detta nu stämmer