Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2397 ggr
Bifforibaff
0

Mandel "Nattsmygarns Sting Helmer"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mandel är en kattherre i sina bästa som vi lärde känna 2001 i och med att han omplacerades av sin uppfödare. Han ska under sitt första levnadsår ha bott i många olika hem eftersom det av olika orsaker inte ska ha fungerat. Nu ska han fylla tio i april och vi har börjat fundera lite om hans släktningar och bakgrund.

Mandel lämnar ingen oberörd och alla veterinärer påstår att de aldrig har sett en större rex än Mandels 6-7kg, kan det vara så att det ligger i släkten?

Vi skulle väldigt gärna komma i kontakt med ägare till hans nära släktingar och gärna se lite bilder. Hans pappa heter CH Runtothehill och mamma heter Dagdrivarns Afrodithe. Kullen föddes 2000.04.10.

AnnaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma har en halvbror till Mandel som heter CH S*Nattsmygarn Pajazzo, född i juli 1999 och är blå. Hans pappa är RunToTheHill

I Pawpeds finns mer info om syskon och annat.

Här kan du se pappans alla avkommor

…och här är mammans alla avkommor

stisses
0

Jodå, Mandel är släkt med min gamla Stisse både på mödernet och på fädernet! Jag gissade det när jag såg att han var Nattsmygarns och såg bilden. Kullbror till min Stisse (som inte lever längre) var Tigerflinets Newton och mor till min Stisse var Tricksters Halowen Hecate, vars barn Apollobackens Doktorinnan har samma uppfödare som Stisse, vars fin-namn var Apollobackens Zeus. Bilder på Stisse har jag lagt ut någonstans här på sidan, men vet inte var det ligger nu… Stisse var också väldigt stor och tung! Vet tyvärr inte vikten, men mina nuvarande kattpojkar som också är i nedgående led flera gånger om från samma katter som nämnts, är lättviktare i jämförelse. Och de väger båda över 4 kg. Jag älskar de gamla cornisharna som liknar Stisse! Det värmer ett hjärta som minns när det först blev kär i Stisse och i rasen. Det var länge sedan nu, så det är kul att jag kan "känna igen" de gamla, som bär på samma gener.Skrattande

AnnaS
0

#2 Hänger inte riktigt med i svängarna, om Tigerflinets Newton och Apollobackens Zeus var kullsyskon så borde de ha samma stamnamn. Newtons mamma är inte Tricksters Halloween Hecate, vilket det borde vara om han är kullbror med Zeus…

stisses
0

Haha, jag svamlar…

Min Stisse=kullbror med Hades, som jag skrev pappans namn på istället i stundens nostalgi.

Pappa Tigerflintets Newton och mamma T Halloween Hecate…

Mandel här ovan har både på moderns och faderns sida kopplingar bakåt till dessa fina kissar.

stisses
0

Stisse har inga avkommor, medan åtminstone en av kullbröderna har flera avkommor.

flis
0

Han är jättefin. Skönt att inte vara ensam om att ha mulliga rexar.Flört

Bifforibaff
0

Vad roligt med alla svar! Likheten med både Pajazzo och Stisse är ganska slående. Sedan är det svårt utifrån bilder att döma om de är lika gigantiska, Mandel har en räckvidd på dryga metern (vilket är praktiskt då man i smyg ska inspektera vad det gömmer sig för godsaker på köksbänken).

#6: Mullig? Mandel kallar det för pondus värdigt en tioåring! Han har tidigare kallats för överviktig av veterinärer men sedan problem med bukspottkörtel och lever i somras så har han gått ner i vikt och kvar är mest muskler och överskottshud som kommer med åldern. Det är roligt att han fortfarande är aktiv som en ungkatt.