Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 16786 ggr
dragonstar
0

Pris och andra funderingar.

Hej jag undar hur mycket en Cornish kostar? Och vad är skillnaden mellan att köpa och vara fodervärd.

Hur mycket kostar egentligne en katt i månaden?

Och andra bra saker att tänka på.

Kan ju lägga till att killen är allergisk mot vissa katter men vi ska testa seenare om han tål och i så fall vill vi köpa en.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Clee
0

För enkelhetens skull citerar jag min hemsida: "Om du är intresserad av en cornish rex men inte riktigt vet vad det handlar om rekommenderar jag ett besök hos Nordiska Rexringen – därifrån hämtade jag all den information jag behövde för att ”bli med” cornish rex. Antalet födda cornish rex har ökat kraftigt under 2000-talet och priset ligger i dag mellan c:a 5500 – 7500 kr för en sällskapskatt. Huruvida prissättningen skiljer sig på en kattunge beroende på ändamål (avel, utställning eller enbart sällskap) är upp till varje enskild uppfödare."

Kostnaderna för en katt är givetvis särskilt stora i början, när man behöver inhandla tillbehör till katten, såsom klösmöbler, transportbur osv. När man sedan kommer in i vardagens lunk tycker jag att 600 kr/månad är en ganska normal nivå på ägande av sällskapskatt, där 400 kr avsätts till förbrukningsartiklar, såsom foder, sand, godis, pälsvård och leksaker och 200 kr avsätts till veterinärvårdsförsäkring. Det kan tyckas mycket med 600 kr/månad men jag har även räknat in t ex vaccination och annat som dyker upp emellanåt. Ibland blir det mer, ibland mindre. Det väsentliga är att man har ekonomiska marginaler för att det ibland kan bli mycket mer, som vid akuta veterinärbesök.

Leffe
0

Kan bara instämma med #1. Man kan få ned mat- och sandkostnad genom att köpa större förpackningar. Mindre förpackningar har högre kilopris.

MyTwiggs
0

Håller också med # 1 men vill också tillägga att det finns många trevliga cornishar för omplacering om man har råd att ha katt, men inte att köpa en kattunge. Vad man då bör vara noga med är att katten man tar hem inte är en problemkatt, eftersom det i ditt fall tycks vara första cornishen. Jag tycker också att man ska ha i beräkningen att cornishar sällan trivs som ensamkatter och det det kan innebära att både inköpt- och månadskostnaden dubblas inom några månader Flört (detta kan, och brukar naturligtvis ske oavsett om den första katten är sällskapssjuk)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Clee
0

#3 Bra tillägg - jag är också av den något galna uppfattningen att vuxna cornish rex är mer underbara än kattungevarianten. Kyss Lekfullheten hos en kattunge men mer harmoniska och kärleksfulla.

Leffe
0

Det finns både för- och nackdelar med kattunge resp vuxen katt. Kattunge då får man själv vara med  vid uppväxten och kan förhoppningsvis sätta en egen prägel på katten. Å andra sidan så är det mycken jobb med en busig kattunge. En vuxen katt är präglad av någon annan, men man slipper de busiga kattungetagen och kan få en lugn harmonisk katt.

Skillnaden på att köpa en katt och att vara fodervärd är att vid köp köper du helt enkelt katten och sedan är den din. Som fodervärd tar du hand om en katt en bestämd tid, men den ägs av uppfödaren som gör ett avtal med X antal kullar till exempel. Efter tidens utgång övergår katten i fodervärdens ägo (kanske med en liten kostnad)

dragonstar
0

Okej mycket riktigt. Har alldrig haft katt, Har haft fåglar innan och haft många djur omkring mig å jag har endå en grundförståelse.

Vi är intreserade av att ha kattunge då det känns som en fas man vill se hoss katten. Det gör inget om det är några små skavanker som gör att katten inte funkaratt ställa ut eller avla på då jag är ute efter en sälskapskatt i första hand och är student.

