Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 506 ggr
PetrasLova
0

Hur ser dynamiken ut i er kattgrupp?

Det slog mig igår att det skulle vara intressant och få höra hur dynamiken ser ut i olika kattgrupper av oss som har valt att ha fler än en cornish?

Vem är högst respektive lägst i rang? Har ngn förflyttats i rang? Ngn som envist försöker att byta upp sig?

Hur är beteendet - dvs är det ömsom kärlek ömsom lek kanske rentav gräl emellanåt och hur artar sig dessa?

Jag är nyfiken Skrattande orkar ni?

PetrasLova
0

Här hemma är det Lova som är högst i rang, hon kom först…Wiggo är lägst, han kom som nr två…lilla 3:an - Alice är fröken mittemellan…när jag numrerar så är det inflyttningsordning.

Wiggo hade en period förra vårvintern där han var på Lova som en tätting, bet henne i rumpan och bråkade omkring på henne…hon protesterade hej vilt och fick bibehålla sin plats….

Så kom Alice i maj, hon är liten som en räka i fysiken men jisses så hon kastar omkring de andra och hon ger sig icke - jag antar att hon testar och testar om det är så att det går att få bli herren på täppan…Wiggo han kliver undan genast.

Lova däremot kämpar på men jag tycker att det är så att hon börjar att ge med sig ibland…så Alice står där som herren på täppan i puffen efter att ha hoppat bomben ner på Lova när hon sover Skrikandes…några höger jabbar levererar hon men så går hon därifrån.

Ömsom ligger det ju i jordens goshög och myser men så plötsligt så sätter ngn av dem igång och biter ngn i nacken eller över strupen sen så är cirkusen i full gång…arga katter och en sticker iväg och de andra två efter…biter i rumpan…det protesteras i höga toner och ibland går jag faktiskt emellan när jag tycker att de är på t.ex Lova för mycket.

Jag är medveten om att de behöver lösa det själva men ibland ids jag icke då det har varit ojämnt i uppläxningen där det verkar vara en släng av mobbing…*läs försök till rangbyte* antar jag ?

Däremellan är det lek och bus…

AlexH
0

Jag tycker det verkar väldigt jämnspelt mellan Kyra och Sture här hemma… kanske lite mer Kyra som styr eftersom Sture har blivit kastrerad.. men jag ser ingen markant skillnad.. De är på samma nivå..

Helt klart är de dem som styr hushållet! Hundarna är lägre i rang.. inte för att de valt det - utan för att katterna skulle inte acceptera något annat :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Lindavictoria
0

Babs som nu är sex månader kom först och var absolut herre på täppan. Redan från början ställde det till lite att Lilla grå (fem månader) hade svårt att underkasta sig men gjorde det till sist ändå. Babs är den lite mer reserverade och Lilla grå är inte rädd för något. Hon äter först, kastar sig fram oavsett om någon står i vägen och flyttar aldrig på sig.

När de leker och bråkar kommer det ibland små ljud när det blir för hårt, nästan alltid från Babs. Bråken börjar ofta med att Babs lägger sig på rygg och uppmuntrar Lilla grå att anfalla henne.

Är i dagsläget osäker på vem som egentligen är dominant men tror mig veta att Lilla grå en dag kommer att bli det även om hon kanske inte är det just nu. Hon är en självklar ledare och kastar sig in i saker, Babs kommer efter när hon sett att det inte är farligt.

AnneAlva
0

Vår nästäldsta kastrat Thera styr kattflocken här hemma med järntass. Hon var först att bli kastrerad och följer inte en enda rang-regel utan är vår lilla hustyrann. Efter henne följer vår fertila hona Lethe, därefter kastrerade drottningen Isis och sist senast kastrerade näst yngsta katten Kyra. Men nu är det inte alltid det fungerar så spännande nog. Thera är alltid den som bestämmer, oavsett vad, hon tolererar inte att någon mopsar upp sig och när hon är på det humöret går alla de andra omvägar kring henne. Isis kan ge sig på både Kyra och Lethe och få dem att ge med sig, Kyra har ett speciellt förhållande till Lethe som gör att hon står på sig och faktiskt oftast vinner (!) duster med Lethe, hon är däremot alltid ranglåg mot Isis. Jag brukar säga att vi har fluktuerande rangordning här hemma. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex