Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 401 ggr
Anna77
0

Tratt eller inte? Hjälp...

Hej alla! Hoppas ni har en bra dag! Glad

Har kastrerat min orientalhona nu allt gick bra men hon kan ju inte låta stygnen vara ifred tyvärr så nu har jag tratt, det är fem dagar sen, men det kanske är lika bra att hon ska ha den tills 10 dagar har gått och stygnen tas bort? Ska man ha tratt ett par dagar efter de är borttagna med eller har det läkt så pass att man kan ha utan? Vad tror ni om detta?

Hur har ni gjort med era? Ha det bra!

Eine
0

Jag har varvat,dels låtit tratten sitta på när jag inte ser katten, dels låtit kisse vara utan tratt under övervakning! Sedan plockar jag själv stygnen! Vartannat brukar jag börja med när snittet ser torrt och fint ut. När alla stygn sedan är borta brukar de bara tvätta sig som vanligt.Då behövs ingen tratt, såret är ju läkt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
0

När Wilda blev kastrerad så "sydde" de med metallklammrar så hon slapp tratt. OCH hon lät faktiskt "stygnen" vara ifred och tvättade runt dem.

Lullan1
0

Jag tycker du borde kunna ta bort tratten när du har koll på henne, sen låta tratten vara på när du inte är hemma eller sover. Jag hade ingen tratt till Doris och hon skötte sig jättebra.

La_Joz
0

Jag hade inte tratt på min hona som kastrerades, och det gick hur bra som helst. Men som Eine och Lullan1 skriver, så är det nog bra att variera. Ha den på när du är borta, och ta av den när du är hemma. Då märker du ju också om hon låter stygnen vara eller inte…

Beccan
0

Kliar inte själva stygnen mer i slutet oxå? när de börjar bli fint och nästan är läkt alltså?… har fått för mig det..

Lullan1
0

#5 Jo, det stämmer in på Doris iallafall. Hon var ganska besvärad av stygnen de sista 3-4 dagarna och var glad när de var borta. De kliade och skavade, tror att det spände för hon hade svårt att sträcka ut sig och hoppa upp på bänkar och så…

Leffe
0

När jag fick Dolce från Djurhjälpen var hon precis nykastrerad. Hon behövde aldrig använda tratt. Hon var knappt vid stygnen.

Mixi
0

Jag brukar ytterst sällan ha tratt på mina katter. De flesta katter upplever ju detta som mycket förnedrande…
Istället gör jag en kroppsstrumpa som katten får gå i tills stygnen tas bort.
Vet-Flex-Bandage är också ett mycket bra tips. Den klistrar i sig själv men inte i pälsen. Men det är inte alltid möljigt att linda bandage…