Killen söker jobb och att skaffa katt är ett framtida mål när vi fått upp en lite summa på banken som kan användas vid sjukdom och likande. Men det skadar ju inte att kolla redan nu så man vet när den dagen kommer.

Personligen gillar jag att läsa mycket om det djur jag vill ha och försöker förutse allt som kan behövas.

Jag lägger nog in mer fråger här när jag komme på men nu står det still.

Sidan har jag varit inne på och detta forum har jag varit inne oh läst på ett tag.

//Dragon

EvaG
0

#6 Du är så välkommen. Här finns ju både uppfödare och enbart kattägare som du kan få svar av.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

dragonstar
0

När det står Pälsvård vad inefattar det? och sen tänkte jag fråga om det inte går att hitta en del av desa saker begagnade? Kanske inte allt men lite. och leksaker kan man ju göra en del själv =)

Bara ränka att det inte är långa trådar och likande som kan sväljas.

Clee
0

#8 Jag menade t ex tillskott i form av B-vitamin eller omega 3-oljor, borstar, kardor, schampo/balsam, ev alsollösning eller klorhexidin för att se efter svarthaka/fettsvans osv. Det är inte alltid dessa saker är nödvändiga.

MyTwiggs
0

TS: Du tänker klokt! Skrattande Läsa på, fundera och fråga först, skaffa katt sen. Det är tyvärr många som gör detta i fel ordning, därav alla omplaceringskatter (eller många av dem).

www.mytwiggs.com

dragonstar
0

Någon som har tipps på mer sidor där det står om tex pälssköttsel och likande? Lite mer ingående om rasens behov?

#9 Det var mycket där… Men många av dom verkar endå vara kostnader som är mer sällan en ofta. =)

Ja omplaceringar är det synd om.. MEn i många fall är det nog endå bättre för djuren att få flytta till ett bättre hem. Synd ara att det behövs. =/

MyTwiggs
0

# 11 Jag tycker inte alls synd om omplaceringar. I regel omplacerar man nog för kattens skull när allt kommer omkring. Det är diskutabelt. Det är synd om katter som är missförstådda och det bästa man kan göra är att tänka över alla beslut både en och två gånger.

www.mytwiggs.com

dragonstar
0

#12 Jo vad jag menade var ett det är synd om dom som köps och efter ett år säljs.

stisses
0

Jag har nu 2 omplacerade cornish rex kastrater, har också för många år sedan haft en omplaceringskastrat. Tycker det är väldigt behändigt med vuxna katter, då man "vet" vad man får. Ingen av mina katter har haft det dåligt innan de kom till mig. Jag har köpt från uppfödare bägge gångerna. Det har aldrig varit ett alternativ för mig att köpa unge, då mitt första köp var så lyckat! Extra bonus är att de är kastrerade, så man slipper det lilla bestyret.Flört Jag tycker också det känns bra att ge katterna ett bra hem, trots att de inte längre är kattungesöta…

Alla tre är/var harmoniska och välmående. Omplaceringarna har berott på återlämning av köpare pga allergi, färdig i aveln samt en som var tänkt till avel men inte höll måttet pga ett mindre fel (vindögd), vilket inte spelar någon roll för mig som har "sällskapskatter". Vill jag ställa så är den andra champion som fertil, så han är fortfarande fin som kastrat.

Kostnaderna är relativt höga med mat och sand, annars inte så farligt. Jag köper 10-kilossäck med lite "bättre" foder (antar jag;-)De är försäkrade, förstås och det är en kostnad men inte så stor. Hellre det än att stå där med skägget i brevlådan om olyckan är framme!

Priset kan också vara förmånligare för vuxna katter, även om de inte bör skänkas eller reas ut.

Lycka till!

dragonstar
0

#14 Okej ja det låter ju endå intresant med en vuxen när man ser det så. Jag får helt enkelt vara öppen för båda. Vi räknar väll att om ett år eller två vara stabila nog att kunna kolla på Katt mer seriöst. Men då börjar vi med att låna en då killen reagerat mycket mot vissa långhåriga när han var liten.

Eine
0

#15 Du frågade efter pris på katterna och fick svar 5500-7500 för sällskapskatt.Många gör inte skillnad på om katt ska till avel,utställning eller sällskap.Ville bara poängtera det.Så en katt för t ex 6500 kan du ha till allt om du frågar rätt uppfödare.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

dragonstar
0

#16 okej men blir det billigare om katten har något fel. Typ sånt som inte påvärkar hur den är men som inte funkar innnom aver och utställning?

Eine
0

#16 Ja,om katten har en defekt som den utan problem kan leva med,men som gör att den ej är lämplig i avel,så drar jag av på priset, alternativt kastrerar den och drar ändå av några hundra.

Helena1978
0

Hanar brukar kastreras och gå ur avel vid 2 år, vissa brukar då omplaceras. Svårt val skulle jag tycka, kattungar har ju sin charm men det har ju även vuxna katter.

dragonstar
0

Kom på en till fråga Vissa katter har Jättekrullig päls medans andra har en alldeles slät och fin. Vad är skillnaden? Är den enda mer allergivänlig en den andra? Finns det nått speciellt namn på dom katter som har rak pälls?

[Wiveka]
0

En cornish ska ha vågig, tättliggande och mjuk päls. Pälsen ska alltså inte vara "krulllig" utan vågig, som vatten som krusar sig.

Jag har aldrig sett en cornish med rak päls.Obestämd

dragonstar
0

En fråg atill då. när det står tex S* framför annan text vad betyder det?

dragonstar
0

Okej för på bilder ser vissa ut att ha väligt rak pälls… som Nelmas Tudor här på sidan längre ned.

http://www.rexringen.nu/crx/omplaceringar.html

dragonstar
0

Ja svårt val =) Okej hur lekfulla är rasen som vuxen? om man vill ha en lekfull kattunge, blir man besvike nom man skaffar en Omplacering?

[Wiveka]
0

S* betyder Sverige när det står framför stamnamn på katter. Uppfödare som hålllit på länge har inget S* framför sina stamnamn. Det tillägget kom 1985.

AnnaS
0

#25 I FIFe, uppfödare i andra förbund har inte landsbeteckning framför sina stamnamn.

dragonstar
0

#25 /#26 Okej då förstår jag =)

dragonstar
0

*Pling* nw till fråga vad betyder Navelbrock?

Clee
0

#24 Fördelen med en vuxen katt är ju att den är mer färdig än en kattunge. Om den vuxna katten är lekfull vet du alltså att den med största sannolikhet kommer att bibehålla sin lekfullhet. Överlag är cornish rex en ras där jag skulle vilja säga att dess lekfullhet upp i mogen ålder är något av det mest karakteristiska för rasen. Sedan är inte alla lekfulla på samma sätt; en del vill bara leka om ägaren är delaktig, t ex med vippa, medan andra leker bäst själva med en leksak eller med sin kattkompis. Som jag sa i #4 föredrar jag vuxna katter eftersom kattungar för all del är lekfulla och underbart söta, men de kan också vara lite väl rastlösa och ivriga. En gosstund kan abrupt avbrytas av att de kommer på något roligare att göra. En vuxen katt har även tid att vara social och det uppskattar jag.

AnnaS
0

#28 Navelbråck är ett hål i bukväggen, alla katter som används i avel måste ha ett intyg på att de inte har detta innan de paras.

dragonstar
0

#29 Okej, Ja det låter ju på så sätt säkrare att köpa en vuxen katt. Och lite billigre. Vet dock att sambon vill ha just kattunge då ha ntycker dom är söta. MEn dom charmar nog alla.  

Tack för bra tipps och argument. Nu har jag något att fundera på ett tag. =)

Clee
0

#31 Det ena utesluter inte det andra; tvärtom. Mina första katter var en kattunge som jag tingat och en omplaceringkastrat som flyttade hem till mig månaden innan kattungen var levereransklar. Dessa katter fullkomligt avgudar varandra. Kyss

dragonstar
0

JAg undrar lite när man säger att man kan komma och sniffa på en katt. Hur gör man då? stannar man länge eller bara en stund?

Och om man ska vara fodervärd åt en hona som ska få kullar, har man då själv kullen hemma hoss sig?

Clee
0

#33 Jo, det vanliga är att en hona med kull föds och växer upp hos fodervärden. Med fodervärd skulle jag som uppfödare tänka både en, två och jättemånga gånger innan jag placerade just en hona hos en allergiker. Dels är fertila katter mer allergena, dels är kattungar det - som allergiker får man helt enkelt acceptera att man ska tacka sin lyckliga stjärna ifall man överhuvudtaget tål att ha en kastrerad katt. Beslutet borde alltså vara din pojkväns eftersom det är hans hälsa (vad jag förstår?) som riskerar att drabbas och han får även vara beredd på att gå långt för sin allergis skull om inte katterna ska hamna i kläm. HEPA-filter, luftrenare, kattfritt sovrum, konstant medicinering osv är exempel.

Nosa-och-gosa-besök är jättebra - men ingen garanti för att inte allergi kan utvecklas och förvärras senare. Det viktiga är att få med sig t ex ett örngott som man kan gno in ordentligt i katterna och sedan sova med i en vecka, så att man verkligen utsätts ordentligt för allergenerna. Vill man "ta i" så kan man gosa med kattungar (om där finns) och sedan gno sig i ögonen för att se om man reagerar. Givetvis ska kroppen vara medicinfri från antihistaminer och kortison före ett besök, såvida man inte bestämt sig för att satsa trots uppenbar allergi.

dragonstar
0

Okej ja då förstår jag.

Ja det är ju han som sätter ribban i detta. HAn säger att han kan tänka sig att äta medecin i mindre mngd varje dag för att klara sig o kattfritt sovum.  Men det var nog tänkt från början. Jag skulle vara supernöjd om jag kunde ha en vuxen foderatt eller omplacering. Tror han tänker ika dant där.

Leffe
0

Det finns någon sorts spruta mot allergi

dragonstar
0

Ja jag har hört talas om det förut. Men jag misstänker att man måste betala några lakan för det eller att man bara får det i xstrema fall. Men det tål att kollas upp.

Killen måste ju fört träffa en Cornish i värkligheten. Han vill det nu men jag tucker att vi inte behöver det ennu. är endå några månader tills vi kan börja kolla seriöst.

Clee
0

#35 Vuxen omplacering låter klockrent tycker jag. Foderkatt - nja, skaffa en katt först utan de kraven och se hur det funkar. Om det går bra, då kanske nästa katt kan bli en foderkatt? Menar inte att sänka ditt hopp men det är viktigt att ha katternas bästa för ögonen och jag känner tyvärr till fall där mamma katt och små kattungar akut fått hitta nytt hem pga att uppfödaren blev inlagd på sjukhus pga allergiproblem. Lycka till oavsett!

miano
0

Om man är väldigt allergisk och har astma,så finns det som Leffe #36 säger ett vaccin som man tar.

Jag har tagit detta eftersom min Allergiläkare rekomendera detta.Jag blev jätte dålig under våren och det var emot detta jag tog vaccinet.Försökte även ta mot katt,men efter sex försök med astmaanfall och läkarövertalning slutade jag ta det vaccinet.

Men det tar tid.Då jag gick, tog det tre år och man börjar att gå en gång i veckan.

För min del var det värt det hela,Gladjag är fortfarande allergisk,men kan ha mina Cornish rexar.Ska jag på kattutställning får jag medicinera i förväg.Och även små kattungar luktar mer än en vuxen katt.Men de små blir snabbt vuxna.

Sedan kan en hankatt vara mer allergiframkallande om man är allergisk mot saliv och kiss.De har ju ofta starkare lukt när de blir könsmogna.

Man får som sagt vara beredd på att medicinera i bland.Men Åk och lukta på en eller fler Cornish rexar,men se till så den ni åker till inte har andra djur.Då blir det ju tokigt mot din pojkväns allergi. Ta med er en filt och be den som äger katten att kamma och lägg lite hår på filten.Ta med er den hem och se till att din pojkvän är nära filten.På så sätt kan ni evt.upptäcka om det skulle kunna fungera med en egen katt.Lika att han gosar med katten i ansiktet då märker man ganska snart om man börjar känna av allergin.Lycka till!

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

dragonstar
0

Ja vi får provsniffa sen då. lär nog bli om ett tag tror jag. känner själv att jag har för mycket med skolan jst nu iallafall.

Han är ju inte jättealärgiskt och har inte astma. Tror nte att sådanan där sprter går att få om han inte betalar mycket. 

När det gäller kastrerade katter blir det bätter alergiskt sätt?

Och är det bättre att ha två?  Hur länge får en katt vara ensam nu? vad händer om det överskrider den tiden iblnad eller lite?

tack för alla svar på mina kompliserade och iblnad självklara frågor =)

Clee
0

#40 Ja, enligt studier är kastrerade hanar minst allergena. Har även hört att ljusare katter är mindre allergena. Två katter är ju givetvis dubbelt så stor exponering för allergener, vilket så klart är en nackdel, men å andra sidan vill cornish rex-katter oftast ha en likasinnad kompis för att inte bli understimulerade. Enligt Jordbruksverkets regler får en katt inte lämnas utan tillsyn minst två gånger per dygn - dock kan ju inte katterna reglerna utan det är individuellt hur stort behov de har av aktivering och stimulans. En del kan bli riktigt odrägliga om de inte får den tid de behöver med sin familj och återigen tar ju ofta en kattkompis udden av de värsta rastlöshetssymptomen.

Eine
0

Hmm,jag har hört att vita kastrerade honor är det bästa..

MyTwiggs
0

# 42 Va? Vita? Är det sannt?

www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Jo så ljusa katter som möjligt och självklart kastrater.Jag blir som sämst av löpande svarta honor.Löpande honakatter är också i sig väldigt allergiframkalande så de kommande dagarna lär jag få öka på dosen piller eftersom att vi får hit en parningshona.

Stolt ägare till tre La permer

AnneAlva
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42 Jag också, och därför blev det en vit Isis här, högt älskad och med en personlighet som ingen annan! Kyss

*vink vink till vällingmatte*

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Dolleminas
0

Och jag har hört att vitt är sämst och ju mörkare och givetvis kastrerat är bäst… Tror att det är väldigt individuellt!!

Eine
0

#45 Det är väldigt gulligt skrivet,tack!Glad

kissan78
0

#46 Så är det för mig, klarar inte alls av helvita katter men ju mörkare desto bättre går det. Känner ingen skillnad på fertila o kastrerade honor men hanarna känns det mer på. Kattungarna reagerar jag inte så mkt på heller men jag är ju lite konstig hela jag ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

Jag har en god vän,vars underbara kattälskande dotter inte tål katter med rött i pälsen.Sin vita katt klarar hon däremot bra(Hona och kastrat)

dragonstar
0

Ja ni har ju värkligen kunskap om er egen allergi =O  Ja mycket att tänka på. =)

dragonstar
0

Japp nu har jag fler funderinga.

När ni valt era katter är det hur dom ser ut eller hur dom är som ni främs kolalr på.

Om man som allergiker får erbjudande om katt och allt flyter på bra, men det inte är drömfärgen. Så hur gör man ångarn man sig om man inte älskar färgen? När man inte får drömfärgen men endå drömrasen? Hur har ni gjort.

Hur stor är chansen att man hittar två underbarbara katter med  underbara färger. Och att det inte är för långt att åka och katte när vuxen så ma nsom alergiker inte reagerar mot kattungepäls.

Dolleminas
0

Om jag går tilll mig själv så har jag några favvofärger men har ingen egen katt i nån av dessa…Förvånad Så personligheten är för mig a och o, sen kommer typ och vad jag tänkt mig katten till, sen kommer färgen. Visst drömmer jag ff om vissa färger men man kan inte få allt… Flört

Kul att ni verkar ha nåt på gångGlad

dragonstar
0

Okej, Ja för jag är rätt såld på de som påminer om siameser och vissa tigermönstrade och helfärgade.

Men som sagt så ka njag inte ta kattunge så det är ju liksom ett mindre utbud då vi vill hitta en bra person i vår närhet som vi ka nha kontackt med också =)

Nu har vi hälsat på Karin och det har funkat jättebra hoss hänne. Underbar katter har hon oxå. =)

TamlinsMatte
0

#51 *skratt* Nej jag tror inte man ångrar sig om man inte älskar färgen… Det är nog lite som att ens barn får blåa ögon när man älskar bruna - allt allt allt med den katt man förälskat sig i blir med tiden vackert och underbart. Jag kan inte säga att jag hade någon förkärlek för blå spotted när jag träffade Tamlin… Men numera tycker jag förstås att just det är alldeles perfekt. Likaväl som jag aldrig tyckt att svarta katter var särskilt tilltalande, och ändå är min svarta huskattspanter vackrast i hela världen…

dragonstar
0

#54  Ja det var det jag tänkte. Har man dem på prov och man faller så ör dom underara i en ögon.  Känns betryggadne.

Sen undrar jag hur lätt det går att hitta oplaceringskatter för enklare utställnignar. Jag har alldrig ställt ut och vet inte hur det funkar men är lite intreserad och då till frågan hur lätt är det att hitta omplacering som går att ställa ut?

Är det dyrt att ställa ut? Isverige då. och vad bör man tänka på i så fall? kanske bra att ta två vanliga och efter ett par år köpa in en till för utställning?

RacerDonnans
0

#55 Det beror ju lite på vilka "krav" man har på sin utställningskatt. De flesta som gillar att ställas ut går bra att ställa, men de kanske aldrig blir stora utställningsstjärnor. Det finns dock omplaceringskatter som även går bra på utställning och kan bli stora vinnarkatter. Det är dock inget man kan lova oavsett om de varit storvinnare innan.
Det kan hända att en katt som byter hem också förändras både psykiskt och fysiskt så de inte håller lika bra på utställning. Garantier finns aldrig även om möjligheterna finns. Det kostar ca 300-350kr att ställa en katt. Mitt råd är att prova om du och katten gillar det så märker du om det går bra för er och hur du vill göra framöver med eventuell ny katt. Fråga här så får du garanterat flera bra mentorer inför första utställningen oavsett var det är. Det är alltid bra att ha någon att rådfråga när det är dags.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Eine
0

Du behöver vara medlem i en kattklubb.Och du kan ställa ut alla katter,bara de uppfyller kraven(aktuell vaccinering,inte i dålig kondition etc).Det är ingen särskild sorts katterSkrattande,det räcker att den är rastypisk och utan skavanker.Småfel tolereras om katten är kastrat.En katt som säljs till sällskap eller omplacering kan var helt felfri och vacker.Många omplaceringskatter är redan utställda och har kanske någon titel.En anmälningsavgift är i dagsläget runt 300 kr/katt och dag.

dragonstar
0

Okej men typ fel i päls erller pigmentfel? navelbrock eller skelögdhet?  På kastater då?

Dolleminas
0

#58 dessa "fel" är diskvalificerande på utställningar även för kastrater, men inget som hindrar att man har en underbar kompis hemma!!, det som kan vara godk.hos kastrat är ex svansknick…

dragonstar
0

Okej… då vet jag.. =)

MonicaLagerquist
0

Navelbråck opererar man bort och sen kan man ställa ut katten.

Köper man en fd avelshane så kan man ju troligen ställa ut honom.

dragonstar
0

Funderade mycet på honor kasterade med pigmäntfel? det funkar inte? har för mig att jag fått det förkalrat?

MonicaLagerquist
0

Pigmentsfel gör att katten inte kan ställas ut.

TamlinsMatte
0

Förlåt den korkade frågan, men vad är pigmentfel?

dragonstar
0

Jag har förstått det som punktvis albino.. färgen faller bort på ett onaturligt sätt. =)

MonicaLagerquist
0

Katten tappar färgen.På nosen

MonicaLagerquist
0

eller på tassen

TamlinsMatte
0

Åhå… Så det är pigmentfel? Menar du att de inte får ha "fläckiga" trampdynor? Eller är jag än mer korkad…? För det tror jag alla mina katter med mer än en färg haft…

MonicaLagerquist
0

En padda får ha rosa tarmdynor men en svart,blå ,lila choklad får inte ha det.Pigmenten fanns där från början och sen tappar katten färgen.

Tyvärr är det ärftligt och finns på en del linjer.Sen kan det även komma efter en infektion och efter viss medicinering.

Eine
1

UK har lämnat in en motion om att kastrater med pigmentfel ska få ställas ut utan problem.Bearbeta era klubbar så att den får bifall på årsmötetFlört.det är ju inte ett dödligt fel..

dragonstar
0

Nää om dom är kastsater och så lider ju ingen av det =)

dragonstar
0

#66 snygg nosbild =)

Dolleminas
0

#61 enligt Sverak:s regler får inte katter som haft navebråck som "åtgärdats"eller andra operationer eftersom det kan klassas som "skönhetsoperationer"

dragonstar
0

Okej ingen katt med operationer..

MonicaLagerquist
0

Katt som fått sitt navelbråck bortopererat får ställas ut både som fertil och som kastrat.Navelbråcksoperationer räknas inte som skönhetsoperationer.

Eine
0

#75 helt rättGlad.Kastration och kejsarsnitt är också ok,och det är operationer.

Dolleminas
0

#75 då ber jag om ursäkt vad gäller navelbråck.

#76 Kastration och kejsarsnit vet jag att det är godkänt, vad jag menar med "skönhetsoperationer" är ex ögon eller trånga näsborrar… (det brukar inte vara problem hos rexar men väl emellanåt hos vissa andra raser…) märkte nu att jag skrev väl kort förklaring…Skäms

dragonstar
0

Okej.. Ja så med andra ord fundera över om man villställa ut eller ej.. Nu vet jag ju inte hur det är och om jag kan och vill. Så kan jag välja djur som inet kan ställas ut elelr ska jag välja utställnings bara eller vönta.. hmm.. jag vill ju ha sälskapet.. men det vore kul att tästa ställa ut…

Eine
0

#78 ja det måste bara ditt eget beslut,vad som känns mest rätt för dig.Och oavsett om du tar en omplacering eller kattunge så är mitt gamla råd:Låt hjärtat tala.

dragonstar
0

Takc så mucket =) Ja vi får se hur det blir tack så mycket för svar på alla dumma frågor.

Dolleminas
0

#80 Det finns inga dumma frågor, det är bättre att fråga saker innan nåt händer än mitt i…

Lycka till!!Glad

dragonstar
0

Hej ny fråga då.. hur vanligt är det att en katt kan få invärtes och utvärtes parasiter eller mask om den är en innomhuskatt(som går ut ibland)? Hur får dom det? och hur lätt smittar det till människor?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.